Za přetočený tachometr pokuta až pět miliónů

Přetáčení tachometru je u nás téměř národním sportem. Podvodníci tak navyšují cenu ojetého vozidla. „Každý měsíc odhalíme na základě dotazů našich zákazníků v databázích asi 3 900 nově stočených vozů. Je to přibližně 42 % z celkového objemu prověřovaných vozů,“ uvedl před časem ředitel Cebie Martin Pajer.
Za přetočený tachometr pokuta až pět miliónů

Vláda chce vůči podvodníkům přitvrdit novelou zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou teď ve Sněmovně čeká druhé čtení.

Podle deníku Právo zatímco pět let staré auto nabízejí prodejci v průměru se 124 tisíci najetými kilometry, u deset let starého vozu je průměr 159 tisíc km. Takto staré vozy by ale měly mít na tachometru nejméně o sto tisíc kilometrů více. 

„Pokud novela projde, bude tomu, kdo si přetočení tachometru objedná, hrozit pokuta až 50 000 korun a osobě, která přetočení uskuteční, až pět miliónů korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jiné datum výroby

„Ujeté kilometry by měly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, z něhož by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis,“ doporučuje Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel.

Někteří individuální dovozci také před zápisem do českého technického průkazu pozměňují data výroby či první registrace dovezených vozů.

„Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa, kvůli níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle našeho průzkumu dosahuje v ČR podíl takto omlazených vozidel kolem devatenácti procent,“ uvedla v pondělí ve svém bulletinu společnost Cebia, která prověřuje původ vozidel.

Zdroj: FinExpert.cz
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků