Za kolaps na D1 mohou kamiony, říká Ťok. Pravda, nebo jenom populismus?

Kdo vyrazil v uplynulých dnech na D1, zůstal trčet v dlouhých kolonách. Další průběh na sebe nenechal dlouho čekat: všichni se dohadují, kdo za to může.

V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh, automaticky za to mohou silničáři. Silničáři opět zaspali, hlásá lid, jenže ten by se měl na situaci podívat z jejich pohledu. Pokud například zasněženou silnici zablokují auta s nevhodným obutím, těžko tam dostanete sypače a problém je na světě.

Letadlo mělo bojovat proti pašerákům drog. Místo toho se zřítilo na novou Teslu

Letadlo mělo bojovat proti pašerákům drog. Místo toho se zřítilo na novou Teslu

O kolapsu dopravy na D1 se toho v uplynulých dnech napsalo a řeklo hodně. Kolony dlouhé až čtyřicet kilometrů, v nichž řidiči uvízli klidně i na půl dne. Že zase bude házet vinu jeden na druhého, bylo více než jasné. V tomto případě si to silničáři slízli společně s řidiči kamionů, kteří D1 později ucpali, a konsorciem firem stále pracujícím na úseku D1 u Humpolce. Tam už měly opravy pro tento rok dávno skončit právě z důvodu rizika sněhových kalamit, to se ale nestalo a podle současných informací se má tento úsek otevřít až z kraje příštího roku.

Shrňme si tedy všechna fakta: zúžená dálnice, sníh a řidiči kamionů, kteří svá vozidla kvůli povinným přestávkám odstaví rovnou na dálnici a policisté je ráno musejí budit. Tohle nemůže dopadnout dobře. Kdyby všechny kamiony stály ve vláčku za sebou a zůstal uvolněný alespoň jeden pruh dálnice, byla by situace na D1 stále kritická, ale pořád příjemnější, než když se doprava zastaví úplně.

Srážka s koněm může dopadnout i takto. Řidič na D5 nehodu nepřežil

Srážka s koněm může dopadnout i takto. Řidič na D5 nehodu nepřežil

Ministr dopravy Dan Ťok má ale zřejmě ve všem jasno. Hájí silničáře, za které se v tomto případě stavím i já, protože ucpanou dálnici prostě neprosolíte (navíc i po prosolení začala znova namrzat), viní konsorcium firem za nedodržení termínů oprav a kamiony, které D1 ucpaly. Možný nástřel řešení na sebe nenechal dlouho čekat: pokud firmy nepřeruší práce do 17. prosince, o zakázku přijdou, a dost možná bude zaveden i zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnice včetně předjíždění.

Právě poslední plánovaný bod zřejmě potěší snad všechny řidiče osobáků, kteří musejí v dálničních stoupáních tvrdnout za předjíždějícími kamiony, jejichž rozdíl rychlostí je kolikrát tak jeden kilometr za hodinu. Ťok dokonce během včerejší mimořádné tiskové konference prozradil, že ve spolupráci s policií chystá krizový scénář, který by mohl zabránit vjezdu kamionů na úseky dálnic, kde se tvoří kolony.

Toto jsou ty nejhorší díry na českých silnicích. Setkali jste se už s nimi?

Toto jsou ty nejhorší díry na českých silnicích. Setkali jste se už s nimi?

Nechápejte mě špatně, nemám nic proti řidičům kamionů. Sami si jistě dovedete představit, že když máte striktně omezenou rychlost, dobu předjíždění určuje v podstatě to, jak moc jsou předjíždějící se kamiony naloženy. Jinak to prostě nejde. Stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že zákaz předjíždění kamionů nic nevyřeší a že se jedná o chytání pomyslného stébla tonoucím. Anebo prostě ryzí populismus ze strany ministra dopravy, protože kamiony předjíždějících se v dálničních stoupáních přece štvou úplně všechny.

Mám za to, že spíše než hledat chybu v řidičích kamionů, je třeba se podívat, po jakých silnicích u nás jezdíme. V rekonstrukci D1 jsou utopeny miliardy, a přestože dopravní experti předpovídali, že kolaps v dopravě může v zimě na opravovaných úsecích nastat, stejně došlo k průtahům. Ať konečně dojde k dokončení D1, nebo alespoň funguje dodržování termínů rekonstrukce, protože fakt, že konsorcium firem bude muset zaplatit pokutu, může být řidičům uvízlým v kolonách ukradený.

Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

dnes | Miro Mihálik
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků