Za kolaps na D1 mohou kamiony, říká Ťok. Pravda, nebo jenom populismus?

Kdo vyrazil v uplynulých dnech na D1, zůstal trčet v dlouhých kolonách. Další průběh na sebe nenechal dlouho čekat: všichni se dohadují, kdo za to může.

V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh, automaticky za to mohou silničáři. Silničáři opět zaspali, hlásá lid, jenže ten by se měl na situaci podívat z jejich pohledu. Pokud například zasněženou silnici zablokují auta s nevhodným obutím, těžko tam dostanete sypače a problém je na světě.

Letadlo mělo bojovat proti pašerákům drog. Místo toho se zřítilo na novou Teslu

Letadlo mělo bojovat proti pašerákům drog. Místo toho se zřítilo na novou Teslu

O kolapsu dopravy na D1 se toho v uplynulých dnech napsalo a řeklo hodně. Kolony dlouhé až čtyřicet kilometrů, v nichž řidiči uvízli klidně i na půl dne. Že zase bude házet vinu jeden na druhého, bylo více než jasné. V tomto případě si to silničáři slízli společně s řidiči kamionů, kteří D1 později ucpali, a konsorciem firem stále pracujícím na úseku D1 u Humpolce. Tam už měly opravy pro tento rok dávno skončit právě z důvodu rizika sněhových kalamit, to se ale nestalo a podle současných informací se má tento úsek otevřít až z kraje příštího roku.

Shrňme si tedy všechna fakta: zúžená dálnice, sníh a řidiči kamionů, kteří svá vozidla kvůli povinným přestávkám odstaví rovnou na dálnici a policisté je ráno musejí budit. Tohle nemůže dopadnout dobře. Kdyby všechny kamiony stály ve vláčku za sebou a zůstal uvolněný alespoň jeden pruh dálnice, byla by situace na D1 stále kritická, ale pořád příjemnější, než když se doprava zastaví úplně.

Srážka s koněm může dopadnout i takto. Řidič na D5 nehodu nepřežil

Srážka s koněm může dopadnout i takto. Řidič na D5 nehodu nepřežil

Ministr dopravy Dan Ťok má ale zřejmě ve všem jasno. Hájí silničáře, za které se v tomto případě stavím i já, protože ucpanou dálnici prostě neprosolíte (navíc i po prosolení začala znova namrzat), viní konsorcium firem za nedodržení termínů oprav a kamiony, které D1 ucpaly. Možný nástřel řešení na sebe nenechal dlouho čekat: pokud firmy nepřeruší práce do 17. prosince, o zakázku přijdou, a dost možná bude zaveden i zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnice včetně předjíždění.

Právě poslední plánovaný bod zřejmě potěší snad všechny řidiče osobáků, kteří musejí v dálničních stoupáních tvrdnout za předjíždějícími kamiony, jejichž rozdíl rychlostí je kolikrát tak jeden kilometr za hodinu. Ťok dokonce během včerejší mimořádné tiskové konference prozradil, že ve spolupráci s policií chystá krizový scénář, který by mohl zabránit vjezdu kamionů na úseky dálnic, kde se tvoří kolony.

Toto jsou ty nejhorší díry na českých silnicích. Setkali jste se už s nimi?

Toto jsou ty nejhorší díry na českých silnicích. Setkali jste se už s nimi?

Nechápejte mě špatně, nemám nic proti řidičům kamionů. Sami si jistě dovedete představit, že když máte striktně omezenou rychlost, dobu předjíždění určuje v podstatě to, jak moc jsou předjíždějící se kamiony naloženy. Jinak to prostě nejde. Stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že zákaz předjíždění kamionů nic nevyřeší a že se jedná o chytání pomyslného stébla tonoucím. Anebo prostě ryzí populismus ze strany ministra dopravy, protože kamiony předjíždějících se v dálničních stoupáních přece štvou úplně všechny.

Mám za to, že spíše než hledat chybu v řidičích kamionů, je třeba se podívat, po jakých silnicích u nás jezdíme. V rekonstrukci D1 jsou utopeny miliardy, a přestože dopravní experti předpovídali, že kolaps v dopravě může v zimě na opravovaných úsecích nastat, stejně došlo k průtahům. Ať konečně dojde k dokončení D1, nebo alespoň funguje dodržování termínů rekonstrukce, protože fakt, že konsorcium firem bude muset zaplatit pokutu, může být řidičům uvízlým v kolonách ukradený.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

včera | Vladimír Kadera | 147 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků