Za jediný rok se otevřela v ČR polovina CNG stanic, které byly postaveny za celých 10 let

 Za jediný rok se otevřela v ČR polovina CNG stanic, které byly postaveny za celých 10 let

Během posledního roku bylo v ČR otevřeno tolik CNG veřejných stanic, kolik dříve bylo otevřeno za celých 5 let. V lednu loňského roku (2014) bylo v ČR 50 veřejných CNG stanic, za jeden rok jich přibylo 26. To představuje 50 procentní nárůst CNG stanic za jediný rok. K dnešnímu dni je jich v ČR v provozu již 75 (jedna stanice je přechodně uzavřena a hledá nové umístění) a ještě v tomto měsíci (lednu) se otevřou další. 33 veřejných CNG stanic z celkového počtu 76 (tj. 43 procent) postavily plynárenské společnosti. Za posledních 10 let vzrostl počet stanic v ČR 8 krát.

Z plynárenských společností nejvíce stanic dnes provozuje v ČR společnost VEMEX (12), dále RWE Energo (9), E.ON Energie (7) a Pražská plynárenská Správa majetku (5). K veřejným stanicím mají řidiči k dispozici také nové soukromé (např. dopravní podniky) a domácí CNG stanice (soukromníci, rodiny aj.). Stojany na CNG jsou již na čerpacích stanicích Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil aj.

Nejvíce veřejných CNG stanic je v Praze a Středočeském kraji (10 + 10), dále pak v Moravskoslezském, Jihomoravském a Olomouckém kraji (7 až 9), po pěti stanicích mají kraje Královehradecký, Vysočina a Jihočeský kraj. Nejméně CNG stanic je na západě ČR, v Karlovarském a Plzeňském kraji (oba kraje jen 2 stanice).

 

Plynárenské společnosti připravují otevření desítek dalších stanic. VEMEX se letos chystá otevřít dalších 8 stanic (celkem bude provozovat až 20 CNG stanic do konce roku 2015), E.ON Energie do konce roku 2015 by měl provozovat celkem 13 stanic, do roku 2018-19 pak celkem 40 stanic, RWE Energo chce každý rok otevřít minimálně 3 další CNG stanice atd.

„Během příštích 2 let přibudou další stanice, a tak se dostaneme na 150 stanic na stlačený zemní plyn CNG a v roce 2016 už budou v ČR otevřeny i první LNG stanice na zkapalněný zemní plyn,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). „Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože tam jsou úspory opravdu markantní a návratnost velmi krátká,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

„Zemní plyn je nejvšestrannější alternativní palivo, na zemní plyn jezdí dnes osobní auta, nákladní automobily, autobusy, ale i popelářské vozy, motorky, trojkolky, vysokozdvižné vozíky, traktory, letištní tahače, lodě, v ČR už i lokomotivy (pravidelný spoj na trase Opava – Hlučín) a v Austrálii jezdí na CNG dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

Mimo veřejné CNG stanice mají v ČR své soukromé plnicí stanice společnosti ve svých areálech (např. dopravní podniky, společnosti s r.o. aj.). Společnost, jako např. Linde Material Handling, která má soukromou plnicí stanici v pražských Malešicích, najela se svým vozovým parkem na CNG již více než 1 milion kilometrů. Dále je v ČR 130 domácích plnicích stanic, které vlastní drobní podnikatelé, živnostníci, rodiny aj.

Na většině CNG stanicích v ČR můžete zaplatit jak CCS kartou, tak i klasickou platební kartou, hotově a nebo CNG kartou. 

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků