Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Tuzemský mýtný systém pro nákladní dopravu oslaví 1. ledna 10. výročí svého fungování. Stát by podle oborníků mohl získat více peněz.
Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Oproti roku 2007, kdy v České republice začal fungovat mýtný systém pro nákladní vozidla a autobusy, jezdí nyní po každém kilometru dálnice o čtvrtinu více kamionů než tehdy. Polovina jich je přitom ze zahraničí.

Vyplývá to ze srovnání celkem ujetých kilometrů v přepočtu na jeden kilometr zpoplatněného úseku dálnice.

"Mezi lety 2007 a 2015 to bylo přesně o 23 procent, letošní údaje za celý rok ještě samozřejmě nejsou, ale intenzita dopravy opět narostla," uvedl Ondřej Zaoral z analytické společnosti Inoxive.

Klepněte pro větší obrázek

Náklady na provoz mýtného systému jsou rok od roku nižší 

V letošním roce stát získá díky mýtu 9,9 miliardy korun. "Bohužel se nenaplní optimistické předpoklady, že výnos v desátém roce překročí hranici deseti miliard korun," tvrdí Zaoral. Bude nakonec jen zhruba 170 milionů korun vyšší než v loňském roce, přestože objem dopravy narostl téměř o šest procent. Problém je podle něho v nastavení slevy pro kamiony s motory v nejvíce ekologické kategorii Euro 6. Těch totiž v současnosti jezdí po Česku více než čtyřicet procent. Právě díky tomu letos pokleslo průměrně zaplacené mýto za ujetý kilometr z loňských 4,16 Kč pod hranici 4 korun.

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

Přestože je dálnice D1 kvůli rekonstrukci v mnohých dnech téměř neprůjezdná, státu přesto vydělává nejvíce peněz. Konkrétně přes 10 milionů korun na každý z jejích 352 kilometrů. Ještě více se ale státu vyplatilo vybudování části pražského dálničního obchvatu R1. Tam je průměrný výnos z každého kilometru přes 14,5 milionu korun.

Naopak jen poměrně malý příjem má státní rozpočet ze zpoplatněných úseků na silnicích prvních tříd. "Zatímco z celkové délky komunikací s mýtem činí tyto úseky 14 procent, na celkových příjmech se podílejí jen čtyřmi procenty. Protože mýto zde neplní ani regulační funkci, přikláníme se k názoru, že rozšiřování mýtného systému na další silnice nižších kategorií než jsou dálnice nemá příliš velký smysl," uzavírá Zaoral.

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 23 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků