Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Tuzemský mýtný systém pro nákladní dopravu oslaví 1. ledna 10. výročí svého fungování. Stát by podle oborníků mohl získat více peněz.
Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Oproti roku 2007, kdy v České republice začal fungovat mýtný systém pro nákladní vozidla a autobusy, jezdí nyní po každém kilometru dálnice o čtvrtinu více kamionů než tehdy. Polovina jich je přitom ze zahraničí.

Vyplývá to ze srovnání celkem ujetých kilometrů v přepočtu na jeden kilometr zpoplatněného úseku dálnice.

"Mezi lety 2007 a 2015 to bylo přesně o 23 procent, letošní údaje za celý rok ještě samozřejmě nejsou, ale intenzita dopravy opět narostla," uvedl Ondřej Zaoral z analytické společnosti Inoxive.

Klepněte pro větší obrázek

Náklady na provoz mýtného systému jsou rok od roku nižší 

V letošním roce stát získá díky mýtu 9,9 miliardy korun. "Bohužel se nenaplní optimistické předpoklady, že výnos v desátém roce překročí hranici deseti miliard korun," tvrdí Zaoral. Bude nakonec jen zhruba 170 milionů korun vyšší než v loňském roce, přestože objem dopravy narostl téměř o šest procent. Problém je podle něho v nastavení slevy pro kamiony s motory v nejvíce ekologické kategorii Euro 6. Těch totiž v současnosti jezdí po Česku více než čtyřicet procent. Právě díky tomu letos pokleslo průměrně zaplacené mýto za ujetý kilometr z loňských 4,16 Kč pod hranici 4 korun.

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

Přestože je dálnice D1 kvůli rekonstrukci v mnohých dnech téměř neprůjezdná, státu přesto vydělává nejvíce peněz. Konkrétně přes 10 milionů korun na každý z jejích 352 kilometrů. Ještě více se ale státu vyplatilo vybudování části pražského dálničního obchvatu R1. Tam je průměrný výnos z každého kilometru přes 14,5 milionu korun.

Naopak jen poměrně malý příjem má státní rozpočet ze zpoplatněných úseků na silnicích prvních tříd. "Zatímco z celkové délky komunikací s mýtem činí tyto úseky 14 procent, na celkových příjmech se podílejí jen čtyřmi procenty. Protože mýto zde neplní ani regulační funkci, přikláníme se k názoru, že rozšiřování mýtného systému na další silnice nižších kategorií než jsou dálnice nemá příliš velký smysl," uzavírá Zaoral.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků