Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Tuzemský mýtný systém pro nákladní dopravu oslaví 1. ledna 10. výročí svého fungování. Stát by podle oborníků mohl získat více peněz.
Za deset let se počet kamionů na našich dálnicích zvýšil o čtvrtinu

Oproti roku 2007, kdy v České republice začal fungovat mýtný systém pro nákladní vozidla a autobusy, jezdí nyní po každém kilometru dálnice o čtvrtinu více kamionů než tehdy. Polovina jich je přitom ze zahraničí.

Vyplývá to ze srovnání celkem ujetých kilometrů v přepočtu na jeden kilometr zpoplatněného úseku dálnice.

"Mezi lety 2007 a 2015 to bylo přesně o 23 procent, letošní údaje za celý rok ještě samozřejmě nejsou, ale intenzita dopravy opět narostla," uvedl Ondřej Zaoral z analytické společnosti Inoxive.

Klepněte pro větší obrázek

Náklady na provoz mýtného systému jsou rok od roku nižší 

V letošním roce stát získá díky mýtu 9,9 miliardy korun. "Bohužel se nenaplní optimistické předpoklady, že výnos v desátém roce překročí hranici deseti miliard korun," tvrdí Zaoral. Bude nakonec jen zhruba 170 milionů korun vyšší než v loňském roce, přestože objem dopravy narostl téměř o šest procent. Problém je podle něho v nastavení slevy pro kamiony s motory v nejvíce ekologické kategorii Euro 6. Těch totiž v současnosti jezdí po Česku více než čtyřicet procent. Právě díky tomu letos pokleslo průměrně zaplacené mýto za ujetý kilometr z loňských 4,16 Kč pod hranici 4 korun.

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

EU odsouhlasila Německu plán na zavedení mýta pro osobní auta

Přestože je dálnice D1 kvůli rekonstrukci v mnohých dnech téměř neprůjezdná, státu přesto vydělává nejvíce peněz. Konkrétně přes 10 milionů korun na každý z jejích 352 kilometrů. Ještě více se ale státu vyplatilo vybudování části pražského dálničního obchvatu R1. Tam je průměrný výnos z každého kilometru přes 14,5 milionu korun.

Naopak jen poměrně malý příjem má státní rozpočet ze zpoplatněných úseků na silnicích prvních tříd. "Zatímco z celkové délky komunikací s mýtem činí tyto úseky 14 procent, na celkových příjmech se podílejí jen čtyřmi procenty. Protože mýto zde neplní ani regulační funkci, přikláníme se k názoru, že rozšiřování mýtného systému na další silnice nižších kategorií než jsou dálnice nemá příliš velký smysl," uzavírá Zaoral.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků