Za 10 minut dojezd 480 kilometrů. Vědci z Kanady pracují na nové generaci baterií

55 komentářů

Tom
4. listopadu • 22:18

Z ceho ta baterie je? Pujde to nasadit seriove? Prumerna zivotnost soucasnych baterii je 8 let? Tesla pouziva stejne clanky jako se davaji do notebooku.. Vydrzi vam baterie v notebooku 8 let?

Kolemjdoucí
3. listopadu • 18:06

Miluju tuhle neverending story o nových a úžasných bateriích.

Kuk Vykuk
3. listopadu • 1:52

Až to začnou montovat do aut a prodávat tak mě vzbuďte. B-]

Petr
2. listopadu • 18:59

To je super. Okamžitý proud bude velký asi jako odběr malé vesnice. To je tedy pozitivum jako prase.

mpolan
3. listopadu • 8:16

Někdy se podívej, jaký odběr má třeba taková školní kuchyně, když se vaří. Jsi na 100-150 kW ani nemrkneš. Kuchyně pro firmu se 400 zaměstnanci a trošku větším výběrem jídel hodí přes 200 kW. Menší průmyslový provoz nebo zemědělský provoz - 100-200 kW. A tyhle provozy bývají i v těch vesnicích. Bývaly i dříve, pak se rušily. Takže dráty zavedené jsou. Najednou ta nabíječka není zase takový problém.

Derick
2. listopadu • 14:35

Baterie vědci řeší 60 let. Chápu, že technologie jsou někde jinde, ale dávám si otázku abychom pro jedno, nezničili druhé.

mpolan
2. listopadu • 14:41

Baterie pro auta se řeší deset let. Dřív nebyla poptávka a potřeba.

historie
3. listopadu • 8:14

Baterie pro auta se řeší už od 19. století, viz. např.: https://fdrive.cz/clanky/1-era-elektromobil... ...

mpolan
3. listopadu • 8:20

Je velký rozdíl o něčem mluvit a něco reálně vyvíjet. To druhé se děje velmi krátkou dobu.

historie
4. listopadu • 14:56

Velmi krátká doba je hodně relativní pojem, protože už uplynulo 160 let od vynálezu olověné baterie. Tenkrát o ní asi jen nemluvili, ale opravdu ji tenkrát reálně vyvíjeli, jak je uvedeno v tom odkazu na fdrive.cz:
"...To změnil v roce 1859 francouzský fyzik Gaston Planté vynálezem olověné baterie, kterou bylo konečně možno nabíjet. Olověná baterie byla tak nadčasová, že jí v podstatě beze změn používáme dodnes. Olověný akumulátor přidal násobně větší kapacitu, což byl perfektní základ pro dosažení rychlosti a dojezdu, které byly v elektromobilech do té doby nepředstavitelné. Vynálezu olověné baterie si všiml i proslulý český elektrotechnik František Křižík. Psal se rok 1895, kdy i on dokončil svůj první elektromobil. Všech pět koní tohoto „monstra” bylo posíláno na zadní nápravu přes planetové soukolí. Původně se vůz řídil pákou, kterou následně vystřídal volant, pohyb vpřed pak řidič kontroloval klasicky pedály. Baterie přitom Křižík uchovával nad zadní nápravou. Jeho nástupce pak obdařil dvěma elektromotory, každý o výkonu tří koní. Auto navíc bylo vybaveno systémem, který bychom dnes nazvali REx (Range Extender). Druhý z vozů tohoto českého vynálezce totiž disponoval benzinovým agregátem zajištujícím zvětšený dojezd – stejným způsobem to dnes řeší BMW se svým modelem i3 nebo Opel s modelem Ampera. Vlastně jsme se moc neposunuli, že? "

František
4. listopadu • 14:54

V USA bylo kolem roku 1900 celých 38 procent všech vyrobených automobilů elektrických... To jen pro pořádek mpolane.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
František
5. listopadu • 15:17

Upřesňuji výrok: chci tím říci, že elektroauta zdaleka nejsou hitem posledních let, tak, jak se nám to snaží někteří podsouvat. Byly tu dříve, než ty se spalovacím motorem. A na dojezd taky "dojely". Stejné to bude i v této moderní vlně. Žijeme ve virtuální době. Natiskneme desítky optimistických článků, vytvoříme krásné animace.. Podstata průšvihu ale leží na vědcích. Čekáme že už, už budou ty nové akumulátory a ono pořád nic. Co se týká konkrétního článku: nabít energii na 480 km za 10 minut znamená - buď velice úsporný a slabý elektromotor a lehoučkou kastli, nebo architekturu asi více než 800V a nabíjecí proudy ve stovkách ampér. Obojí je fyzikální a bezpečnostní "mňamka"

tom
3. listopadu • 7:14

Baterie obecne. Nebo myslis, ze jedine automobilovy prumyal potrebu vykonnou baterii, co jde rychle nabit a ma dlouhou vydrz?

mpolan
3. listopadu • 7:44

Automobilový průmysl byl jediným odběratelem, který tohle potřebuje ve velkém objemu, odolně a hlavně levně. Do té doby vývoj baterií táhly mobily a notebooky.

Radek
2. listopadu • 13:44

Elektromobil je všeobecně nesmysl. Nejsou pro to postaveny ani elektrárny, ani sítě. Auta zatím mají společný výfuk někde v Dukovanech, takže kouří taky. A Temelín tu spotřebu nezvládne ani náhodou. Navíc uranové tyče se kupují v Rusku, doma nemáme ani otevřený důl ani výrobu. Vodík má jedině budoucnost.

iPace
2. listopadu • 14:58

aha zajimave, takze rafinace paliv se tedy odehrava kde? a odkud ty rafinerie berou elektrinu?vodik je energeticky take narocny, bud se vytvari parni reformaci ze zemniho plynu, takze misto ropu z Ruska by jsme byli zavysli zase na plynu z Ruska, a nebo elektrolizou z vody, ktera je tak nenarocna, ze 1kg vodiku znamena v celem retezci cca 60kWh elektriny, takze ti doporucuju si na toimto servru najit test vodikoveho Nexa, asi budes prekvapenej kdys si tam prectes ze meli spotrebu nad 1,5kg vodiku na 100km, tedy nad 90KWh na 100km ;-) na 90kWh ujede i nenazranej e-tron prez 300km :-D ;-) Radek, aneb dalsi siric hoaxu a blbosti na automobilovych forech, koliktej nick mas takto registrovanej abys tyhle blbosti psal ?

tom
3. listopadu • 7:16

Ale ty rafinerie nejsou kazdych par km. Odber maji pbrovsky, ale k tomu je vse prizpusobeno. Rozdil je mzi tim, jestli je to centralizovano nebo ne. A u necentralizovanych rozvodu to problem dneska je.

mpolan
2. listopadu • 14:41

Achjo, zase ten vodík... Ne a ne a ne, vodík skutečně NENÍ budoucnost. Něco si o jeho výrobě a získávání, o problémech se skladováním a přepravou, a celkově náročné logistice přečti. Vodík jako hlavní palivo nebo zdroj energie je naprostý nesmysl.

Jarda
3. listopadu • 12:57

Pozor! Promluvil zaostalý odborník. To si piš, že vodík je palivo budoucnosti. A vůbec nezáleží na jeho energetické bilanci. Prostě se s tím můžeš akorát tak smířit, nic jiného ti nezbude.

Kuk Vykuk
4. listopadu • 2:24

Přesně tak, vodík je budoucnost už 50 let a ještě dalších 50 let bude.
Ty ses zase vožral destilovanou vodou. :-D:-D:-DB-]

iPace
2. listopadu • 10:46

"které dnes v průměru vydrží nějakých 8 let či najetí asi 160 tisíc kilometrů"kam na ty pocty chodite, ja nasi Teslu S prodaval kdys mela najeto prez 230 tisic km a baterie na vymenu opravdu jeste nebyla, dle diagnostiky par mesicu pred prodejem byl pokles o cca 5% kapacity, tedy cca jsem byl na urovni nevyuzitelne rezervy baterie, pritom o vymene by se dalo uvazovat nekde na urovni 15-20% poklesu, navic zaruka 8 let, a to bude zajimat az tak 3-4 majitele vzhledem k tomu ze i ja byl majitel druhy a zaruka na baterie pri prodeji byla stale 4 roky bez omezeni najezdu km

Milan
2. listopadu • 12:37

Rozumím tomu správně, že Vaše auto najelo 230 tisíc za méně než 4 roky? Tzn. více než 60 tisíc ročně? Více než 5 tisíc měsíčně? Více než 160 km denně? Jste si jistý?

iPace
2. listopadu • 14:51

a to ti jako prijde nejak hodne takovej najezd? bylo to cca 200km za den, kazdy den jsem rano jel Hradec-Praha a vecer zase zpet

tom
3. listopadu • 7:12

A presne kvuli takovejm nesmyslnejm presunum je planeta v riti.

mpolan
3. listopadu • 8:10

Gratuluji, měl jsi štěstí, že jsi nemusel za celý život vytáhnout prdel z vesnice. Tak tam i zůstaň a nezkoušej diktovat civlizovanému světu, co má dělat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ludek_II
4. listopadu • 9:02

Že zrovna Brňák tady bude někomu nadávat do vidláků. Dej si facku a jdi do WC, poláne.

Peter
2. listopadu • 13:59

A to je jako problém? Vždyť je to jako dojíždět každý den ze Znojma do Brna do práce a o víkendu krátký výlet. A že takových je.

renda4
2. listopadu • 5:29

Já si nedovedu představit deset aut na nabíječce s takovým odběrem , až to jednou dotáhnou a poměr aut el. benzín se otočí . Ta infrastruktura rozvodu elektřiny a to nechtějí atomové elektrárny no jedno s druhým , nevím nevím...

Nojono
2. listopadu • 6:56

sluneční energie, která mimo jiné způsobuje i vítr, příboj, je na Kouli dost. ..No to sice jo, ale neumíme ji efektivně použít. Takže zatím fosil a jádro.
Rozvody jsou cajk.

jean
2. listopadu • 8:41

Rozvody rozhodne cajk nie sú, ani v ČR ani v SR. A jak sa ukazuje, tak ani na západe, v mestách s vyšším podielom elektro už majú problémy s nabíjaním. Napr. v Holandsku.

thegrid
4. listopadu • 18:34

Nj, rozvody jsou fajn, dyd mi doma ta žárovka svítí a iphone nabíjí. Lidi jsou zaslepení. Vůbec nemají technické ponětí co je třeba překopat, aby jsme stejně nejezdili na uhlí a aby ty elektrony do toho auta tekly.

tonda
2. listopadu • 2:43

Hurá, zázrak na počkání. A jako to má životnost ta baterie, jaké jsou náklady na její výrobu a hlavně recyklaci. Kolik to obsahuje drahých kovů, chemických sloučenin atd....

Honza
4. listopadu • 11:29

Životnost je zmíněna v článku chce to číst nejen nadpis.

Neurotic
1. listopadu • 20:14

Tak máme tady další zázračnou baterii sice jsme ještě neviděli fungovat ani tu první, ale to nevadí:-D

tonda
2. listopadu • 2:44

To je jako s tou jitrnicí kterou také svět neviděl...

Milan Šmid
1. listopadu • 18:14

Z čeho budou vyrábět elektřinu s uhlí

petr r. (petrumr)
1. listopadu • 20:13

elektřina se vyrábi generátorem-alternátorem nebo dynamem. Uhlím budou tak vyrábět páru.:-D

Heavoc
2. listopadu • 9:38

Měl na mysli výrobu el.energie v elektrárně,které jsou z velké části na uhlí.

nikdo
2. listopadu • 22:48

No to je neco tady je to samej absolvent mateřský školky, sakra běžte si hrát na hřiště a nevotravujete s těma mobilama

petr r. (petrumr)
2. listopadu • 10:30

ty elektrárny se mohou předělat na plyn. Ale jak jsem to psal, elektrárna nevyrábí elektřinu jen pro nabíjení aut.

Petr
2. listopadu • 19:03

A spálíme plyn pro potřebu domácností. Jste takový trotl nebo to jen děláte? Výte kolik spálí za jeden den elektrárna plynu? Čím budeme topit? Vašema sračkama ?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr r. (petrumr)
2. listopadu • 21:46

budeme topit elektrikou,kterou vyrobí plynový turbíny na plyn. Ty nemáš tepelný čerpadlo?

tom
3. listopadu • 7:10

Dobry retez energeticke ucinnosti.

pirate
2. listopadu • 21:04

Nevýme.

Kankunen
1. listopadu • 21:14

A auto je poháněné motorem ne benzínem, že.

petr r. (petrumr)
2. listopadu • 8:11

no já znám plno aut, co nemají pohon na benzín, třeba diesel je na naftu, trolejbus je na elektriku a musíš si uvědomit, že ta uhelná elektrárna nevyrábí jenom elektřinu do aut, zásobuje teplem xx budov atd.

thegrid
4. listopadu • 18:29

rázem mi čichání špatného vzduchu zamořeného z uhelných elektráren přijde zase více eko když tím uhlím zároveň ohřeju někomu zadek

Nojono
2. listopadu • 6:53

ne, koly, ta jsou poháněna hřídelí

Dude
1. listopadu • 17:54

1 kWh je kolik těch jejich kilometrů? Jednotky mi dělají problém. Zlaté fotbalové hřiště a fábie...

Nojono
2. listopadu • 6:52

cca 3-4 km se započtením rekuperace

jean
2. listopadu • 8:39

Pri veľkom aute ako je tesla. Malý E-up prejde cca 6 km na 1 kWh, max. spotreba sa dá spraviť niečo cez 20kWh, ale to je furt plyn na podlahe. Bežná spotreba je cca 16.

Dude
2. listopadu • 16:29

Proto jsem narážel na to, že udávat rychlost nabíjení v kilometrech je nesmysl.

mpolan
3. listopadu • 8:08

Jenže to je jediné, co lidi reálně zajímá. Kolik kilometrů ujedou na jedno nabití a jak dlouho to bude trvat. Nějaké kilowatty jsou naprosto podružné.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
thegrid
4. listopadu • 18:27

Že by? O spotřebu pohonných hmot se snad také zabývají ne?

Doporučujeme

Články odjinud