Za 10 minut dojezd 480 kilometrů. Vědci z Kanady pracují na nové generaci baterií

Technologie baterií pro elektromobily se stále posunuje dopředu a vědci z Kanady tvrdí, že budoucnost života s elektrickým autem vypadá zase o něco přívětivěji.

Deset minut strávených u nabíječky a dojezd elektromobilu obnovený na 480 kilometrů. Takový výsledek nyní oznamují vědci z univerzity Dalhousie v Kanadě, kteří s podporou americké Tesly pracují na nové generaci bateriových modulů. Co se ovšem zdá, jako nádherná budoucnost, je zatím pouze ve fázi vývoje.

Už dříve vědci z Dalhousie ohlásili svou práci na baterii, která by měla v elektromobilu životnost až 1 milion mil (přes 1,6 milionu km). Obavou dnešních majitelů starších elektromobilů od Tesly či Nissanu je totiž fakt, že jejich auta pravděpodobně čeká nákladná výměna bateriových modulů, které dnes v průměru vydrží nějakých 8 let či najetí asi 160 tisíc kilometrů.

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Kromě mnohem vyšší životnosti baterií pro elektromobily tedy vědci při vývoji zohledňují i zmíněný čas nabíjení, který je v současnosti kromě nedostatečné nabíjecí infrastruktury nejčastěji uváděným negativem při nákupu a života s elektromobilem. Jednoduše stále nejsme v situaci, kdy by se nabití vozu vyrovnalo času strávenému natankováním nádrže.

I na této problematice ale vědci samozřejmě pracují a teď oznamují možný pokrok. Jedním z důvodů, proč nelze současné lithium-iontové baterie nabíjet rychle, je jejich nejvyšší možná teplota, při které je zajištěna ochrana vnitřních součástí modulu. Potencionální zvýšení teploty by nicméně mohlo zajistit mnohem rychlejší nabíjení.

Tesla pracuje na kapalinovém vyhřívání a chlazení sedaček. Ukazují to patentové nákresy

Tesla pracuje na kapalinovém vyhřívání a chlazení sedaček. Ukazují to patentové nákresy

V Dalhousie tedy pracují na způsobu, jak zvýšit teplotu baterie, aniž by tím razantně ohrozili samotnou techniku. Pozitivního výsledku přitom dosáhli skokovým zvýšením teploty baterie na 60 stupňů Celsia po dobu 10 minut. Během tohoto času se prý povedlo nabít baterii pro dojezd okolo 320 kilometrů, aniž by byly poškozeny vnitřní komponenty baterie.

Vědci mnoho podrobností zatím neuveřejňují, ale uvádí, že jsou na hranici velkého pokroku. Životnost baterie při takovém procesu nabíjení přinesla rovněž pozitivní výsledky, jelikož tým už provedl asi 1700 nabíjecích cyklů bez větších problémů.

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

„Ukázali jsme, že dokážeme nabít elektromobil za deset minut na dojezd okolo 320 až 480 kilometrů,“ uvedl vedoucí projektu Chao-Yang Wang. Podle něj už navíc vědci hledí na dosažení 2500 nabíjecích cyklů, tedy ekvivalent najetí asi 800.000 kilometrů. Zatím ovšem není jasné, kdy bychom se podobně schopných baterií a nabíjecích časů mohli opravdu dočkat v produkčních vozidlech.

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků