Z Norska do šesti let zmizí spalovací motory. Zájem o elektroauta je enormní

Pokud to svět myslí s elektromobily vážně, měl by si vzít příklad z Norska. Vozy se spalovacími motory tam do pár let vymřou.

Norský silniční svaz se pochlubil statistikami prodejů nových automobilů v zemi za poslední půlrok a překvapil neutuchajícím zájmem Norů o elektromobily. Aktuálně je každé druhé prodané auto v Norsku elektrické, přesněji je podíl elektromobilů 48,4 %. Zbytek tvoří hybridy, případně automobily pouze se spalovacím motorem, které už jsou v menšině.

Nejprodávanějším autem v Norsku je aktuálně Tesla Model 3. Kalifornská automobilka má nyní v Norsku 24,5% podíl na trhu a jen za červen zde prodala 3760 aut. A prodala by i víc, kdyby Tesla stíhala uspokojovat poptávku.

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Zatímco Tesla a ostatní výrobci automobilů, kteří dokázali na poptávku po elektromobilech reagovat, zaznamenávají růst prodejů, o automobily značek Ford či Mercedes v Norsku naopak zájem opadá, upozorňuje Reuters. Tito výrobci totiž zareagovali na poptávku po elektrických vozech pozdě a nemají co nabídnout. Z tradičních automobilek se ale naopak daří značkám jako Nissan, Hyundai nebo BMW, které elektromobily již nabízejí.

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Norsko je největším evropským těžařem ropy a zemního plynu, přesto je nyní zemí s největším počtem elektromobilů na počet obyvatel. Prodej elektromobilů přitom vláda výrazně podporuje a zvýšenému provozu elektromobilů přizpůsobuje i energetickou infrastrukturu. V roce 2025 by měl podle současného plánu prodej vozů se spalovacími motory úplně skončit.

V Norsku se pochopitelně činí i Tesla, která zde provozuje už 12 svých značkových obchodů a přes 60 rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Nástup elektromobilů v Norsku je extrémně rychlý, což je dáno souhrou několika faktorů: jedná se o vyspělý a bohatý stát, národ má poměrně silné ekologické povědomí a počet obyvatel není nijak vysoký. Reforma mobility se zde tedy realizuje poměrně snadno.

Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury.

Autor: David Polesný

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 12 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků