Z Norska do šesti let zmizí spalovací motory. Zájem o elektroauta je enormní

Pokud to svět myslí s elektromobily vážně, měl by si vzít příklad z Norska. Vozy se spalovacími motory tam do pár let vymřou.

Norský silniční svaz se pochlubil statistikami prodejů nových automobilů v zemi za poslední půlrok a překvapil neutuchajícím zájmem Norů o elektromobily. Aktuálně je každé druhé prodané auto v Norsku elektrické, přesněji je podíl elektromobilů 48,4 %. Zbytek tvoří hybridy, případně automobily pouze se spalovacím motorem, které už jsou v menšině.

Nejprodávanějším autem v Norsku je aktuálně Tesla Model 3. Kalifornská automobilka má nyní v Norsku 24,5% podíl na trhu a jen za červen zde prodala 3760 aut. A prodala by i víc, kdyby Tesla stíhala uspokojovat poptávku.

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Zatímco Tesla a ostatní výrobci automobilů, kteří dokázali na poptávku po elektromobilech reagovat, zaznamenávají růst prodejů, o automobily značek Ford či Mercedes v Norsku naopak zájem opadá, upozorňuje Reuters. Tito výrobci totiž zareagovali na poptávku po elektrických vozech pozdě a nemají co nabídnout. Z tradičních automobilek se ale naopak daří značkám jako Nissan, Hyundai nebo BMW, které elektromobily již nabízejí.

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Norsko je největším evropským těžařem ropy a zemního plynu, přesto je nyní zemí s největším počtem elektromobilů na počet obyvatel. Prodej elektromobilů přitom vláda výrazně podporuje a zvýšenému provozu elektromobilů přizpůsobuje i energetickou infrastrukturu. V roce 2025 by měl podle současného plánu prodej vozů se spalovacími motory úplně skončit.

V Norsku se pochopitelně činí i Tesla, která zde provozuje už 12 svých značkových obchodů a přes 60 rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Nástup elektromobilů v Norsku je extrémně rychlý, což je dáno souhrou několika faktorů: jedná se o vyspělý a bohatý stát, národ má poměrně silné ekologické povědomí a počet obyvatel není nijak vysoký. Reforma mobility se zde tedy realizuje poměrně snadno.

Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury.

Autor: David Polesný

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků