Z Norska do šesti let zmizí spalovací motory. Zájem o elektroauta je enormní

Pokud to svět myslí s elektromobily vážně, měl by si vzít příklad z Norska. Vozy se spalovacími motory tam do pár let vymřou.

Norský silniční svaz se pochlubil statistikami prodejů nových automobilů v zemi za poslední půlrok a překvapil neutuchajícím zájmem Norů o elektromobily. Aktuálně je každé druhé prodané auto v Norsku elektrické, přesněji je podíl elektromobilů 48,4 %. Zbytek tvoří hybridy, případně automobily pouze se spalovacím motorem, které už jsou v menšině.

Nejprodávanějším autem v Norsku je aktuálně Tesla Model 3. Kalifornská automobilka má nyní v Norsku 24,5% podíl na trhu a jen za červen zde prodala 3760 aut. A prodala by i víc, kdyby Tesla stíhala uspokojovat poptávku.

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Zatímco Tesla a ostatní výrobci automobilů, kteří dokázali na poptávku po elektromobilech reagovat, zaznamenávají růst prodejů, o automobily značek Ford či Mercedes v Norsku naopak zájem opadá, upozorňuje Reuters. Tito výrobci totiž zareagovali na poptávku po elektrických vozech pozdě a nemají co nabídnout. Z tradičních automobilek se ale naopak daří značkám jako Nissan, Hyundai nebo BMW, které elektromobily již nabízejí.

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Tesla přišla o šéfa výroby. Otec Audi Q5 bude pracovat na špičkových elektromobilech

Norsko je největším evropským těžařem ropy a zemního plynu, přesto je nyní zemí s největším počtem elektromobilů na počet obyvatel. Prodej elektromobilů přitom vláda výrazně podporuje a zvýšenému provozu elektromobilů přizpůsobuje i energetickou infrastrukturu. V roce 2025 by měl podle současného plánu prodej vozů se spalovacími motory úplně skončit.

V Norsku se pochopitelně činí i Tesla, která zde provozuje už 12 svých značkových obchodů a přes 60 rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Mercedes-Benz EQC má české ceny. Elektrické SUV se vejde pod 2 miliony korun

Nástup elektromobilů v Norsku je extrémně rychlý, což je dáno souhrou několika faktorů: jedná se o vyspělý a bohatý stát, národ má poměrně silné ekologické povědomí a počet obyvatel není nijak vysoký. Reforma mobility se zde tedy realizuje poměrně snadno.

Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury.

Autor: David Polesný

Článek připravila redakce VTM.cz

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 25 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků