Německé ministerstvo dopravy se ústy svého šéfa Volkera Wissinga na neformálním setkání ministrů evropských zemí vyjádřilo proti úplnému konci prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035. Zdroj: Newspress

Německé ministerstvo dopravy se ústy svého šéfa Volkera Wissinga na neformálním setkání ministrů evropských zemí vyjádřilo proti úplnému konci prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035. | Zdroj: Newspress

Modely Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k), které jsou zákazníkům předávány od poloviny února, mohou čerpat tzv. naftu HVO podle evropské normy EN 15940. Zkratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil, česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. Zdroj: Audi

Modely Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k), které jsou zákazníkům předávány od poloviny února, mohou čerpat tzv. naftu HVO podle evropské normy EN 15940. Zkratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil, česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. | Zdroj: Audi

HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. V procesu hydrogenace dochází k reakci s vodíkem. Oleje se tak přeměňují na uhlovodíkové řetězce. Vlastnosti rostlinných olejů se tím přizpůsobí požadavkům na použití ve vznětových motorech. Zdroj: Audi

HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. V procesu hydrogenace dochází k reakci s vodíkem. Oleje se tak přeměňují na uhlovodíkové řetězce. Vlastnosti rostlinných olejů se tím přizpůsobí požadavkům na použití ve vznětových motorech. | Zdroj: Audi

Nafta HVO je k dispozici již na více než 600 čerpacích stanicích v Evropě – většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje. Zdroj: Audi

Nafta HVO je k dispozici již na více než 600 čerpacích stanicích v Evropě – většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje. | Zdroj: Audi

Audi plánuje společně s celým koncernem Volkswagen schválení dalších spalovacích motorů pro používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, čímž podpoří proces odklonu od fosilních paliv. Zdroj: Audi

Audi plánuje společně s celým koncernem Volkswagen schválení dalších spalovacích motorů pro používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, čímž podpoří proces odklonu od fosilních paliv. | Zdroj: Audi

Modely Audi se vznětovými motory V6 o výkonu až 210 kW (286 k), které jsou zákazníkům předávány od poloviny února, mohou čerpat tzv. naftu HVO podle evropské normy EN 15940. Zkratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil, česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. Zdroj: Audi
HVO se vyrábí z odpadu, například z použitého stolního oleje z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. V procesu hydrogenace dochází k reakci s vodíkem. Oleje se tak přeměňují na uhlovodíkové řetězce. Vlastnosti rostlinných olejů se tím přizpůsobí požadavkům na použití ve vznětových motorech. Zdroj: Audi
Nafta HVO je k dispozici již na více než 600 čerpacích stanicích v Evropě – většina z nich je ve Skandinávii, kde jsou požadavky na ekologii mimořádně přísné. V Německu je nafta HVO nabízena zatím jen ojediněle, ale počet čerpacích stanic se postupně zvyšuje. Zdroj: Audi
Audi plánuje společně s celým koncernem Volkswagen schválení dalších spalovacích motorů pro používání syntetických paliv z obnovitelných zdrojů, čímž podpoří proces odklonu od fosilních paliv. Zdroj: Audi
5
Fotogalerie

Z Německa zní oficiálně hlasy proti konci spalovacích motorů v roce 2035. Mohly by přejít na syntetická paliva

Zákaz prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035 možná narazí na realitu nedostatku energie a paliv. Evropa by dle německého ministra dopravy měla zůstat po stránce dopravy technologicky neutrální.

Dle informací ČTK je názorů některých expertů s takzvaným Zeleným údělem pro Evropu v jeho současné podobě zřejmě konec. Plán, který měl do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 % ve srovnání s rokem 1990 a udělat z Evropy do roku 2050 „první klimaticky neutrální kontinent,“ měl již před aktuálním děním ohledně Ukrajiny a Ruska velké ambice a nemalé trhliny. Nyní se ale zdá, že dekarbonizace bude probíhat pomalejším tempem a s racionálnějším přístupem. Plán počítal s využitím levného ruského plynu jakožto přechodného řešení před širokým využitím energie z obnovitelných a ekologických zdrojů.

Německé ministerstvo dopravy se nyní ústy svého šéfa Volkera Wissinga na neformálním setkání ministrů evropských zemí vyjádřilo proti úplnému konci prodeje vozů se spalovacími motory po roce 2035, podmínkou by však mělo být využití stoprocentně syntetických paliv místo fosilních.

Dle Wissinga se nedá spoléhat pouze na elektrický nebo vodíkový pohon a Evropa by měla zůstat technologicky neutrální. Připomeňme, že koncern Volkswagen v nedávné době schválil provoz některých svých naftových motorů na hydrogenované rostlinné oleje (HVO), které mají oproti fosilní naftě výrazně lepší vlastnosti po stránce výhřevnosti, emisí i stability. Z odpadních olejů lze vyrábět i palivo pro zážehové motory.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud