Z Kopřivnice vyjela nejdelší a nejtěžší TATRA v historii

Z Kopřivnice vyjela nejdelší a nejtěžší TATRA v historii

Společnost TATRA TRUCKS a.s. dokončila výrobu a vyexpedovala nejdelší a nejtěžší tatrovku v historii. Jedná se o podvozek pro speciální vrtnou soupravu, kterou na vozidlo namontuje německý výrobce STREICHER Drilling Technology. Vozidlo pak bude sloužit k průzkumným vrtům i v náročném terénu. Celková hmotnost kompletního vozidla bude přibližně 84 tun.​

TATRA TRUCKS kromě standardních nákladních vozidel, hasičských speciálů a vojenských podvozků vyvíjí a vyrábí podvozky pro speciální použití. Právě vrtné soupravy, které jsou velmi nákladným zařízením, potřebují podvozek postavený na míru, který je spolehlivě dopraví na místa, které jsou mimo dosah komunikací. Speciální podvozky dostávají ve výrobním programu společnosti TATRA TRUCKS stále více prostoru a stále více zákazníků, kteří potřebují specializované řešení, se na kopřivnickou automobilku obrací se svými požadavky.

Podvozek má celkem osm náprav a je v konfiguraci pohonu 16x8 v souladu s požadavkem zákazníka. Uspořádání hnacího traktu však umožňuje, aby v případě zájmu, mělo vozidlo poháněné všechny nápravy, tzn. 16x16. První tři nápravy jsou odpruženy vzduchem, mají nosnost 10 tun, a jsou řiditelné. Prostřední dvojnáprava je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování) s nosností až 16 tun dle použitých pneumatik a požadovanou maximální rychlost (v tomt případě je možné maximální zatížení 14,7 tuny). Poslední trojice náprav je opět řiditelná a odpružená vzduchovými vaky s nosností 10 tun. Řízení zadních náprav je hydraulické s elektronickým řízením od holandského výrobce VSE s vazbou na natočení kol předních. Rozvory mezi jednotlivými nápravami činí 2 150 / 2 150 / 2 860 / 1 450 / 2 150 / 1 650 / 1 650 mm. Na všech řízených nápravách jsou osazeny pneumatiky o rozměru 385/65 R22,5 v jednomontáži, na prostřední dvojnápravě pak 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu impozantního speciálu slouží kapalinou chlazený vidlicový 12ti válcový motor Caterpillar C-32 o objemu 32 litrů s výkonem 839 kW /  1 132 koní a krouticím momentem 5143 Nm. Tak vysoký výkon je potřebný pouze pro pohon vrtné soupravy, v případě pohonu vozidla je jeho výkon a krouticí moment elektronicky snížen cca na polovinu. Na motor navazuje 6ti stupňová automatická převodovka Allison 8610 MR s retardérem. Prostřednictvím kardanu je hnací moment přenášen do tzv. „distribuční“ přídavné převodovky, opatřené řazením pohonu buď vrtné soupravy (plný výkon motoru) s výstupem v horní části převodovky, anebo pohonu vozidla (snížený výkon motoru) s výstupem ve spodní části převodovky. Spodní výstup je opět prostřednictvím kardanu propojen na druhou přídavnou převodovku, integrovanou již v nosné rouře podvozku, kde je hnací moment distribuován prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů na kola permanentně hnaných náprav - 1., 2., 4. a 5. nápravy. Obě přídavné převodovky jsou vlastní konstrukce TATRA se skříněmi a dalšími komponenty, vycházejícími ze standardních převodovek, určených pro sériová vozidla modelových řad TATRA FORCE a TATRA PHOENIX. Pro chlazení motoru, převodovky a hydraulických okruhů jsou po obou stranách vozidla za kabinou umístěny dva chladící bloky, každý s hydraulicky poháněným ventilátorem.

Vozidlo je osazeno standardním provedením kabiny TATRA FORCE se sedadlem řidiče a spolujezdce. Kabina je tentokrát nesklopná a proti standardním vozům je – vzhledem k požadované limitní výšce a s ohledem na zástavbu motoru – posunuta o 200 mm dopředu a 50 mm dolů. Rám vozidla je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou – přední část je výrobkem naší společnosti, navazující část si dodal německý nástavbář. Celková délka vozidla, včetně rámu, činí 18 080 mm, výška přes kabinu pak 2 490 mm a šířka 3 000 mm. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Vozidlo bylo po provedení příslušných zkoušek a testů pomocí dvou jeřábů naloženo na přepravní návěs a transportováno do Německa, kde proběhne kompletace s nástavbou. 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 25 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků