Z historie: automobilům Škoda se v Kvasinách daří už 70 let

Továrna Ing.F.K.Janeček – továrna karoserií, zahájila v objektech bývalé parní pily a bednárny v Kvasinách montáž prvních karoserií v roce 1934.

První vyrobené vozy byly licenční DKW. Na pražském autosalonu v roce 1937 je už ale vystavena vlastní novinka, Jawa 600 Minor, vyráběný jako roadster, kabriolet i limuzína. V roce 1945 připravený vůz Jawa Minor II byl po únoru 1948 vyráběn jako Aero Minor ve firmě Letov v Praze.

S okřídleným šípem ve znaku

Základem poválečné historie závodu, který se stal v říjnu 1949 součástí tehdejšího AZNP, se stala výroba limuzíny Škoda Superb OHV. Následovaly typy Š 1101 Roadster, Š 1101 STW a sanitní Š 1200 (první vůz s celokovovou karoserií). V roce 1953 byla zahájena výroba modelu Š 1201 Sedan.

Legendou se stal typ Š 450, známější později jako Felicia (v letech 1958 až 1964 se vyrobilo celkem 15 862 vozů). O její oblíbenosti svědčí dodnes fungující Felicia klub, sdružující majitele těchto vozů. Od roku 1961 až do roku 1971 se vedle Felicie vyráběla i Š 445 Octavia Combi. V závěru roku 1968 se objevil prototyp Š 110 R Coupé. Zároveň závod vyráběl i náhradní karoserie a plechové díly na vozy Š 1000 MB, později Š 110/110 (do roku 1986 tu vyrobili téměř 150 tis. náhradních karoserií). Poslední Škoda 110 R Coupé, s pořadovým číslem 50 085, sjela z výrobní linky v roce 1980.

Upír z Feratu

Z Kvasin také pocházel experimentální prototyp Š 110 Super Sport, který si po designérské úpravě T. Pištěka zahrál hlavní roli ve filmu Upír z Feratu. Dnes je vystaven ve Škoda Auto Muzeu v Mladé Boleslavi.

Výrobou vozů řady Š 105/120 závod překlenul období do náběhu další sportovní varianty, vozu Škoda Garde a Škoda Rapid. Stejně jako kupé Š 110 R, i Rapid byl z velké části exportován. Na elegantní kabriolet ho upravovala například i německá firma Heinzinger. Jeho výroba skončila na počátku roku 1990.

V letech 1989 – 91 pomáhá překlenout přechodné období vůz Škoda Favorit a jeho užitková verze Škoda Pick-up v několika verzích. Za pět let produkce opustilo závod 70 800 vozů, které ve značném množství mířily i na zahraniční trhy.

Historický krok – vstup do koncernu VW

Po vstupu Škody do koncernu VW v roce 1991 vyrábí závod vedle Pick-upů i model Škoda Forman a odvozené užitkové verze Forman Plus, Ambulance a Praktik. Celkový počet těchto vozů dosáhl v roce 1995, kdy jejich výroba končí, téměř 15 000 ks. Starý Pick-up byl ve výrobě nahrazen novým typem odvozeným od Škody Felicia a byl také ve velkých množstvích exportován do zahraničí. Jeho kvality byly na takové úrovni, že byl vyráběn i jako tzv. „koncernový pick-up“ s označením VW Caddy (v počtu téměř 19 000).

Spolu s  Pick-upem byly střídavě ve výrobním programu závodu i vozy Felicia, Felicia Combi a Vanplus a také nevelké série vozu pro volný čas – Felicia Fun. Felicií bylo vyrobeno přes 57 000, Pick-upů přes 117 000 kusů. V roce 1999 zahájil závod výrobu karoserií Fabia v nově vybudované hale s moderní technologií a od roku 2000 i karoserie Fabia Sedan.

Důstojně do nového tisíciletí

Rok 2001 znamenal pro Kvasiny zásadní zlom. Vyrostly nové haly montáže a lakovny, rozšířena a rekonstruována byla svařovna i další provozy a na počátku roku 2002 začala výroba limuzíny  Škoda Superb. Po 55 letech se vůz s tímto názvem opět vrací do výrobního programu závodu.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků