Z českého trhu zmizí automobilová legenda. Fiat končí s výrobou Punta

Informace o ukončení výroby Fiatu Punto nám sdělil jeden z českých dealerů automobilky. Třetí generace pobyla na trhu téměř třináct let.

Fiat Punto bezesporu patří mezi evropské automobilové legendy. Každý jej zná, v porovnání s některými konkurenčními modely, například Fordem Fiesta či Opelem Corsa, však není na světě zase tak dlouho.

První generace s kódovým označením Project 176 byla představena v září 1993, do prodeje se dostala později téhož roku, a v roce 1995 získala prestižní ocenění Evropské Auto roku (COTY). Vyráběla se v tří- a pětidveřovém provedení, ve verzi GT, a dokonce i jako kabriolet, který z pochopitelných důvodů přišel o charakteristické vertikální zadní svítilny. Na takovou kombinaci už dnes nenarazíte.

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Nástupce (Project 188) slavil premiéru na frankfurtském autosalonu 1999 a ve výrobě vydržel až do roku 2011. Od roku 2005 jej dokonce v srbské Kragujevaci v licenci vyráběla Zastava. Třetí generace, která dostala stylové jméno Grande Punto, však byla představena už roku 2005 a ve výrobě se drží vlastně dodnes. O design se postaral Giorgetto Giugiaro a ve své době to byla doslova bomba!

Během následujících let prodělal vůz dva facelifty (2009 a 2012), s nimiž došlo i ke změnám jména. Z Grande Punta se stalo Punto Evo, z Punta Evo opět Punto, které můžete na českém trhu stále koupit jako nové. Jenže už ne moc dlouho. Podle informací jednoho z českých dealerů výroba Punta skončí příští měsíc a v nabídce tak po omezenou dobu zůstanou pouze skladovky.

Test Fiat Punto Evo 1,4 turbo: není Evo jako Evo

Test Fiat Punto Evo 1,4 turbo: není Evo jako Evo

 

Punto už má svoje nejlepší roky za sebou, navíc zájem o něj v posledních letech dost klesal. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se jej u nás za celý rok 2014 prodalo pouhých 229 kusů. V době, kdy jedničce na trhu nechybělo mnoho do devíti tisíc. O rok později už to bylo 151 kusů, v roce 2016 o 19 méně, a loni už to s tržním podílem 0,22 procenta v segmentu malých vozů bylo jenom 105 kusů.

Otázkou zůstává, co bude dál. Segment malých vozů je u nás nafouknutý k prasknutí, a pokud pominu stylovou pětistovku a Pandu, zůstala by páteří aut „pro lidi“ řada Tipo (nižší střední třída). Řešením by mohla být evropská verze modelu Argo pro Latinskou Ameriku, která vypadá fakt dobře. Odpověď českého zastoupení Fiatu na otázku, zda se vůz skutečně dostane do Evropy, jsme však zatím nedostali.

Fiat Punto Evo od Novitecu: až 184 koní

Fiat Punto Evo od Novitecu: až 184 koní

Punto stále patří k nejdostupnějším vozům svého segmentu na našem trhu, byť už mu zůstala pouze jedná výbava, dva atmosférické benzinové motory (1.4 8v dokonce na LPG i CNG) a třináctistovka MultiJet. Ceny začínají na 237.900 Kč za 1.2 8V/51 kW, o tisícovku dráž můžete mít čtrnáctistovku s 57 kW (LPG verze od 271.900 Kč, CNG verze od 308.900 Kč), a vůbec nejdražší je malý turbodiesel (stojí 311.900 Kč).

První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8: Sto lidí, sto názorů

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi (minitest)

Role vlajkové lodi je poměrně složitá. Zákazníci za své nemalé peníze chtějí to nejlepší a kompromisy jim moc nevoní. Dokázal nás vůbec nejdražší Citroën C5 Aircross přesvědčit o svých kvalitách?

10.  4.  2019 | Jan Mička | 6 příspěvků