Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Od prvního ledna 2011 jsme si museli do svých aut pořídit nové autolékárničky, které předepisovala vyhláška 283/2009 Sb. Mezi novinkami, kterými se odlišovaly od svých předchůdkyň, byly i obrázkový leták první pomoci a resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem. Tyto dva prvky ovšem podle vyhlášky ministerstva dopravy od 19. července už nejsou ve výbavě povinné. Někteří odborníci totiž hlavně resuscitační masku předem kritizovali jako obtížně použitelnou.

Kvůli změně vyhlášky si loni muselo nové lékárničky koupit sedm milionů motoristů. Výměna stála víc než dvě miliardy korun, ale už v době vrcholící nákupní kampaně bylo zřejmé, že obě novinky jsou zbytečné.

„Koncem roku 2010 přišla Rada pro resuscitaci s novými závěry, které vycházejí z doporučení Evropské resuscitační rady. Ministerstvo dopravy proto oslovil resort zdravotnictví a na základě společné debaty s odborníky a s přihlédnutím k posledním závěrům záchranářů byly tyto dva prvky zařazeny jako dobrovolné. Pro řidiče to tedy nebude znamenat ani další utracenou korunu navíc. Mohou si nechat lékárničky s maskou i letákem. Nebudou však již striktní povinností při dalších nákupech,“ řekl AutoRevue.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj není vina na straně resortu dopravy, který vyhlášku připravoval již v roce 2008. „Schválena byla v roce 2009, tedy rok a půl před tím, než se Rada pro resuscitaci dohodla na nových pravidlech, která upřednostňují masáž srdce před dýcháním z úst do úst. Reagujeme tedy ve spolupráci s nejvyšší zdravotnickou autoritou na poslední novinky v oboru. Upozorňuji jen, že i předchozí složení bylo z dílny ministerstva zdravotnictví a profesionálních záchranářů,“ dodal Ptačinský.

V lednu k povinnému vybavení lékárniček přibyla kromě resuscitační masky a letáku s návodem také izotermická fólie. Ta ve výbavě podle všeho zůstane. Doplnění lékárničky o tuto fólii považují odborníci naopak za přínos. Může prý raněného ochránit před chladem a snížit riziko šoku.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků