Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Od prvního ledna 2011 jsme si museli do svých aut pořídit nové autolékárničky, které předepisovala vyhláška 283/2009 Sb. Mezi novinkami, kterými se odlišovaly od svých předchůdkyň, byly i obrázkový leták první pomoci a resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem. Tyto dva prvky ovšem podle vyhlášky ministerstva dopravy od 19. července už nejsou ve výbavě povinné. Někteří odborníci totiž hlavně resuscitační masku předem kritizovali jako obtížně použitelnou.

Kvůli změně vyhlášky si loni muselo nové lékárničky koupit sedm milionů motoristů. Výměna stála víc než dvě miliardy korun, ale už v době vrcholící nákupní kampaně bylo zřejmé, že obě novinky jsou zbytečné.

„Koncem roku 2010 přišla Rada pro resuscitaci s novými závěry, které vycházejí z doporučení Evropské resuscitační rady. Ministerstvo dopravy proto oslovil resort zdravotnictví a na základě společné debaty s odborníky a s přihlédnutím k posledním závěrům záchranářů byly tyto dva prvky zařazeny jako dobrovolné. Pro řidiče to tedy nebude znamenat ani další utracenou korunu navíc. Mohou si nechat lékárničky s maskou i letákem. Nebudou však již striktní povinností při dalších nákupech,“ řekl AutoRevue.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj není vina na straně resortu dopravy, který vyhlášku připravoval již v roce 2008. „Schválena byla v roce 2009, tedy rok a půl před tím, než se Rada pro resuscitaci dohodla na nových pravidlech, která upřednostňují masáž srdce před dýcháním z úst do úst. Reagujeme tedy ve spolupráci s nejvyšší zdravotnickou autoritou na poslední novinky v oboru. Upozorňuji jen, že i předchozí složení bylo z dílny ministerstva zdravotnictví a profesionálních záchranářů,“ dodal Ptačinský.

V lednu k povinnému vybavení lékárniček přibyla kromě resuscitační masky a letáku s návodem také izotermická fólie. Ta ve výbavě podle všeho zůstane. Doplnění lékárničky o tuto fólii považují odborníci naopak za přínos. Může prý raněného ochránit před chladem a snížit riziko šoku.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 7 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků