Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Z autolékárniček mizí resuscitační maska a leták. Byly zbytečné

Od prvního ledna 2011 jsme si museli do svých aut pořídit nové autolékárničky, které předepisovala vyhláška 283/2009 Sb. Mezi novinkami, kterými se odlišovaly od svých předchůdkyň, byly i obrázkový leták první pomoci a resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem. Tyto dva prvky ovšem podle vyhlášky ministerstva dopravy od 19. července už nejsou ve výbavě povinné. Někteří odborníci totiž hlavně resuscitační masku předem kritizovali jako obtížně použitelnou.

Kvůli změně vyhlášky si loni muselo nové lékárničky koupit sedm milionů motoristů. Výměna stála víc než dvě miliardy korun, ale už v době vrcholící nákupní kampaně bylo zřejmé, že obě novinky jsou zbytečné.

„Koncem roku 2010 přišla Rada pro resuscitaci s novými závěry, které vycházejí z doporučení Evropské resuscitační rady. Ministerstvo dopravy proto oslovil resort zdravotnictví a na základě společné debaty s odborníky a s přihlédnutím k posledním závěrům záchranářů byly tyto dva prvky zařazeny jako dobrovolné. Pro řidiče to tedy nebude znamenat ani další utracenou korunu navíc. Mohou si nechat lékárničky s maskou i letákem. Nebudou však již striktní povinností při dalších nákupech,“ řekl AutoRevue.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj není vina na straně resortu dopravy, který vyhlášku připravoval již v roce 2008. „Schválena byla v roce 2009, tedy rok a půl před tím, než se Rada pro resuscitaci dohodla na nových pravidlech, která upřednostňují masáž srdce před dýcháním z úst do úst. Reagujeme tedy ve spolupráci s nejvyšší zdravotnickou autoritou na poslední novinky v oboru. Upozorňuji jen, že i předchozí složení bylo z dílny ministerstva zdravotnictví a profesionálních záchranářů,“ dodal Ptačinský.

V lednu k povinnému vybavení lékárniček přibyla kromě resuscitační masky a letáku s návodem také izotermická fólie. Ta ve výbavě podle všeho zůstane. Doplnění lékárničky o tuto fólii považují odborníci naopak za přínos. Může prý raněného ochránit před chladem a snížit riziko šoku.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků