Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Honda Motor Co. představila zcela nového humanoidního robota ASIMO. Jako první na světě byl vybaven autonomní technologií řízení chování a díky ní se může pohybovat, i když není řízen operátorem.

Konstruktéři dosáhli významného pokroku, když z „automatického stroje“ předchozí generace vytvořili „autonomní stroj“. Ten je dnes schopen se rozhodovat a jednat s ohledem na okolí.

Ten robot vidí

Konstruktéři dosáhli výrazný pokrok v oblasti inteligence robota. Vyvinuli nový systém, který podle jejich vyjádření „vyhodnocuje vstupy z různých čidel zajišťujících vizuální, zvukové a hmatové rozpoznávání lidí“.

ASIMO

Je vysoký 130 cm, váží 48 kg (o 6 kg méně v porovnání s předchozím modelem), má 57 stupňů volnosti (zvýšení o 23 stupňů volnosti ) a je schopen běhu rychlostí 9 km/h (předcházející model: 6 km/h).

Na základě těchto údajů pak robot vyhodnocuje situaci a rozhoduje se, jak bude jednat. ASIMO je tak schopen reagovat třeba na pohyb osob  ve své blízkosti a změnit své chování s ohledem na jejich úmysly.

ASIMO je schopen souběžně rozpoznávat obličeje a hlasy. Dokáže dokonce rozpoznávat hlasy více osob, které hovoří současně, což často nedokážou ani lidé.

Kromě toho je ASIMO nově schopen, na základě informací z přednastavených prostorových čidel, odhadnout směr chůze člověka ve své blízkosti na několik sekund dopředu. Pokud by se trasa daného člověka a ASIMA křížila, je robot schopen zvolit odlišnou trasu a vyhnout se kolizi.

Klepněte pro větší obrázek
ASIMA stvořili konstruktéři z nové divize Honda Robotics.
 

K nezastavení 

Díky posíleným nohám, rozšířeným možnostem pohybu nohou a nově vyvinuté technologii řízení, která robotovi umožňuje měnit konečnou polohu během pohybu, je ASIMO schopen nepřetržitě volně chodit, běhat, běhat vzad, skákat na jedné noze nebo na obou nohách současně.

Je schopen se mnohem lépe přizpůsobit okolním podmínkám. Díky tomu může například chodit po nerovném povrchu a přesto si zachovat stabilní postoj.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už asi není příliš vzdálená doba, kdy budeme podobné roboty potkávat v kancelářích. 

Ocelová ruka

Technici společnosti Honda vyvinuli plně funkční kompaktní ruku s pěti prsty, která má v dlani a v každém prstu zabudovaný dotykový a silový senzor a která je schopna každým prstem pohybovat samostatně.

V kombinaci s technologií rozpoznávání předmětů na základě vizuálních a dotykových vjemů umožňuje tato ruka novému robotovi obratně provádět běžné činnosti.

ASIMO je navíc schopen komunikovat znakovou řečí, která vyžaduje složité pohyby prstů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
ASIMO je schopen uchopit skleněnou láhev a odšroubovat víčko, pak nalít nápoj do měkkého papírového pohárku, aniž by došlo k jeho rozlití.
 


 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků