Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Honda Motor Co. představila zcela nového humanoidního robota ASIMO. Jako první na světě byl vybaven autonomní technologií řízení chování a díky ní se může pohybovat, i když není řízen operátorem.

Konstruktéři dosáhli významného pokroku, když z „automatického stroje“ předchozí generace vytvořili „autonomní stroj“. Ten je dnes schopen se rozhodovat a jednat s ohledem na okolí.

Ten robot vidí

Konstruktéři dosáhli výrazný pokrok v oblasti inteligence robota. Vyvinuli nový systém, který podle jejich vyjádření „vyhodnocuje vstupy z různých čidel zajišťujících vizuální, zvukové a hmatové rozpoznávání lidí“.

ASIMO

Je vysoký 130 cm, váží 48 kg (o 6 kg méně v porovnání s předchozím modelem), má 57 stupňů volnosti (zvýšení o 23 stupňů volnosti ) a je schopen běhu rychlostí 9 km/h (předcházející model: 6 km/h).

Na základě těchto údajů pak robot vyhodnocuje situaci a rozhoduje se, jak bude jednat. ASIMO je tak schopen reagovat třeba na pohyb osob  ve své blízkosti a změnit své chování s ohledem na jejich úmysly.

ASIMO je schopen souběžně rozpoznávat obličeje a hlasy. Dokáže dokonce rozpoznávat hlasy více osob, které hovoří současně, což často nedokážou ani lidé.

Kromě toho je ASIMO nově schopen, na základě informací z přednastavených prostorových čidel, odhadnout směr chůze člověka ve své blízkosti na několik sekund dopředu. Pokud by se trasa daného člověka a ASIMA křížila, je robot schopen zvolit odlišnou trasu a vyhnout se kolizi.

Klepněte pro větší obrázek
ASIMA stvořili konstruktéři z nové divize Honda Robotics.
 

K nezastavení 

Díky posíleným nohám, rozšířeným možnostem pohybu nohou a nově vyvinuté technologii řízení, která robotovi umožňuje měnit konečnou polohu během pohybu, je ASIMO schopen nepřetržitě volně chodit, běhat, běhat vzad, skákat na jedné noze nebo na obou nohách současně.

Je schopen se mnohem lépe přizpůsobit okolním podmínkám. Díky tomu může například chodit po nerovném povrchu a přesto si zachovat stabilní postoj.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už asi není příliš vzdálená doba, kdy budeme podobné roboty potkávat v kancelářích. 

Ocelová ruka

Technici společnosti Honda vyvinuli plně funkční kompaktní ruku s pěti prsty, která má v dlani a v každém prstu zabudovaný dotykový a silový senzor a která je schopna každým prstem pohybovat samostatně.

V kombinaci s technologií rozpoznávání předmětů na základě vizuálních a dotykových vjemů umožňuje tato ruka novému robotovi obratně provádět běžné činnosti.

ASIMO je navíc schopen komunikovat znakovou řečí, která vyžaduje složité pohyby prstů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
ASIMO je schopen uchopit skleněnou láhev a odšroubovat víčko, pak nalít nápoj do měkkého papírového pohárku, aniž by došlo k jeho rozlití.
 


 

bazar

Honda Accord 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 168 861 km
Cena: 150 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 218 782 km
Cena: 202 000 Kč
Honda Civic 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 127 147 km
Cena: 118 000 Kč
Honda Civic 1
Rok výroby: 2017
Stav: 5 352 km
Cena: 580 000 Kč
Honda CRV 2
Rok výroby: 2011
Stav: 133 591 km
Cena: 330 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 188 395 km
Cena: 210 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků