Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Honda Motor Co. představila zcela nového humanoidního robota ASIMO. Jako první na světě byl vybaven autonomní technologií řízení chování a díky ní se může pohybovat, i když není řízen operátorem.

Konstruktéři dosáhli významného pokroku, když z „automatického stroje“ předchozí generace vytvořili „autonomní stroj“. Ten je dnes schopen se rozhodovat a jednat s ohledem na okolí.

Ten robot vidí

Konstruktéři dosáhli výrazný pokrok v oblasti inteligence robota. Vyvinuli nový systém, který podle jejich vyjádření „vyhodnocuje vstupy z různých čidel zajišťujících vizuální, zvukové a hmatové rozpoznávání lidí“.

ASIMO

Je vysoký 130 cm, váží 48 kg (o 6 kg méně v porovnání s předchozím modelem), má 57 stupňů volnosti (zvýšení o 23 stupňů volnosti ) a je schopen běhu rychlostí 9 km/h (předcházející model: 6 km/h).

Na základě těchto údajů pak robot vyhodnocuje situaci a rozhoduje se, jak bude jednat. ASIMO je tak schopen reagovat třeba na pohyb osob  ve své blízkosti a změnit své chování s ohledem na jejich úmysly.

ASIMO je schopen souběžně rozpoznávat obličeje a hlasy. Dokáže dokonce rozpoznávat hlasy více osob, které hovoří současně, což často nedokážou ani lidé.

Kromě toho je ASIMO nově schopen, na základě informací z přednastavených prostorových čidel, odhadnout směr chůze člověka ve své blízkosti na několik sekund dopředu. Pokud by se trasa daného člověka a ASIMA křížila, je robot schopen zvolit odlišnou trasu a vyhnout se kolizi.

Klepněte pro větší obrázek
ASIMA stvořili konstruktéři z nové divize Honda Robotics.
 

K nezastavení 

Díky posíleným nohám, rozšířeným možnostem pohybu nohou a nově vyvinuté technologii řízení, která robotovi umožňuje měnit konečnou polohu během pohybu, je ASIMO schopen nepřetržitě volně chodit, běhat, běhat vzad, skákat na jedné noze nebo na obou nohách současně.

Je schopen se mnohem lépe přizpůsobit okolním podmínkám. Díky tomu může například chodit po nerovném povrchu a přesto si zachovat stabilní postoj.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už asi není příliš vzdálená doba, kdy budeme podobné roboty potkávat v kancelářích. 

Ocelová ruka

Technici společnosti Honda vyvinuli plně funkční kompaktní ruku s pěti prsty, která má v dlani a v každém prstu zabudovaný dotykový a silový senzor a která je schopna každým prstem pohybovat samostatně.

V kombinaci s technologií rozpoznávání předmětů na základě vizuálních a dotykových vjemů umožňuje tato ruka novému robotovi obratně provádět běžné činnosti.

ASIMO je navíc schopen komunikovat znakovou řečí, která vyžaduje složité pohyby prstů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
ASIMO je schopen uchopit skleněnou láhev a odšroubovat víčko, pak nalít nápoj do měkkého papírového pohárku, aniž by došlo k jeho rozlití.
 


 

Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2006
Stav: 108 813 km
Cena: 90 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2009
Stav: 116 772 km
Cena: 180 000 Kč
Honda Accord 2.204
Rok výroby: 2004
Stav: 180 374 km
Cena: 84 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků