Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod pokličkou, nicméně už jsou známy prakticky veškeré technické údaje tohoto vozu.

Karoq. To je nové jméno v řadě modelů mladoboleslavské automobilky. V roli menšího SUV s okřídleným šípem ve znaku vystřídá vůz Yeti. Bude však o poznání větší než tento automobil pocházející ještě z minulého desetiletí.

Jméno novinky je docela nezvyklé, a Škoda cítila povinnost ho novinářům důkladně ozřejmit. Vydala tedy samostatnou tiskovou zprávu, v níž mimo jiné zdůrazňuje, že podobně jako u Kodiaqu se vydala pro inspiraci na Aljašku. Prý tak bude činit i v případě dalších chystaných modelů kategorie SUV.

Škoda odhaluje své budoucí elektroauto. Pojede až 180 km/hod a na dálnici samo

Škoda odhaluje své budoucí elektroauto. Pojede až 180 km/hod a na dálnici samo

Místní obyvatelé na ostrově Kodiak, konkrétně původní kmen Aleuťanů, údajně automobil označují slovem  Kaa´raq. Slovo Ruq pak znamená šíp, což je symbol z loga Škody. Spojením následně vznikl Karoq. Tolik jazykové okénko...

Kodiaq má rozměrový náskok

Jisté je však, že Karoq bude jiné auto než velmi kompaktní yeti. Na délku má měřit 4 382 milimetrů, což je o 160 více v porovnání právě se "sněžným mužem". Zvětšila se i šířka (o 35 milimetrů na 1841 milimetrů). Naopak hodnota výška je nižší o 40 milimetrů - celkem dosahuje Koraq v tomto směru 1605 milimetrů.

V porovnání s kodiaqem je naopak karoq poměrně malý. Do jeho délky mu chybí přes třicet centimetrů. Koraq je naopak o něco málo větší než Seat Ateca, s nímž ve východočeských Kvasinách sdílí montážní linku. Španělské auto je kratší o dva centimetry, šířka a výška jsou buď shodné nebo se liší v řádu několika milimetrů.

Ze zvětšených rozměrů (narostl také rozvor o šedesát milimetrů na 2638 milimetrů), mají profitovat cestující i zavazadlový prostor. Vpředu lidé získají v oblasti loktů k dobru 40, vzadu 12 milimetrů. Vzadu před koleny přibylo 35 milimetrů. A kufr se zvětšil o více než sto litrů. Ze 416 u yettiho na 521 litrů.

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Zatímco yeti však měl v sériové výbavě systém sedaček Varioflex, který umožňoval jejich posouvání i vyjímání, u karoqu bude za příplatek. Pokud se zadní sedačky posunou zcela vpřed, nabyde objem kufru až na 588 litrů. Naopak, pokud bude zapotřebí větší prostor pro lidi, zmenší se zavazadelník na 479 litrů. Jestliže se zadní tři sedačky z auta vyjmou, bude k dispozici prostor, který charakterizuje údaj 1810 litrů.

Výkonný zážehový motor chybí

Základní pohonnou jednotkou pro karoq bude litrový přeplňovaný tříválec 85 kW (115 koní). Zájemci o zážehový agregát budou moci zvolit ještě novinku 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 koňských sil). Má i systém odpojování válců a nižší spotřebu než slabší motor (5,1 litru versus 5,3 litru).

V případě vznětových motorů zaujme nasazení nové šestnáctistovky (85 kW - 115 koní). Dále se můžeme setkat s dvoulitrovými TDI naladěnými na 110 nebo 140 kW. Tato vrcholná verze bude vždy spojena s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Auto s ní zrychluje z nuly na sto kilometrů v hodině během 7,8 sekundy a dosáhne až 211 kilometrů v hodině.

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Podobně jako v kodiaqu bude k dispozici volba jízdního režimu, včetně položky Offroad u verzí s pohonem všech kol. Ten využívá  elektronicky řízenou lamelovou mezinápravovou spojku umístěnou u zadní nápravy (systém Haldex). Elektronika pak rozhoduje o rozdělení hnací síly. Verze 4x4 mají čtyřprvkovou zadní nápravu.

Asistenční systémy budou obdobné, jakými disponují vozy octavia, superb nebo kodiaq. Tedy, zmínit se můžeme například o hlídání vozů v mrtvém úhlu, adaptivním tempomatu se schopností samočinného zastavení nebo čtení dopravních značek. V případě nehody se může hodit automatické tísňové volání na záchranářský dispečink.

Ve špičkové verzi bude k mání multimediální systém Columbus, který má úhlopříčku 9,2 palce. Ovládat jej bude možné i prostřednictvím několika jednoduchých gest. Služby vzdáleného přístupu umožnují si na dálku ověřit, zda je auto zamčené, zda má dostatek paliva v nádrži, nebo kde je vlastně zaparkované.

Sledovali jsme montáž závodní Škody Fabia R5. Jednu sestaví za 10 dní

Sledovali jsme montáž závodní Škody Fabia R5. Jednu sestaví za 10 dní

Poprvé digitální přístrojový štít

Novinkou v seznamu možných prvků výbavy bude v koraqu digitální přístrojový štít. Škoda ho pojmenovala Digital Instrument Panel. K dispozici budou čtyři různá uspořádání. Například klasické s velkým otáčkoměrem a rychloměrem a prostorem uprostřed pro zobrazení například navigační mapy. Možná je rovněž varianta s maximální velikostí středového pole, kde opět nejčastěji zřejmě bude navigační mapa, nebo redukované uspořádání. To dává možnost řidiči zobrazovat pouze dvě pro něj nejdůležitější hodnoty - například aktuální rychlost a dojezd na palivo v nádrži.

Škoda zatím auto ukázala pouze vybrané skupině médií, někteří novináři již měli možnost se s ním také svézt. Detaily karosérie však dosud byly zakryté maskovací fólií, stejně tak nejsou zatím k dispozici žádné snímky interiéru.

Oficiální premiéra se uskuteční 18. května ve Stockholmu, do prodeje se model dostane na přelomu října a listopadu. Ještě předtím se lidé na přelomu června a července dozví ceny. Už teď se ale pro inspiraci se můžete podívat na ceník Seatu Ateca.

Na oficiální fotogalerii kamuflovaného karoqu se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků