Yamaha YZF-R6: jede jako pila (jízdní dojmy)

Yamaha YZF-R6: jede jako pila (jízdní dojmy)

Kapitoly článku:


FJR 1300 AS: a kde je spojka?

Velká cestovní Yamaha láká jezdce svým pohodlím a luxusními vychytávkami více, než trendovým vzhled. Pohodlné výškově nastavitelné dělené sedlo, polohovatelná řidítka či nastavitelné přední plexisklo umožní optimalizaci ergonomie stroje dle potřeby a výšky řidiče. Přehledné ukazatele na palubní desce, multifunkční LCD panel (např. s ukazatelem zařazení rychlostního stupně či aktuální spotřebou) a vyhřívané rukojeti jsou další z příjemných věcí na této mašině.

Motor má dostatek síly již v nízkých otáčkách a žene stroj svižně kupředu. Podvozek mašiny pochytá většinu nerovností, takže váš pocit pohodlí je téměř dokonalý. Ovladatelnost velké FJR je výborná, lehce se sklápí do zatáček a pěkně drží stopu bez náznaku vlnění.

Samostatnou kapitolou by mohl být popis všech elektronických vymožeností FJR, zmíním dvě, které mne zaujaly. Sklon předního plexiskla je možné ovládat tlačítkem na levé straně řidítek i během jízdy, což jsem ocenil při prudkém dešti, který nás potkal při jedné vyjížďce.

Druhou zmínku věnuji poloautomatickému elektronickému řadícímu systému. Při usednutí do sedla mě zarazila absence spojkové páčky, musel jsem si počkat na jednoduché vysvětlení a během dne jsem viděl, že podobnou radu si vyžádaly zhruba dvě třetiny jezdců. Ovládání převodovky levou nohou má trochu nestandardně poskládané stupně: N – 1 – 2 … 6 a zvláštností je, že na jedničku motocykl začne reagovat až po přidání plynu, jinak se chová jako neutrál. Tlačítkem opět na levé straně řidítek aktivujete ruční řazení, které funguje na principu řazení přvodů u horských kol, tedy ukazováčkem řadíte jednotlivé stupně nahoru a palcem podřazujete. Během jízdy jsem zpočátku podvědomě zvedal prsty k chybějící páčce, ale po pěti šesti kilometrech jsem si zvykl a rychlosti cvakal prsty. Převodovka vždy mírně cvakla, pod plným plynem i lehce škubla, ale nic nepříjemného nebo nepředvídatelného se nestalo a poloautomat přidával pohodlí a komfort.

Hlavní dojem: pohodlí, komfort, poloautomatická převodovka.



Yamaha FJR 1300 AS

FZ6 a FZ6 Fazer: zástupci střední třídy

Malý Fazer útočí především na mladé jezdce. Kompaktní stavba a ovladatelnost stroje vyhoví i těm náročnějším. Vzpřímená poloha a pohodlné sedlo umožní i delší cestování bez větších známek únavy. Špatně čitelný digitální otáčkoměr kazí jinak dobrý dojem z celkového zpracování. Motor se začne probouzet zhruba v 7 tis. ot. a svých 72 kW (98 k) ukáže 12 tis. ot. Podvozek mi přišel spíše měkčí, což přispělo k většímu pohodlí. V zatáčkách stroj sedí bez známek nervozity. Obratnost „malého“ Fazeru je vynikající, díky čemuž si také najde spoustu zákazníku mezi začínajícími bikery.

Hlavní dojem: dravost ve vyšších otáčkách a špatně čitelný digitální otáčkoměr.

V doprovodném programu kaskadér Pepa Sršeň ukázal všem zúčastněným divákům v boxové uličce, že FZ6 zvládá dlouhé jízdy po zadním, brždění po předním a ostré drifty s velkým přehledem, záleží jen na jezdci. Po rozehřátí stroje a naladění diváků si Pepa Sršeň přibral kolegyni a s velmi pěknými kousky bavil přihlížející.



Yamaha FZ6 Fazer

TDM 800: Univerzální stroj

Vysoká a úzká stavba stroje ukazuje na geny zděděné od předků mezi cestovními endury.  Poměrně vysoko umístěné sedlo může přivodit obtíže při manipulaci na místě menším jezdcům, jinak je jízdní poloha velmi pohodlná. Veškeré ovládací prvky jsou tam, kde je čekáte. Řadový dvouválec s výkonem 63 kW (86 k) se projevoval silnějšími vibracemi, které se zmizely po překročení 2 500 ot. Pohonná jednotka jde do otáček pěkně od spodu s velkým zátahem. Měkké odpružení zajišťuje během jízdy dostatek pohodlí, stejně jako praktický štítek přední masky. Brzdy naprosto dostačují pro to, aby bezpečně zastavily mašinu i z vysoké rychlosti.

Hlavní dojem: univerzální motorka pro denní jezdění a víkendové výlety.



Yamaha TDM 800

MT-03: slušivý kabátek nestačí

Designově vychází z větší sestřičky MT-01. Štíhlejší stavba může u někoho vzbuzovat cestovně endurové ambice. Přesnější zařazení však bude odpovídat někde do kategorie fun biků. Vysoko umístěná řídítka a užší sedlo příliš nekorespondují s poměrně vysokou nádrží namířenou směrem k vašemu tělu.  Malý otáčkoměr s LCD panelem jsou snadno čitelné, stejně jako ostatní kontrolky.

Zvuk motoru vzdáleně připomíná MT-01, je však tišší a umírněnější. Motor svým extra krátkým pásmem použitelných otáček kazí celkový dojem z projížďky. V místě, kde byste čekali ten pravý zátah, je najednou konec a musíte řadit. Motocykl staticky vypadá výborně, ale při jízdě jsem se moc nebavil.

Hlavní dojem: zajímavý vzhled, ale jízda bez zábavy.


 
Yamaha MT-03

Doporučujeme

Články odjinud