Yamaha FJR1300AS: správný krok (test)

Velký cesťák přináší pro letošek mj. jednu velkou novinku: poloautomatickou převodovku. Nejen o ní se dočete v našem testu. (video)
Seznam kapitol
  1. Představení FJR1300AS; Velký cesťák, parádní "GTčko"
  2. Finesy a la FJR1300AS; Nová FJR1300AS je krok správným směrem; Plusy a mínusy; Technické informace

Yamaha FJR1300 prošla od svého uvedení na trh řadou faceliftů, přičemž jeden z nich proběhl před letošní sezónou. Přídomek AS značí, že motocykl má pětistupňové poloautomatické řazení YCC-S, které je první svého druhu v současném světě jedné stopy. Redakční test napoví, jak se tento nový prvek osvědčil v praxi.

Představení FJR1300AS

Při letmém pohledu na stroj se dá snadno odhadnout, kam má FJR namířeno. Do třídy sport tourer a je jasné, že míří hodně vysoko. Dva velké přední světlomety z dálky napovídají, že jde o stroj Yamaha. Když jede nová FJR proti vám, z dálky díky velkému plexisklu připomíná nějaký velký skútr. Že nejde o Burgmana či jemu podobné skútry, poznáte především podle dvojitého uchycení zpětných zrcátek.

Přestože tvary mašiny jsou spíše klasické, je celý stroj střižen směrem k modernímu vzhledu. Ostré hrany se propisující přes příď stroje až do prolisu na nádrži a spolu se sportovně střiženou zádí dávají stroji lehký nádech agresivity a dravosti. Mohutná příď je opticky odlehčena velkými odvětrávacími otvory a ostrými hranami, přesto však v konfrontaci se subtilní podsedlovou částí na mě působí poněkud nevyváženě. Tento pocit zřejmě také umocňují dlouhé nerezové koncovky výfuku. Vše se však vyrovná při namontování bočních kufrů. Celkové zpracování stroje je na vysoké úrovni, čemuž odpovídá nejen cena, ale i nasazení stroje.

Pod kapotáží FJR je čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s šestnácti ventily. Agregát disponuje výkonem 105,5 kW (143,5 k) v 8 000 ot. a maximální točivý moment je 134 Nm při 7 000 ot. Síla motoru se přenáší na zadní kolo pomocí poloautomatické pětistupňové převodovky a kardanu. Motocykl měl ve výbavě nastavitelný podvozek a třípaprsková 17palcová kola z lehkých slitin. Brzdový systém měl ABS a na přední ose dva kotouče o průměru 320 mm, vzadu je jeden menší kotouč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Yamaha FJR1300AS, typický představitel kategorie Grand Tourer

Velký cesťák, parádní "GTčko"

Motocykl patři do specifické kategorie Grand Tourer (GT), kde hlavními konkurenty Yamahy FJR jsou Honda Pan European, BMW R1200RT nebo Triumph Sprint ST. Jde o stroje, které vyžadují určitou dávku jezdeckých zkušeností, protože suchá hmotnost se pohybuje kolo čtvrt tuny a na dvouproudové silnici se skoro neotočíte.

Příjemně pohodlné a dělené sedlo je dostatečně vykrojené, ubírá mašině pocitově na kilech a ulehčuje manipulaci na místě. Technické vybavení stroje umožňuje optimalizaci ovládacích prvků. Snadno vyhoví i menším postavám. LCD panel je přehledný, ale špatně se ovládá, dvě tlačítka jsou zastrčené příliš doprava. Když jsem si chtěl něco přepnout, používal jsem logicky levou ruku, ale ruce se mi téměř křížily. Dle mého soudu měl být display v levé části přístrojové desky.

Rozjezdy jsou díky poloautomatickému řadícímu systému snadnou záležitostí, stejně jako celý proces řazení a podřazování. Detailům ovládání převodovky se věnuji v další kapitole. Motor díky solidnímu výkonu od nízkých otáček žene mašinu tvrdě vpřed. Přestože je přední kolo zatíženo velkou hmotností stroje, je při razantním zacházením s plynem možné okusit krátkou jízdu po zadním. Řazení na vyšší stupeň bylo optimální nad hranicí poloviny otáček. Pod tímto bodem stroj příliš cukal, jako při řazení ve vyšším spektru otáček. Naproti tomu podřazování je naprosto sametové. Stačí zaklapnout plynovou rukojeť a sypat kvalty dolů. Žádné škubání, blokování kola nebo nečekaně prudké zpomalování, prostě nic.

Jak jsem předeslal, FJR má s plnou nádrží skoro tři metráky a rozvor přesahuje metr a půl. To ovlivňuje manipulaci s motocyklem a i když jsem kus chlapa, měl jsem občas problém mašinu někde otočit. Jakmile jsem uvedl motocykl do pohybu, všechny ty kila najednou přestáváte cítit a velký cesťák začíná s chutí polykat jeden kilometr za druhým.

Zatím všechny motocykly, které jsme měli na redakčním testu, jsem si přivezl z Čech po dálnici D1 do Brna. Yamaha FJR všechny strčila do kapsy po prvních třiceti minutách. Prostor za řídítky, pohodlí, velký větrný štítek a především vynikající zpětná zrcátka mi dávaly jistotu, jak má vypadat pravý cestovní motocykl. Když srovnám dojmy např. z KTM 990 Adventure, tak cestovní enduro mělo díky své univerzálnosti jisté detaily řešeny kompromisem, ale FJR je čistokrevný sport-tourer.

V utaženějších zatáčkách a serpentinách jsem nikdy neměl problém, motor krásně táhne odspodu zhruba od 2 000 ot. Nejlépe se cítil ve středním pásmu, někde v okolí 5-6 tis. ot., ale ve vysokých otáčkách mně ve výkonu malinko chyběla špička. Kapotáž a tvar motocyklu má tendenci řidiče obalit a výborně rozráží proudící vzduch okolo bikera. Za všechno mluví jeden detail: tvar a výška zpětných zrcátek krásně rozhání vzduch okolo řídítek a pasivně tak chrání ruce.

Jízda ve dvou je pro cestovní motorku FJR1300AS naprostou samozřejmostí. Motor má dostatek síly na jízdu s přítelkyní a plně naloženými kufry. V pozici spolujezdce jsem měl dostatek místa pro svoje pozadí,  další plus za vzpřímenou pozici (žádné hrbení) a měl jsem možnost držet se řidiče nebo bočních či zadního madla.

Při měření spotřeby jsem věřil palubnímu počítači, při cestě z Prahy po dálnici D1 si FJR vzala 6,4 litrů naturalu na 100 km, v opačném směru to bylo 6,5 l. Při cestování po Brně a okolí byla spotřeba 6,9 l. S těmito hodnotami a nádrží na 25 l paliva se dostáváme k dojezdu motocyklu, který se pohybuje někde na hranici slušných 400 km.

Tip: Stáhněte si naše video z testu Yamahy FJR1300AS, kde je vidět ruční řazení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké přední plexisklo chrání před větrem. - Brzdový systém má ABS. - Řadový čtyřválec má dostatek sil za všech situací.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké koncovky výfukového systému - Síla motoru se přenáší na zadní kolo pomocí kardanu.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Představení FJR1300AS; Velký cesťák, parádní "GTčko"
  2. Finesy a la FJR1300AS; Nová FJR1300AS je krok správným směrem; Plusy a mínusy; Technické informace

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků