Yamaha 50 NEO´s: s kačerem do města (test)

Jedno letní dopoledne jsme měli možnost projet malý kompaktní skútr Yamaha 50 NEO´s. Jak obstál v našem minitestu?
Seznam kapitol
  1. Představení skútru NEO´s, jízdní dojmy, plusy a mínusy, technické informace
  2. Spolehlivost, spotřeba, ceny náhradních dílů, tuning skútru NEO´s

Po řadě testů "velkých" motorek není na škodu vzít si do parády opět malý skútr. Volba padla na model NEO´s v kubatuře 50 ccm. NEO´s se dříve dělal ve dvou verzích: menší padesátka, která se postupem času přestala vyrábět, a větší stovku, tu najdete v katalogu Yamahy ještě dnes. My jsme vyzkoušeli padesátikubíkovou verzi, na kterou dnes snadno narazíte mezi ojetinami. Uvažujete-li o slušném skútru za dobrý peníz, neměl by neos uniknout vaší pozornosti.

Za půjčení skútru děkujeme brněnské firmě Scootland.

NEO´s kouká jako Kačer Donald

Malý skútřík Yamaha 50 NEO´s vypadá na první pohled velmi kompaktně, ze všech doposud testovaných skútrů mi přišel nejmenší. V šedo-stříbrné barvě je navíc dost nenápadný, takový neutrální motocykl pro všechny věkové kategorie. NEO´s nemá žádné karosářské módní výstřelky či ostré dynamické linie. Sází spíše na jednoduchost a obliny.

Při pohledu na skútr zepředu mi NEO´s díky dvojici světlometů a blatníku vzdáleně připomíná kreslenou postavičku Kačera Donalda. Směrová světla jsou na přídi i vzadu integrovány do kapotáže. Trochu zvláštně je řešen zadní blatník a jinak povedený design kazí držák SPZtky.

Pod sedlem je kromě úložného prostoru i malý dvoutaktní jednoválec o objemu 49 ccm. Vzduchem chlazený agregát má výkon 3 kW (4 k) v 6 500 ot/min a maximální točivý moment 4,9 Nm nastupuje v 5 850 ot/min. O odpružení mopedu se vpředu stará teleskopická vidlice, vzadu je jednoramenná kyvka s bočním tlumičem. Dvanáctipalcová kola jsou na přední ose brzděna kotoučem o průměru 190 mm s jedním třmenem Brembo, vzadu je bubnová brzda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Yamaha 50 NEO´s 

Jízdní dojmy

Yamaha 50 NEO´s nemá boční stojan, ale díky své muší váze jde velmi snadno postavit na centrální stojan. Sedlo má dobrý tvar, měkké polstrování a je dostatečně dlouhé i pro spolujezdce. Palubní deska je v podobném duchu, jako zbytek motocyklu, tedy jednoduchá a přehledná. Malý digitální display má ukazatel stavu nádrže, hodiny, celkový počet kilometrů a denní kilometry (funkce trip).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jednoduchá a přehledná přístrojová deska

Po usednutí do sedla mě příjemně překvapil prostor za řídítky. Koleny jsem do ničeho netlačil, jako tomu bylo např. u testu Keeway 50 Hurricane. Po nastartování pomocí elektrického startéru se odval klasické dvoutaktní brumlání, které se po přidání plynu rázem změnilo na bzučení velkého čmeláka. Zátah motoru je po přidání plynu lineární, nemá během průběhu žádný výrazný propad. Na sériovou padesátku nás výkon agregátu příjemně překvapil, důkazem byla i nejvyšší rychlost, která atakovala hranici 80 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při jízdě mě překvapil prostor pro kolena. - Buben vzadu stačí, chytnete pořádně brzdu a jdete do smyku.

Podvozek měl tužší nastavení, ale to by se dalo přičíst malému počtu celkových kilometrů. Po nějaké době prý odpružení příjemně změkne. Kolega Ondra chválil brzdy, které jsou i bubnem vzadu dostačující, a líbil se mu i zvuk sériové koncovky. Jediný větší neduh, který jsme během dopoledního minitestu objevili, byla pracující příď při razantnějším brždění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kotouč o průměru 190 mm má třmen Brembo. - Jednoramenná kyvná vidlice s bočním tlumičem vzadu.

Jízda ve dvou se samozřejmě u malé padesátky podepíše na dynamice, ale i tak jsme si zvesela šupajdili rychlostí přes 60 km/h. Sedlo je pohodlné a boční madla pro ruce jsou dostačující, motor nemá takový výkon, že bych se musel během jízdy chytat řidiče. Kdyby ale místo Ondry řídila nějaká pěkná slečna, na madla bych hned zapomněl... Pod sedlem je úložný prostor, kam se dá schovat jedna přilba, motolékárnička a bezpečnostní zámek proti nenechavým rukám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Do zavazadlového prostoru se v pohodě vejde přilba.

Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy, technické informace

Yamaha 50 NEO´s je na první pohled malý kompaktní skútr, ale mile nás překvapil dostatkem prostoru za řídítky a slušným projevem motoru. Díky svému jednoduchému designu a stylu se může hodit jako městský dopravní prostředek pro řidiče a řidičky všech věkových kategorií.

Plusy
+ motor
+ jednoduchý design

Mínusy
- držák SPZ
- pracující příď při prudkém brzdění

Tip: Testovaná Yamahu 50 NEO´s, rok výroby 2004, najeto 1 500 km, 1 rok záruka, stojí 42 000 Kč. Více informací na www.scootland.cz.

Technické informace

Technické údaje Yamaha NEO´s
Celkové rozměry 1 840 x 671 x 790 mm
Rozvor / výška sedla 1 600 mm / nezjištěno
Motor, objem 2dobý jednoválec, 49 ccm
Počet ventilů / chlazení nz / vzduch
Výkon 3 kW (4 k) / 6 500 ot.
Točivý moment 4,9 Nm / 5 850 ot.
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 120/70 R12, 130/70 R12
Brzdy (vpředu/vzadu) 1x kotouč 190 mm / buben 110 mm
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice
Nádrž 7 l
Suchá hmotnost 78 kg
Cena nového už se nevyrábí

 

Kompletní fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Představení skútru NEO´s, jízdní dojmy, plusy a mínusy, technické informace
  2. Spolehlivost, spotřeba, ceny náhradních dílů, tuning skútru NEO´s
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků