X-1 a Vapor: superauta pro U.S. Air Force

Americké letecké síly si udělaly radost: nechaly si postavit dva automobilové speciály na bázi Fordu Mustang a Dodge Challenger.

Ano, rozmařilé utrácení peněz ze státního rozpočtu známe z našeho zpravodajství velmi dobře. Ale o podobně bizarním způsobu jak rozfofrovat finance z kapes daňových poplatníků jste jistě zatím neslyšeli. Letecké síly USA si totiž objednaly dva prototypy sportovních automobilů, které na svých palubách hostí některé technologie, jimiž se jinak vyznačují letouny, jež U.S. Air Force používají.

Ale aby bylo hned zpočátku jasno: vozy byly vyvinuty a vyrobeny jako součást armádního náborového programu Super Car Tour 2009. Není totiž žádným tajemstvím, že má americká armáda v posledních letech personální problémy, za nimiž stojí především řada náročných a dlouhodobých válečných operací na východě. Kvůli tomu musí každá ze sekcí americké armády vynakládat maximální marketingové úsilí k tomu, aby oslovila potenciální rekruty ze všech skupin obyvatelstva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
X-1

Pro vývoj a výrobu obou prototypů byla vybrána kalifornská ladičská společnost Galpin Auto Sports. Sériové vozy Ford Mustang a Dodge Challenger se tak proměnily ve stroje, které působí dojmem pohledu hluboko do jedenadvacátého století. Prototypy se jmenují X-1, resp. Vapor. Na první pohled vypadají jako běžné automobily, jež prošly rukama důkladného ladiče, a vyznačují se tedy vzhůru výklopnými dveřmi, řadou prvků vyrobených z uhlíkových vláken či zářivými koly. Interiérům by však jakýkoli „tuner“ konkuroval jen stěží. Vůz X-1 zde například hostí kokpit stíhacího letounu včetně sedadla s vystřelováním a řízení kniplem, v obou případech se palubní desky proměnily v sostavu monitorů. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vapor

Vapor si zachoval dvoumístnou konfiguraci, navíc ale dostal volant i před místem spolujezdce a „neviditelný“ režim na výfukové soustavě. Mezi další specifické prvky Vaporu patří jednodílné ráfky kol z uhlíkových slitin, lak pohlcující radarové paprsky, senzory vzdálenosti a kamera schopnou snímat okolí v okruhu 360 stupňů. Vozy X-1 a Vapor se v rámci programu 2009 Super Car Tour bude ucházet o pozornost žáků středních škol, ale také diváků řady událostí, které U.S. Air Force sponzorují.

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

včera | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků
S Audi e-tron GT quattro poprvé v Česku: Zlato, dneska se radši nemaluj

Audi e-tron GT quattro

V rámci přivítání žhavé novinky na českém trhu nás české zastoupení Audi pozvalo na první projížďku s modelem e-tron GT. Vzali jsme si základní specifikaci.

8.  4.  2021 | Vladimír Kadera