61
Fotogalerie

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Kapitoly článku:


Jakmile se ale rozběhla výroba ověřovací série aut s upravenými požadavky (vyšší rozvor a maximální suchá hmotnost reálných 2160 liber, tedy asi 980 kg), objevil se problém u automobilky Bantam, která nebyla schopná splnit požadavky na objem výroby. Neměla jednoduše potřebné kapacity a finanční zázemí, aby mohla investovat do výroby.

Projekt tak dostala na starosti automobilka Willys-Overland, která představila nejvhodnější motor do nového vozu a měla volné kapacity. Řadový vodou chlazený čtyřválec 2,2 l s postranními ventily byl velmi jednoduchý, spolehlivý a poměrně úsporný.

willys_mb_1942_images_2.jpgphotos_willys_mb_1942_2.jpgpictures_willys_mb_1942_2.jpg
Jedním z důvodů, proč se prosadil návrh automobilky Willys, byla jednoduchá obsluha vozu, neuvěřitelně robustní konstrukce a především silný a úsporný motor

Motor dostal přezdívku „Go-Devil“, protože se vyznačoval slušným výkonem (45 kW/61 k v 4000 ot./min.) a především velmi dobrým točivým momentem 142 Nm v 2000 ot./min. Charakteristika průběhu výkonu vyhovovala provozu vozu v terénu a s nákladem.

Motor byl silně nadčtvercový s vrtáním 79,4 mm a zdvihem dlouhých 111,1 mm. Kompresní poměr byl na svou dobu docela vysokých 6,48:1, přesto si motor vystačil s běžným benzinem. Výhodou byla kompaktní stavba a rozumná hmotnost, i když celý systém pohonu přibral díky robustní mechanické převodovce a pohonu všech kol.

Automobilka Willys-Overland byla schopná vyrobit prvních 16 000 aut za cenu 748,74 dolaru za kus. To byla ze všech nabídek zároveň ta nejlevnější. Armáda pak ale všechny projekty spojila, když využila prvků od automobilky Bantam a Ford. Výsledkem byl model Willys MB, což je už vlastně ten legendární Jeep, který známe dnes a který se proslavil.

V říjnu 1941 navýšila armáda požadavky na výrobu a ty už automobilka Willys nestíhala plnit sama. Licenční výrobu tak dostal na starosti Ford, který vyráběl vozy Ford GPW (Government, P, Willys). Během druhé světové války zvládla automobilka Ford vyrobit dalších 277 896 Jeepů.

wallpapers_willys_mb_1942_2.jpgwallpapers_willys_mb_1942_3.jpgwillys_mb_1942_images_3.jpg
Jeepy plnily různé funkce a některé dodatečné úpravy se prováděly prakticky rovnou na bojišti. Celkem bylo během druhé světové války vyrobeno skoro 650 000 vozidel

Willys vyrobil do konce druhé světové války celkem 361 339 Jeepů. Vůz postupně procházel vývojem a modifikacemi, většina úprav ale byla prováděna přímo na bojišti, respektive v zázemí. Jeepy sloužily jako sanitka, dostávaly případně střešní konstrukci nebo dodatečnou výbavu v podobě zbraní či mimořádného pancéřování.

Právě jednoduchá a robustní konstrukce umožňovala snadné úpravy a především opravy přímo v terénu. Spousta návrhů a modifikací, které se ujaly i v sériové výrobě, vzešla přímo od vojáků z válečné fronty. Továrny Willys a Ford například upravily třístupňovou převodovku, aby lépe snášela hrubé zacházení a nebyl v řazení tak velký odpor.

Obrovskou výhodou Jeepu bylo také používání standardizovaných armádních dílů, které byly zaměnitelné s ostatními armádními vozy (například jednotné pneumatiky 6.00 x 16"), což dále zjednodušovalo opravy a zvyšovalo pravděpodobnost, že vozy nebudou jen nepoužitelně stát.

Automobilka Willys pokračovala s výrobou modifikovaných Jeepů ještě po válce a i když se prodávala armádní verze, která našla uplatnění v okupovaném Německu nebo během korejské války, produkce se soustředila hlavně na civilní sektor.

Willys upravil design a techniku Jeepu a od roku 1945 montoval vůz s označením Jeep CJ-2A. To už se poprvé jméno Jeep objevilo v názvu automobilky. Značka cílila hlavně na farmáře, kteří potřebovali jednoduché, levné a spolehlivé pracovní auto.

willys_jeepster_1950_images_1.jpgwillys_jeep-truck_1947_images_1.jpgimages_willys_station_wagon_1949_1.jpg
Po válce se Jeep orientoval na soukromý sektor. Na základech původního návrhu vznikala různá auta až do roku 1968. Oblíbený byl kompaktní pick-up a kombík

V roce 1946 se poprvé představil praktický kombík Willys Wagon s dřevěnou nástavbou. Pod kapotou vlastně byla stále původní technika, i když upravená pro civilní použití. Jeep nepropagoval Wagon jako komfortní rodinné auto, ale spíše jako pracovní dodávku do horších podmínek.

Výroba aut založených na původním návrhu pokračovala až do roku 1968. Licenci také v průběhu let odkoupilo mnoho výrobců a Jeepy se pod jinými značkami a s některými modifikacemi montovaly například v Japonsku (Mitsubishi a Toyota), v Indii (Mahindra) nebo i ve Francii.

Americká armáda používala Jeepy velmi dlouho, o jejich definitivním nahrazení bylo rozhodnuto až na konci 70. let. V roce 1984 se moderním armádním Jeepem stalo vozidlo HMMWV, tedy Humvee.

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud