Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Lehké průzkumné vozidlo automobilek Willys a Ford značně podpořilo spojenecké úsilí v druhé světové válce. Z Jeepu se stala legenda.
Seznam kapitol
  1. Armádní zakázka a původ jména Jeep
  2. Silný motor Go-Devil a poválečná produkce
  3. Willys MB - Jeep: Fotogalerie

Automobilka Jeep nyní oslavuje 75 let od začátku sériové produkce legendárního kompaktního otevřeného speciálu pro armádu. To je dobrá příležitost si původní Jeep, správně pojmenovaný jako Willys-Overland MB, představit trochu blíže.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vojenský „džíp“ je jedno z nejsnáze rozpoznatelných aut v historii. Vzniklo jako reakce na armádní požadavek na výrobu lehkého průzkumného vozidla s pohonem 4x4

Americká armáda plánovala rozsáhlou modernizaci vozového parku zhruba od poloviny 30. let 20. století. Oficiálně ale sesumírovala konkrétní požadavky na „lehké průzkumné vozidlo“ až 11. července 1940, kdy už byla válka v Evropě v plném proudu, nicméně Spojené státy chtěly za každou cenu zůstat neutrální.

Armáda tak poslala v červenci 1940 všem fungujícím americkým automobilkám (bylo jich v té době dohromady 135) poměrně stručný popis toho, jak má nové lehké průzkumné vozidlo vypadat. A na zpracování návrhů jim dala velmi málo času.

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Mezi základní požadavky patřil pohon všech kol, rozvor náprav dlouhý maximálně 75 palců (1905 mm), rozchod kol maximálně 47 palců (1194 mm), sklápěcí čelní sklo, užitečná hmotnost 660 liber (299 kg), točivý moment alespoň 115 Nm a suchá hmotnost maximálně 1300 liber (589 kg).

Je zvláštní, že tak lukrativní armádní požadavek dokázala splnit v požadovaných termínech (do 11 dnů dodat návrh, do 49 dnů postavit první prototyp a do 75 dnů postavit 70 testovacích aut) pouze automobilka American Bantam. Návrh jednoduchého auta podle vládních požadavků připravil designér Karl Probst. Ještě odpověděly pouze dvě další automobilky: Willys-Overland a Ford.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na armádní poptávku odpověděly svými prototypy jen tři automobilky ze 135 oslovených: zleva Bantam, Ford a Willys. Bantam jako první vyrobil ověřovací sérii, ale nestíhal později vyrábět desítky tisíc aut. Zakázku si tedy rozdělil Ford a Willys

První návrhy Bantamu pojmenované jako „Blitz Buggy“ ve všem odpovídaly armádním požadavkům kromě jediného a tím byla hmotnost. Tehdejší technologie neumožňovaly vyrábět tak lehké auto, aby bylo zároveň dostatečně robustní, spolehlivé a relativně levné na výrobu a opravy.

Bantam se jmenoval BRC 60 a měl lehký a úsporný motor. Willys představil model Willys Quad (pojmenovaný tak podle vlastního řešení systému pohonu všech kol) a Ford dodal návrhy na model Pygmy. Všechna auta si byla svým způsobem podobná.

Ford Fiesta (od 1976): První úspěšný Ford s předním pohonem

Ford Fiesta (od 1976): První úspěšný Ford s předním pohonem

Armáda byla spokojena a zadala všem třem automobilkám za úkol vyrobit ověřovací sérii 1500 kusů, ze kterých si měla vybrat. Z Bantamu se stal model BRC 40, Willys dostal jméno MA (Model A) a Ford se jmenoval GP jako (Government, P) s tím, že P značilo u Fordu auta s rozvorem kratším než 80 palců.

Ohledně označení GP existuje legenda o tom, jak vlastně vzniklo jméno „Jeep“. Jiné zdroje uvádí, že jde o zkratku podobně zaměřených vozidel, které vznikaly během války pro potřeby armády jako „Government Purposes Vehicles“. Je pravda, že vojáci označovali „džípem“ všechna neobrněná transportní auta, která byla vyráběna masově pro armádu (tedy i větší nákladní vozy).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výhodou jeepů byla jednoduchá konstrukce a to, že je dokázali řídit i vojáci s minimem zkušeností za volantem. Ovládání nevyžadovalo příliš mnoho síly

Jméno Jeep se ale objevilo už v polovině března roku 1936 v kresleném komiksu s Pepkem Námořníkem. Jeep bylo zvířátko s nadpřirozenými schopnostmi, které se mohlo pohybovat mezi dimenzemi a řešilo zdánlivě neřešitelné problémy.

Rovněž se říká, že právě zázračné schopnosti vozu Willys MB dostat vojáky z problémů stály za tím, že mu dali přezdívku Jeep. Ovšem záznamy uvádějí, že slovo „jeep“ bylo vůbec poprvé používáno americkou armádou už od roku 1914. Používali ho mechanici testující nová vozidla a vybavení, dokonce se termín jeep objevil i v souvislosti se zbraněmi nebo letadly. Je tedy možné, že „jeepem“ byla zkrátka jakákoli neozkoušená nová vojenská technika.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Armádní zakázka a původ jména Jeep
  2. Silný motor Go-Devil a poválečná produkce
  3. Willys MB - Jeep: Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků