Wiedeking končí v Porsche, pozice automobilky vůči VW se obrací

Wendelin Wiedeking, dlouholetý šéf Porsche, včera na své pozici skončil a spojení „jeho” dosavadní firmy s Volkswagenem zřejmě již nic nebrání. K propojení obou koncernů tedy nejspíše opravdu dojde, ovšem ve zcela jiné podobě, než s jakou Wiedeking ještě nedávno počítal.

Ten původně zamýšlel pohltit celý mamutí koncern Volkswagen Group. Základ vzhledem k dosavadním poměrům ve vlastnických strukturách obou společností měl, ale nákupem dalších akcií Volkswagenu dostal mateřskou společnost do fatálních dluhů dosahujících desítky miliard eur. Celá operace tedy nakonec dopadne zřejmě opačně, finálního výsledku rozhodovacího procesu se možná dočkáme ještě dnes.

Jako nejpravděpodobnější se jeví scénář pohlcení společnosti Porsche Automobil Holding SE firmou Volkswagen AG. Půjde ale formálně o velmi složitý proces, Porsche samo totiž již dnes vlastní 51 % akcií VW a jediným správným označením celé operace je slovo fúze. Jejím výsledkem ale dříve nebo později beztak bude přeživší VW jako samostatný koncern a Porsche jako jeho součást, jakkoli k takovému výsledku povede ještě poměrně dlouhá cesta. Do celého procesu navíc vstoupí i stát Katar svou investicí, která by mu měla zajistit podíl 17 % v „nově vzniklém” Volkswagenu.

Již včera jsme se dočkali všemožných vyjádření zástupců obou firem k budoucímu fungování Porsche. Mj. Martina Winterkorna z představenstva Volkswagenu, který krom projevu úcty k technologiím Porsche konstatoval, že pro Porsche počítají u VW s autonomií podobnou Audi AG, jež disponuje vlastní organizační a vývojářskou strukturou, která se zvyklostem VW Group poněkud vymyká. Faktem ale je, že ve skutečnosti se toho libovolným spojením obou firem mnoho nestane - obě společnosti dlouhá léta fakticky ovládají potomci Ferdinanda Porscheho, díky nimž byla vzájemná spolupráce vždy velmi úzká a sdílení technologií nemalé. V poslední době se ale Ferdinand Piech a Wolfgang Porsche nebyli schopni shodnout na tom, v jaké podobě budou obě firmy koexistovat a vyhrát mohl jen jeden. V tuto chvíli to vypadá, že vítězem bude Piech, který si přál velký VW s Porsche pod svými křídly, nikoli naopak.

Smutným hrdinou celé události je ale právě Wendelin Wiedeking, který do Porsche příšel již na začátku devadesátých let a postupem času vytvořil ze strádající automobilky jednu z nejziskovějších firem světa. Ovládnutí VW ale nezvládl, či spíše mu nepřál osud - rozhodl se k němu v době, kdy trh začal stagnovat a dostupnost bankovních úvěrů se stala problematičtější.

V jeho pozici jej podle všeho nahradí Michael Macht. Wiedeking však z Porsche neodchází s prázdnou - jako odstupné si odnese okolo 50 milionů Euro. Tento muž však byl i dosud jedním z nejlépe placených manažerů v Evropě a jen loni si za svou práci pro Porsche měl vydělat 77 milionů Euro. A akceptací odstupného ve zmíněné výši dobrovolně rozvázal svou smlouvu jinak platnou až do roku 2012.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků