WHO: Ročně zahyne na silnicích 1,25 milionu lidí, většina v rozvojovém světě

Nejnižší počet mrtvých na počet obyvatel vykazují bohaté země Evropy, na opačném konci žebříčku stojí Afrika. WHO připouští, že počet obětí nehod se stabilizuje, přestože populace i počet motorových vozidel rychle rostou.
WHO: Ročně zahyne na silnicích 1,25 milionu lidí, většina v rozvojovém světě

Každý rok zahyne při dopravních nehodách po celém světě přibližně jeden a čtvrt milionu osob. Ve své výroční zprávě o bezpečnosti silničního provozu to uvedla Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO).

Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

WHO zdůrazňuje, že statisticky nejvíce ohroženi jsou účastníci provozu v rozvojových zemích. „Riziko úmrtí při dopravní nehodě z velké části stále závisí na tom, kde lidé žijí a jakým způsobem se přepravují. Mezi vysokopříjmovými zeměmi a státy s nízkým a středním příjmem stále zeje velká propast,“ uvádí zpráva. Na rozvojové země připadá podle WHO 54 % všech motorových vozidel na světě, ale 90 % všech obětí nehod. Nejnižší počet mrtvých na počet obyvatel vykazují bohaté země Evropy, na opačném konci žebříčku stojí Afrika.

Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Dvacet tři procent obětí nehod jsou v celosvětovém měřítku motocyklisté, 22 % cyklisté a čtyři procenta chodci. Zpráva WHO také uvádí, že až 80 procent všech motorových vozidel, která se na světě prodávají, nesplňuje ani „základní bezpečnostní standardy“. 

WHO nicméně připouští, že počet obětí nehod se celosvětově stabilizuje, přestože populace i počet motorových vozidel rychle rostou.

ČR není žádný „divoký východ“

Česká republika patří podle zprávy k zemím s nejbezpečnějším provozem. Při odhadovaných 6,1 obětí na 100 000 obyvatel je na tom jen o něco hůře než Kanada a Nový Zéland (shodně 6,0), navlas stejně jako Itálie a lépe než Slovinsko (6,4), Slovensko (6,6), Belgie (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) nebo Polsko (10,3).

Rekordmany tabulky jsou Švédsko (2,8) a Velká Británie, ale také Kiribati (v obou případech 2,9). Opačnému konci přehledu vévodí Thajsko (36,2 mrtvých na 100 000 obyvatel), Malawi (35) a Libérie (33,7).

Zpráva WHO vyznívá místy poněkud aktivisticky a klade značný důraz zejména na dopravní legislativu a její vymáhání. Nelze si ovšem nevšimnout, že statistická bezpečnost provozu v jednotlivých zemích silně koreluje s kvalitou silniční sítě a vyspělostí vozového parku. 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků