WHO: Ročně zahyne na silnicích 1,25 milionu lidí, většina v rozvojovém světě

Nejnižší počet mrtvých na počet obyvatel vykazují bohaté země Evropy, na opačném konci žebříčku stojí Afrika. WHO připouští, že počet obětí nehod se stabilizuje, přestože populace i počet motorových vozidel rychle rostou.
WHO: Ročně zahyne na silnicích 1,25 milionu lidí, většina v rozvojovém světě

Každý rok zahyne při dopravních nehodách po celém světě přibližně jeden a čtvrt milionu osob. Ve své výroční zprávě o bezpečnosti silničního provozu to uvedla Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, WHO).

Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

Kde je na silnicích opravdu nebezpečno? Ne, v ČR to není (mapa)

WHO zdůrazňuje, že statisticky nejvíce ohroženi jsou účastníci provozu v rozvojových zemích. „Riziko úmrtí při dopravní nehodě z velké části stále závisí na tom, kde lidé žijí a jakým způsobem se přepravují. Mezi vysokopříjmovými zeměmi a státy s nízkým a středním příjmem stále zeje velká propast,“ uvádí zpráva. Na rozvojové země připadá podle WHO 54 % všech motorových vozidel na světě, ale 90 % všech obětí nehod. Nejnižší počet mrtvých na počet obyvatel vykazují bohaté země Evropy, na opačném konci žebříčku stojí Afrika.

Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Dvacet tři procent obětí nehod jsou v celosvětovém měřítku motocyklisté, 22 % cyklisté a čtyři procenta chodci. Zpráva WHO také uvádí, že až 80 procent všech motorových vozidel, která se na světě prodávají, nesplňuje ani „základní bezpečnostní standardy“. 

WHO nicméně připouští, že počet obětí nehod se celosvětově stabilizuje, přestože populace i počet motorových vozidel rychle rostou.

ČR není žádný „divoký východ“

Česká republika patří podle zprávy k zemím s nejbezpečnějším provozem. Při odhadovaných 6,1 obětí na 100 000 obyvatel je na tom jen o něco hůře než Kanada a Nový Zéland (shodně 6,0), navlas stejně jako Itálie a lépe než Slovinsko (6,4), Slovensko (6,6), Belgie (6,7), Portugalsko (7,8), Rumunsko (8,7) nebo Polsko (10,3).

Rekordmany tabulky jsou Švédsko (2,8) a Velká Británie, ale také Kiribati (v obou případech 2,9). Opačnému konci přehledu vévodí Thajsko (36,2 mrtvých na 100 000 obyvatel), Malawi (35) a Libérie (33,7).

Zpráva WHO vyznívá místy poněkud aktivisticky a klade značný důraz zejména na dopravní legislativu a její vymáhání. Nelze si ovšem nevšimnout, že statistická bezpečnost provozu v jednotlivých zemích silně koreluje s kvalitou silniční sítě a vyspělostí vozového parku. 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků