Wheelsurf: když sedíte uprostřed kola

Wheelsurf pochází z Brazílie, kde si jeden tamní konstruktér postavil nekonvenční vozítko. Místo abyste seděli, jak je obvyklé u bicyklu či motocyklu, nad kolem, sedíte přímo v něm. Když si Wheelsurf osedláte, budete zcela jistě středem pozornosti.
Wheelsurf: když sedíte uprostřed kola

Jediné kolo a vy v něm

Přibližovadlo v ceně 2 500 dolarů je osazeno jedním velkým kolem po obvodu a vy sami sedíte uvnitř kola, kde máte sedadlo a řidítka. Celý princip pohybu vpřed je práce s vlastním těžištěm a citlivým zacházením s plynovou rukojetí. Když se poprvé usadíte do kruhového skeletu z oceli, budete mít zvláštní pocit rozpolcení světa na to, co se bude dít uvnitř kruhu, a toho, co se bude dít venku. Wheelsurf se skládá z vnitřního rámu a vnější kružnice. Vnitřní rám má tři malá kolečka, po kterých se valí vnější rotační „pneumatika“ z pevné kaučukové pryže.

Vnitřní rám obsahuje sedadlo, řidítka, nádržku na benzín a malý motor od firmy Stihl. Jedná se o dvoudobý jednoválec s objemem 55 ccm s jedinou rychlostí a odstředivou spojkou. Startér je stejný jak u motorové pily nebo sekačky na trávu, zatáhnete za startovací lanko, čímž motorek naskočí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ovládání a řízení Wheelsurfu je prý otázkou praxe. Pokud zvládnete správné rozložení vlastní hmotnosti a přiměřené otočení plynovým pedálem, plynule se rozjedete. Pokud se nahnete mírně dopředu, kolo se pomalinku začne otáčet a v ten moment se má pomalu přidávat plyn. Když se ale nahnete moc, začnete přepadávat. Podobné je to i s brzděním. Při zpomalení se stačí lehce zaklonit a přesunuté těžiště začne Wheelsurf samovolně zpomalovat. Když ale na brzdu pořádně „dupnete“ a stále budete v akceleračním předklonu, pak vám už asi nikdo nepomůže. Vnější rotační kolo se sice zablokuje, ale špatně položené těžiště vás roztočí a Wheelsurf bude dál nekontrolovatelně rotovat.

Tip: Podívejte na video z jízdy ve Wheelsurferu.

Pouze pomalá jízda

Doporučená maximální rychlost je 30 km/h, ale prý se dá jezdit až dvakrát rychleji. V zatáčkách se přibližovadlo chová podobně jako motocykl. Důležitá je přiměřená rychlost a úhel náklonu do zatáčky. Konstruktér říká, že na základní zvládnutí Wheelsurfu stačí půlhodinové školení, kde vám instruktor předvede, jak pracovat s těžištěm a plynem, poradí, čeho se vyvarovat a jak o vozítko pečovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pár modelů již bylo registrováno do běžného provozu v rodné Brazílii a další kousky míří především v USA. Problém je ale v tom, zda je bezpečné s tímto přibližovadlem v denním provozu jezdit, protože akceleraci z nuly na 30 km/h Wheelsurf zvládne za 7 s, což je horší čas, než u jakéhokoliv mopedu, a délka brzdné dráhy se prý dá přirovnat k námořnímu tankeru. Zkušený Wheelsurfer se prý nemá čeho obávat a jízdu ve městě by měl zvládat. Otázkou je ale, zda se nevyplatí za zmiňovanou cenu 2 500 dolarů pořídit bezpečnější scooter. Jenže ten vám zase neposkytne takové jízdní zážitky.

Konkurence ale nespí a velmi podobný projekt, jako Wheelsurf se připravuje v Číně, kde by se tohle vozítko mělo dostat na trh již koncem tohoto roku. Číňané svůj model pojmenovali SLIM V1.1 a slibují, že bude mít mnohem lepší vyvážení, lepší praktické vyžití a přitom bude minimálně o třetinu lehčí, než brazilský Wheelsurf.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků