Wheelsurf: když sedíte uprostřed kola

Wheelsurf pochází z Brazílie, kde si jeden tamní konstruktér postavil nekonvenční vozítko. Místo abyste seděli, jak je obvyklé u bicyklu či motocyklu, nad kolem, sedíte přímo v něm. Když si Wheelsurf osedláte, budete zcela jistě středem pozornosti.
Wheelsurf: když sedíte uprostřed kola

Jediné kolo a vy v něm

Přibližovadlo v ceně 2 500 dolarů je osazeno jedním velkým kolem po obvodu a vy sami sedíte uvnitř kola, kde máte sedadlo a řidítka. Celý princip pohybu vpřed je práce s vlastním těžištěm a citlivým zacházením s plynovou rukojetí. Když se poprvé usadíte do kruhového skeletu z oceli, budete mít zvláštní pocit rozpolcení světa na to, co se bude dít uvnitř kruhu, a toho, co se bude dít venku. Wheelsurf se skládá z vnitřního rámu a vnější kružnice. Vnitřní rám má tři malá kolečka, po kterých se valí vnější rotační „pneumatika“ z pevné kaučukové pryže.

Vnitřní rám obsahuje sedadlo, řidítka, nádržku na benzín a malý motor od firmy Stihl. Jedná se o dvoudobý jednoválec s objemem 55 ccm s jedinou rychlostí a odstředivou spojkou. Startér je stejný jak u motorové pily nebo sekačky na trávu, zatáhnete za startovací lanko, čímž motorek naskočí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ovládání a řízení Wheelsurfu je prý otázkou praxe. Pokud zvládnete správné rozložení vlastní hmotnosti a přiměřené otočení plynovým pedálem, plynule se rozjedete. Pokud se nahnete mírně dopředu, kolo se pomalinku začne otáčet a v ten moment se má pomalu přidávat plyn. Když se ale nahnete moc, začnete přepadávat. Podobné je to i s brzděním. Při zpomalení se stačí lehce zaklonit a přesunuté těžiště začne Wheelsurf samovolně zpomalovat. Když ale na brzdu pořádně „dupnete“ a stále budete v akceleračním předklonu, pak vám už asi nikdo nepomůže. Vnější rotační kolo se sice zablokuje, ale špatně položené těžiště vás roztočí a Wheelsurf bude dál nekontrolovatelně rotovat.

Tip: Podívejte na video z jízdy ve Wheelsurferu.

Pouze pomalá jízda

Doporučená maximální rychlost je 30 km/h, ale prý se dá jezdit až dvakrát rychleji. V zatáčkách se přibližovadlo chová podobně jako motocykl. Důležitá je přiměřená rychlost a úhel náklonu do zatáčky. Konstruktér říká, že na základní zvládnutí Wheelsurfu stačí půlhodinové školení, kde vám instruktor předvede, jak pracovat s těžištěm a plynem, poradí, čeho se vyvarovat a jak o vozítko pečovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pár modelů již bylo registrováno do běžného provozu v rodné Brazílii a další kousky míří především v USA. Problém je ale v tom, zda je bezpečné s tímto přibližovadlem v denním provozu jezdit, protože akceleraci z nuly na 30 km/h Wheelsurf zvládne za 7 s, což je horší čas, než u jakéhokoliv mopedu, a délka brzdné dráhy se prý dá přirovnat k námořnímu tankeru. Zkušený Wheelsurfer se prý nemá čeho obávat a jízdu ve městě by měl zvládat. Otázkou je ale, zda se nevyplatí za zmiňovanou cenu 2 500 dolarů pořídit bezpečnější scooter. Jenže ten vám zase neposkytne takové jízdní zážitky.

Konkurence ale nespí a velmi podobný projekt, jako Wheelsurf se připravuje v Číně, kde by se tohle vozítko mělo dostat na trh již koncem tohoto roku. Číňané svůj model pojmenovali SLIM V1.1 a slibují, že bude mít mnohem lepší vyvážení, lepší praktické vyžití a přitom bude minimálně o třetinu lehčí, než brazilský Wheelsurf.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků