What Car? zvolil „nejzelenější” auta roku

Britský magazín zveřejnil výsledky své letošní ankety Green Awards 2010 s ekologicky nejšetrnějšími vozy. Jsou stále stejně pomýlené.

Je to tak trochu ohraná písnička. Pokud dnes někdo vybírá „ekologické” auto, je to buď diesel, nebo alespoň hybrid, případně vůz tak malý a slabý, že s ním dojedete sotva na nákup. Jedno horší než druhé.

Vezmeme-li to od konce, pak by si ti, kterým jde o skutečné ohledy k přírodě, měli uvědomit, že nejméně škodlivým autem je vůz, kerý vůbec nevznikne. To by mělo vytvářet spíše tlak na podporu co nejuniverzálnějších aut nižší střední či střední třídy, které sice mohou mít o něco málo vyšší provozní náklady, zastoupí ale několik vozů naráz. Tvářit se jako ekologický aktivista při dojížděnído práce Fiatem 500, když mi doma bude stát větší limuzína na delší cestování, off road pro cestu do lesa, sporťák na víkend a kabriolet na léto, je prostě pokrytecké. Přesto takový odstup „ekologům” chybí, jezdit v danou chvíli autem s co nejnižšími přímými emisemi je to správné a nic dalšího není třeba řešit.

Hybridy můžeme vzít na milost, jakkoli jejich skutečná efektivita je sporná. Hybridní pohon vlastně není tak špatný nápad, ale jednou věcí je, zda se investice do něj vložená prvotní zátěží přírody při výrobě někdy vrátí méně náročným provozem a pak především - hybrid nemá smysl pro každého řidiče. Zejména proměnit část kinetické energie jinak zmařené brzděním zpět v elektirckou energii využitelnou pro další akceleraci je nesporně skvělá věc, ale nemá smysl, pokud za jízdy prakticky nebrzdíte, což bude zejména případ řidičů jezdících tzv. na spotřebu. Při aktivní jízdě je úspora hybridního pohonu významná, při tempomatové devadesátce prakticky nulová.

A pak tu máme diesely. Jejich produkce látek přímo nebezpečným svému okolí je stále zásadně vyšší než u benzinových motorů - kdyby pro „nafťáky” platily stejné emisní normy jako pro „benzíny”, většina z nich by vůbec nemohla být prodávana. Jenže mají nižší spotřebu, tudíž nižší emise CO2. Protože však nikdy nikým nebylo a zvláště po posledních událostech těžko někým kdy bude věrohodně dokázáno, že emise tohoto plynu mají vůbec na něco podstatný vliv, je dost pochybné vnímat jako primární problém právě emise oxidu uhličitého. Přesto se to dále děje.

S ohledem na výše zmíněné a vzhledem k mizivému podílu osobních automobilů na znečišťování životního prostředí obecně, se sílící tlaky na redukci tvorby škodlivých plynů jeví stále méně pochopitelnými v jakékoli podobě, zejména pak ty založené na porovnávání emisí banální veličiny jako je CO2.

Bohužel, právě na všech těchto hodnotách je založena anketa Green Awards 2010 magazínu What Car?, jejíž výsledky si můžete prohlédnout níže. Porotci magazínu údajně při svých verdiktech o „nejzelenějších“ modelech pro rok 2010 nezohledňovali pouze prosté emise CO2, ale též další škodlivé prvky, praktičnost a celkové provozní náklady, což lze považovat za záslužné. Výsledkem ovšem je, že všichni vítězové bez výjimky splňují předpoklad zmíněný v úvodu. Snad až na jediného - volbou šéfredaktora magazínu jsou auta, která se ani nevyrábí a kdo ví, jestli se někdy vyrábět budou...

Pokud patříte k těm, kteří hodnotu podobných „ekoanket” nepovažují za příliš vysokou, berte její výsledky alespoň jako smutný důkaz nezměného uvažování Britů...

Kompletní výsledky ankety What Car? Green Awards 2010

Minivozy

Klepněte pro větší obrázek
Fiat 500 1,2 Pop

Nižší střední třída

Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf 1,6 TDI 105 Bluemotion

Střední třída

Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Passat 1,6 TDI 105 Bluemotion

Prémiové vozy

Klepněte pro větší obrázek
BMW 320d ED

MPV

Klepněte pro větší obrázek
Peugeot 5008 1,6 HDi 110 Active

Crossovery

Klepněte pro větší obrázek
Nissan Qauhqai 1,5 dCi Visia Pure Drive 2WD

Sportovní vozy

Klepněte pro větší obrázek
Honda CR-Z 1,5 i-VTEC Sport

Luxusní vozy

Klepněte pro větší obrázek
Jaguar XJ 3,0D V6 Luxury

Ojeté vozy

Klepněte pro větší obrázek
Ford Focus 1,6 TDCi 90 Style, r.v. 2008

Volba šéfredaktora What Car?

Klepněte pro větší obrázek
Elektromobily Renault/Nissan

Celkový vítěz

Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf 1,6 TDI 105 Bluemotion

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků