Weber a SSC: Veyron to má spočítané. Nebo ne?

Veyron je bezpochyby ikonou. Jenže pokud uděláte něco nej, okamžitě se spustí lavina těch, kteří chtějí být ještě lepší. Uspějí?

Tento týden bude patřit k těm, kdy bylo ohlášeno nejvíce útoků na nejrychlejší vůz na světě. Hned dvě společnosti představily vozy, které by měly hravě pokořit nejdražší sériově vyráběný vůz na světě - Bugatti Veyron.

Weber Sportscars

Prvním z nich je švýcarský projekt, který bude v dubnu představen na autosalonu v Monacu. Přestože jsou prozatím známy jen skicy, bude vůz mírně připomínat Bugatti Veyron. Tedy malou, ale řádně zakulacenou placku.

4 500 mm dlouhý, 2 040 mm široký a 1 150 mm vysoký vůz bude stát na speciálním podvozku. Ten je kompletně vyroben ze speciální slitiny, ve které vládne hliník. Díky tomu váží podvozek jen těsně přes 65 kilogramů a přitom je nesmírně pevný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To hlavní se ovšem schová mezi posádkou a zadní nápravu. Osmiválec o objemu 7,2 l dostane přeplňování. Výkon nám, bohužel, není prozatím znám. Stejně jako u Veyronu bude převodovka posílat výkon na všechna čtyři kola. Zda přes systém typu Haldex, nebo půjde o trvalý náhon, to  prozatím nevíme. Každopádně převodovka by měla být opravdu rychlá. Přeřazení nemá trvat déle, než 80 ms, což je čas velmi blízký Formuli 1.

Na rozdíl od mnohých okruhových speciálů má být Weber také komfortní a luxusní, tedy přesně jako Veyron. Luxusní a supervýkonné GT, které má hravě pokořit rychlost 400 km/h a zrychlit na stovku za 2,7 s bude vybaveno luxusními prvky jako je kožené čalounění, automatická klimatizace, elektronické bezpečnostní systémy a mnoho dalšího.

SSC Ultimate Aero TT

Představovat tento vůz není zrovna nutné, protože není ve světě motorismu až takovou novinkou. Opravdový a ryzí supersport se vším všudy totiž již nějakou dobu existuje, ovšem až nyní přišla doba, kdy byl tento sporťák upraven tak, že dokáže Veyron pokořit. A protože se SSC Ultimate vyrábí téměř jako na běžícím pásu, může se tak stát nejrychlejším vozem na světě.

Výrobce dokázal vydolovat z osmiválce opravdu slušných 870 kW (1 183 k) a točivý moment 1 482 Nm. Jsou to hodnoty, které výrazně převyšují ty od Veyronu a byly dosaženy stejným způsobem, tedy pořádnými turbodmychadly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vůz navíc prošel dlouhodobým vývojem za použití aerodynamického tunelu. Tam byly simulovány rychlosti až 440 km/h a Aero s tím nemělo žádné problémy. Ovšem tunel a silnice je něco trochu jiného.

Tento vůz je, na rozdíl Weberu, již hotový a za týden se pokusí v Nevadě překonat rychlostní rekord. Pokud pojede alespoň 405 km/h, stane se určitě nejrychlejším sériovým vozem na světě.

Veyron vs. zbytek světa

Velmi zajímavé je sledovat, jakým způsobem se každou chvíli vynoří někdo, kdo představí vůz s maximálkou minimálně 400 km/h. Před uvedením Veyronu tyto snahy nebyly patrné a i když žádná společnost oficiálně neřekne, že chce vyrobit „kladivo na Bugatti”, je jasné, že 407 km/h je pro konkurenty jakási magická hranice.

Velmi zajímavé je také sledování těchto společností. Bugatti a hlavně Volkswagen strávil roky nad tím, jak udělat vůz, který bude mít 1000 koní a dokáže jet 400 km/h. Několikrát byl odsunuto uvedení modelu na trh, protože se stále něco nedařilo. Tu nešlapala aerodynamika, tu byl problém s chlazením motoru apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve výsledku je ovšem Veyron ne ultimativním supersportem, ale nejrychlejším, nejvýkonnějším a nejdražším autem současnosti. A k tomu je třeba připočítat, že jeho použití je vhodné i pro každodenní ježdění do práce, protože se zácpě nepřehřeje a řidiči zajistí určitý komfort.

Pokud jsou tedy vcelku malé společnosti vyrobit vůz s podobnými vlastnostmi, které lze použít i jinde, než na okruhu, pak jim patří nesmírný obdiv. Vývoj takových strojů totiž stojí stovky milionů dolarů a ty se jim musí vrátit z prodejů.

Veyronu se má prodat 300 kusů a přesto zůstane celý projekt extrémně ztrátový. Naštěstí sotjí za Bugatti velký koncern, který je schopen to ustát, ale jakým způsobem získají zpět své investice malé společnosti, které jsou schopny prodat sotva pár kusů těchto vozů?

Často mne tak napadá otázka, zda nejsou podobné projekty jenom snahou na sebe upozornit s tím, že v reálu jsou tyto vozy nepoužitelné. Ono opravdu není problém pořádně zturbovat jakýkoli motor, dosáhnout požadovaného výkonu a rozjet to na čtyři sta. Otázka životnosti a použitelnosti takového vozu pak jde často stranou.

I když jsem s Veyronem nejel a pokud se něco nestane, ani s ním nepojedu a ani jeho konkurenty osobně neznám, mám za to, že tyto projekty skončí v zapomnění a mimo krátkodobou pozornost za moc nestojí.

Jaký máte názor na boj o skalp Veyronu vy?

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků