Wartburgy udržují už jen fandové. Jejich éra skončila před 20 lety

Potkat je na českých silnicích není dnes už příliš obvyklé. Podle registru vozidel je u nás wartburgů méně než patnáct tisíc. Éra těchto aut je pro mnohé připomínkou dob centrálně plánovaného hospodářství. Po jeho zhroucení se výroba nadměrně kouřících a hlučných dvoutaktů ve východním Německu dlouho neudržela. I přes pokusy o modernizaci sjely poslední z výrobních pásů v Eisenachu právě před dvaceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 311 z roku 1963, Wartburg 311 Camping z roku 1962 a pohled do zavazadlového prostoru

Ve své době byly wartburgy docela populární. Jejich předností byl velký zavazadlový prostor, nevýhodou zase větší spotřeba než představoval tehdejší průměr. Jako většině vozidel vyráběných v socialistických zemích jim ve větší míře chybělo zavádění novinek. Že to soudruzi z NDR trochu nezvládli s karoserií, připomíná v roce 1966 přechod z původních zakulacených a docela sympaticky působících typů 311, 312 a 313 na hranatý a jakoby nedotažený model 353.

Argentinský wartburg

Přesto se od roku 1956 vyrobilo celkem 1,7 milionu wartburgů. Z první generace se  polovina vozů exportovala. Mimo země východního bloku i do USA, Velké Británie, zemí Beneluxu a Skandinávie. Mírně upravený typ 311 v sérii několika set kusů svého času vyprodukovali v licenci pod názvem Graciel W v Argentině. Do tehdejšího Československa se wartburgy dovážely do roku 1985. Majiteli zbývajících kusů jsou ponejvíce fandové, kteří své veteránské miláčky udržují přes narůstající věk v čilé kondici.

Klepněte pro větší obrázek
Prospekt licenčně vyráběného vozu

Pro wartburgy je charakteristický motor vepředu, náhon na přední nápravu a řazení pod volantem. Tato koncepce mimo jiné umožňovala, že se typ 311 vyráběl v jedenácti různých modifikacích karosérie. „Dvoutaktní motor představoval zátěž, ale tento hendikep se od roku 1962, kdy se začaly používat agregáty se zvýšeným objemem 1000 ccm a výkonem 45 koní, vyrovnal,“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Výhodná volnoběžka

„Vedle nadstandardního zavazadlového prostoru byla a stále je výhodou všech wartburgů volnoběžka. Po uvolnění plynového pedálu se pokračuje v jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a při tom zároveň volnoběhem. Dá se tím ušetřit palivo. Nevýhodou byla šestivoltová elektroinstalace a diagonální pneumatiky 5,90 x 15, jejichž parametry znesnadňovaly manévrovací schopnosti auta,“ vyjmenoval klady i neduhy Krupka, jinak spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Počet modelů 311 až 313 nepřesáhl tři sta tisíc. Krabici připomínající typ 353 své předchůdce v produkci několikanásobně převýšil.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky