Wartburgy udržují už jen fandové. Jejich éra skončila před 20 lety

Potkat je na českých silnicích není dnes už příliš obvyklé. Podle registru vozidel je u nás wartburgů méně než patnáct tisíc. Éra těchto aut je pro mnohé připomínkou dob centrálně plánovaného hospodářství. Po jeho zhroucení se výroba nadměrně kouřících a hlučných dvoutaktů ve východním Německu dlouho neudržela. I přes pokusy o modernizaci sjely poslední z výrobních pásů v Eisenachu právě před dvaceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 311 z roku 1963, Wartburg 311 Camping z roku 1962 a pohled do zavazadlového prostoru

Ve své době byly wartburgy docela populární. Jejich předností byl velký zavazadlový prostor, nevýhodou zase větší spotřeba než představoval tehdejší průměr. Jako většině vozidel vyráběných v socialistických zemích jim ve větší míře chybělo zavádění novinek. Že to soudruzi z NDR trochu nezvládli s karoserií, připomíná v roce 1966 přechod z původních zakulacených a docela sympaticky působících typů 311, 312 a 313 na hranatý a jakoby nedotažený model 353.

Argentinský wartburg

Přesto se od roku 1956 vyrobilo celkem 1,7 milionu wartburgů. Z první generace se  polovina vozů exportovala. Mimo země východního bloku i do USA, Velké Británie, zemí Beneluxu a Skandinávie. Mírně upravený typ 311 v sérii několika set kusů svého času vyprodukovali v licenci pod názvem Graciel W v Argentině. Do tehdejšího Československa se wartburgy dovážely do roku 1985. Majiteli zbývajících kusů jsou ponejvíce fandové, kteří své veteránské miláčky udržují přes narůstající věk v čilé kondici.

Klepněte pro větší obrázek
Prospekt licenčně vyráběného vozu

Pro wartburgy je charakteristický motor vepředu, náhon na přední nápravu a řazení pod volantem. Tato koncepce mimo jiné umožňovala, že se typ 311 vyráběl v jedenácti různých modifikacích karosérie. „Dvoutaktní motor představoval zátěž, ale tento hendikep se od roku 1962, kdy se začaly používat agregáty se zvýšeným objemem 1000 ccm a výkonem 45 koní, vyrovnal,“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Výhodná volnoběžka

„Vedle nadstandardního zavazadlového prostoru byla a stále je výhodou všech wartburgů volnoběžka. Po uvolnění plynového pedálu se pokračuje v jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a při tom zároveň volnoběhem. Dá se tím ušetřit palivo. Nevýhodou byla šestivoltová elektroinstalace a diagonální pneumatiky 5,90 x 15, jejichž parametry znesnadňovaly manévrovací schopnosti auta,“ vyjmenoval klady i neduhy Krupka, jinak spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Počet modelů 311 až 313 nepřesáhl tři sta tisíc. Krabici připomínající typ 353 své předchůdce v produkci několikanásobně převýšil.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků