Wartburgy udržují už jen fandové. Jejich éra skončila před 20 lety

Potkat je na českých silnicích není dnes už příliš obvyklé. Podle registru vozidel je u nás wartburgů méně než patnáct tisíc. Éra těchto aut je pro mnohé připomínkou dob centrálně plánovaného hospodářství. Po jeho zhroucení se výroba nadměrně kouřících a hlučných dvoutaktů ve východním Německu dlouho neudržela. I přes pokusy o modernizaci sjely poslední z výrobních pásů v Eisenachu právě před dvaceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 311 z roku 1963, Wartburg 311 Camping z roku 1962 a pohled do zavazadlového prostoru

Ve své době byly wartburgy docela populární. Jejich předností byl velký zavazadlový prostor, nevýhodou zase větší spotřeba než představoval tehdejší průměr. Jako většině vozidel vyráběných v socialistických zemích jim ve větší míře chybělo zavádění novinek. Že to soudruzi z NDR trochu nezvládli s karoserií, připomíná v roce 1966 přechod z původních zakulacených a docela sympaticky působících typů 311, 312 a 313 na hranatý a jakoby nedotažený model 353.

Argentinský wartburg

Přesto se od roku 1956 vyrobilo celkem 1,7 milionu wartburgů. Z první generace se  polovina vozů exportovala. Mimo země východního bloku i do USA, Velké Británie, zemí Beneluxu a Skandinávie. Mírně upravený typ 311 v sérii několika set kusů svého času vyprodukovali v licenci pod názvem Graciel W v Argentině. Do tehdejšího Československa se wartburgy dovážely do roku 1985. Majiteli zbývajících kusů jsou ponejvíce fandové, kteří své veteránské miláčky udržují přes narůstající věk v čilé kondici.

Klepněte pro větší obrázek
Prospekt licenčně vyráběného vozu

Pro wartburgy je charakteristický motor vepředu, náhon na přední nápravu a řazení pod volantem. Tato koncepce mimo jiné umožňovala, že se typ 311 vyráběl v jedenácti různých modifikacích karosérie. „Dvoutaktní motor představoval zátěž, ale tento hendikep se od roku 1962, kdy se začaly používat agregáty se zvýšeným objemem 1000 ccm a výkonem 45 koní, vyrovnal,“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Výhodná volnoběžka

„Vedle nadstandardního zavazadlového prostoru byla a stále je výhodou všech wartburgů volnoběžka. Po uvolnění plynového pedálu se pokračuje v jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a při tom zároveň volnoběhem. Dá se tím ušetřit palivo. Nevýhodou byla šestivoltová elektroinstalace a diagonální pneumatiky 5,90 x 15, jejichž parametry znesnadňovaly manévrovací schopnosti auta,“ vyjmenoval klady i neduhy Krupka, jinak spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Počet modelů 311 až 313 nepřesáhl tři sta tisíc. Krabici připomínající typ 353 své předchůdce v produkci několikanásobně převýšil.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků