Wartburgy udržují už jen fandové. Jejich éra skončila před 20 lety

Potkat je na českých silnicích není dnes už příliš obvyklé. Podle registru vozidel je u nás wartburgů méně než patnáct tisíc. Éra těchto aut je pro mnohé připomínkou dob centrálně plánovaného hospodářství. Po jeho zhroucení se výroba nadměrně kouřících a hlučných dvoutaktů ve východním Německu dlouho neudržela. I přes pokusy o modernizaci sjely poslední z výrobních pásů v Eisenachu právě před dvaceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 311 z roku 1963, Wartburg 311 Camping z roku 1962 a pohled do zavazadlového prostoru

Ve své době byly wartburgy docela populární. Jejich předností byl velký zavazadlový prostor, nevýhodou zase větší spotřeba než představoval tehdejší průměr. Jako většině vozidel vyráběných v socialistických zemích jim ve větší míře chybělo zavádění novinek. Že to soudruzi z NDR trochu nezvládli s karoserií, připomíná v roce 1966 přechod z původních zakulacených a docela sympaticky působících typů 311, 312 a 313 na hranatý a jakoby nedotažený model 353.

Argentinský wartburg

Přesto se od roku 1956 vyrobilo celkem 1,7 milionu wartburgů. Z první generace se  polovina vozů exportovala. Mimo země východního bloku i do USA, Velké Británie, zemí Beneluxu a Skandinávie. Mírně upravený typ 311 v sérii několika set kusů svého času vyprodukovali v licenci pod názvem Graciel W v Argentině. Do tehdejšího Československa se wartburgy dovážely do roku 1985. Majiteli zbývajících kusů jsou ponejvíce fandové, kteří své veteránské miláčky udržují přes narůstající věk v čilé kondici.

Klepněte pro větší obrázek
Prospekt licenčně vyráběného vozu

Pro wartburgy je charakteristický motor vepředu, náhon na přední nápravu a řazení pod volantem. Tato koncepce mimo jiné umožňovala, že se typ 311 vyráběl v jedenácti různých modifikacích karosérie. „Dvoutaktní motor představoval zátěž, ale tento hendikep se od roku 1962, kdy se začaly používat agregáty se zvýšeným objemem 1000 ccm a výkonem 45 koní, vyrovnal,“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Výhodná volnoběžka

„Vedle nadstandardního zavazadlového prostoru byla a stále je výhodou všech wartburgů volnoběžka. Po uvolnění plynového pedálu se pokračuje v jízdě se zařazeným rychlostním stupněm a při tom zároveň volnoběhem. Dá se tím ušetřit palivo. Nevýhodou byla šestivoltová elektroinstalace a diagonální pneumatiky 5,90 x 15, jejichž parametry znesnadňovaly manévrovací schopnosti auta,“ vyjmenoval klady i neduhy Krupka, jinak spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Počet modelů 311 až 313 nepřesáhl tři sta tisíc. Krabici připomínající typ 353 své předchůdce v produkci několikanásobně převýšil.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků