Wartburg se nehodil do nové doby. Jeho éra skončila před 20 lety

Svého času to byla oblíbená a pro člověka budující chatu či chalupu velice užitečná auta. Ve vozech druhé generace Wartburg se totiž díky velkému vnitřnímu prostoru dalo odvést všechno možné i nemožné. Na druhou stranu budila pohrdavý úšklebek jejich nehezká hranatá karosérie, ale i to, že spolu s trabanty byly symbolem „spřátelené endéer“. Auta typu Wartburg 353 nepřežila přes snahy o záchranu start do nových ekonomických poměrů. Brzy po pádu berlínské zdi zaplavily východ Německa masy značkových ojetin ze západu, o Wartburgy přestal být zájem a poslední série sjela z výrobních pásů v durynském Eisenachu v dubnu před dvaceti roky.

Éra typu 353 se začala psát v roce 1966, kdy nahradil po deseti letech výroby zakulacené a docela sympaticky vyhlížející modely 311, 312 a 313. Oproti nim byla modelová paleta „třipěttrojky“ značně omezená a představovala pouze čtyřdveřové provedení sedan s modifikací výbavy Standard a de Luxe a provedení Tourist (kombi).

Ideální pro kutily

„Na zadním sedadle sedanu bylo místo pro tři dospělé, zavazadlový prostor měl objem 525 litrů. Jeho nevýhodou byla pouze vysoká nakládací hrana. To ale neplatilo u kombi, s nímž řada Čechoslováků přesouvala z místa na místo tuny nejrůznějšího materiálu. Vedle vozů Lada a Volha to byl u nás nejdostupnější a po Volze i největší kombík.“ řekl AutoRevue.cz fanoušek a propagátor vozů Wartburg Vladimír Krupka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Modely Wartburg 353 Standard

Stejně jako předchozí typy wartburgů byla i u modelu 353 předností volnoběžka. Vedle toho měl ještě jednu na svou dobu velkou výhodu. „Byl to snadný přístup a možnost opravy nejen motoru, ale i snadná výměna kapoty, blatníků i víka kufru. Žádné sváry, žádné složité montáže. Všechny blatníky vyměnil šikovný kutil za zři hodiny,“ zavzpomínal spoluzakladatel Wartburg Veteran Klubu.

Problémový dvoutaktní motor

Hlavním problémem typu 353 se postupem času stal hlučný a neekologický dvoutaktní tříválec. Přitom už v roce 1978 byl pro podzimní veletrh v Lipsku připravený Wartburg se čtyřtaktním motorem Renault. Byly dokonce vytištěné propagační materiály, ale soudruzi z NDR se nakonec rozhodli vůz oficiálně nepředstavit a čtyřtaktní motor se začal montovat až o deset let později do typu 1,3. K tomu ovšem musel přispět zákaz registrace nových vozů s dvoutaktním motorem, které tenkrát zavedly některé západní země.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wartburg 353 Tourist, Wartburg 1,3 a Wartburg 1,3 Irmscher New Line (zleva)

Změna s sebou ovšem přinesla jednu komplikaci. „Kvůli jízdním vlastnostem bylo nutné proti původnímu podélnému provedení umístit čtyřtaktní agregátor Volkswagen napříč. To znamenalo vyvinout novou převodovku, jejímž základem se stala převodová skříň z vozu Trabant. To už ale byla labutí píseň wartburgů. Kvůli společenským změnám se nerealizovalo nasazení zcela nové převodovky s pátým rychlostním stupněm ani výměna zastaralé krabicové karoserie,“ připomněl Krupka.

Posledním pokusem o záchranu značky byl Wartburg New Line, připravený a představený tuningovou firmou Irmscher. Jednalo se o upravený vůz s celou řadou zvláštních výbavení, včetně neřízeného katalyzátoru. Zůstalo však jen u pár kusů upravených pro prezentaci.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků