19
Fotogalerie

Wartburg 353 (1984): poslední modernizace dvoutaktu, start/stop v ceně

Kapitoly článku:


Chladič z Nového Jičína

Úprav pohonné jednotky, zejména pak jejího příslušenství, ale bylo více. Prim mezi nimi hrála instalace nového, bezdotykového elektronického zapalování EBZA 2sE z dílen VEB Gleichrichterwerk Stahnsdorf. Namísto konvenční destičky s přerušovači nastoupil kotouč s optoelektronickými snímači odesílajícími přesné signály k tranzistoru výkonového stupně spínací soustavy uložené v odděleném pouzdře.

2.jpg
Modelový rok 1985 přinesl do řady Wartburg 353 na první pohled hlavně upravenou přední masku s novými světlomety

Seřizování předstihu zážehu sice bylo třeba provádět i nadále, ovšem odpadly veškeré prvky podléhající mechanickému opotřebení, což dále zvýšilo životnost celé zapalovací soustavy. Průměrná spotřeba díky tomu měla klesnout až o 0,3 l/100 km, nicméně důležitou informací pro tehdejší majitele starších vozů Wartburg 353 byla skutečnost, že celý zapalovací systém EBZA 2sE bylo možno celkem jednoduše zaměnit.

1985 Trans.jpg1985 Trans 2.jpg
Novinkou roku 1985 se stal také pick-up s označením Trans

Změnilo se také chlazení motoru. Nový chladič, umístěný již nikoli za motorem, ale před ním, dodával pro Wartburgy 353 modelového roku 1985 Národní podnik Autopal z Nového Jičína. Chladicí soustava byla v rámci nových opatření nově uzavřená, s expanzní nádržkou, ale především s elektrickým větrákem spínaným tepelným čidlem pouze v případě potřeby. Eliminace trvale běžícího, mechanicky hnaného ventilátoru přinesla kromě jisté úspory spotřeby paliva také omezení hlučnosti.

Konstrukce

Nad rámec technických údajů základního sedanu, jež najdete v naší obvyklé tabulce níže, připomeňme blíže konstrukci Wartburgu 353, v níž vyrážel do modelového roku 1985. Šlo o pětimístný cestovní vůz se samostatným podvozkem rámové konstrukce s žebřinovým rámem a oddělenou karoserií šroubovanou přes pryžové podložky. Všechna kola byla zavěšena nezávisle, vpředu na lichoběžníkových závěsech, vzadu na vlečených trojúhelníkových ramenech s šikmou osou.

Tourist.jpg1988 Irmscher.jpg
Poslední verzí Wartburgu 353 se stal model 1.3 s čtyřtaktem VW, jenž se dočkal také ladění od Irmscheru

Všechna kola byla doplněna vinutými pružinami s vestavěnými teleskopickými tlumiči, stabilizátor byl pouze vzadu. Dvouokruhové kapalinové brzdy měly vpředu kotouče s průměrem 238 mm a čtyřpístkovými třmeny a vzadu bubny o průměru 230 mm s omezovačem brzdného účinku, řízení bylo hřebenové, opatřené bezpečnostním sloupkem volantu.

Dvoutaktní tříválec měl litinový blok a hliníkovou hlavu a čtyřnásobně uložený klikový hřídel. Zápalnou směs připravoval karburátor Jikov 32 SEDR, elektroinstalace pracovala s napětím 12V a výrobce předepisoval směs benzínu a oleje v poměru 50:1. Na motor vzadu navazovala čtyřstupňová, plně synchronizovaná převodovka s volnoběžkou. Nejvyšší rychlost činila 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h ani standardizované spotřeby podle EHK výrobce neudával, Wartburg 353 měl zrychlovat z 0 na 80 km/h za 14 s a při průměrné rychlosti 90 km/h si měl říci o 7,4 l/100 km.
 

Technické údaje: Wartburg 353

Rok • stupeň výbavy
1984 • W
Počet válců
3
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 992 cm3
Vrtání • zdvih
73,5 mm • 78,0 mm
Stupeň komprese
7,5:1
Nejvyšší výkon
37 kW (50 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
98 Nm při 3 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
130 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
525 l
Objem palivové nádrže
44 l
Hmotnost: provozní • celková
900 kg • 1 300 kg
Rozvor náprav
2 450 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 280 mm • 1 300 mm
Rozměr pneumatik
165 SR 13
Rozměry: délka × šířka × výška
4 220 × 1 640 × 1 495 mm
 

Doporučujeme

Články odjinud