Wartburg 353 (1984): poslední modernizace dvoutaktu, start/stop v ceně

Na podzimním lipském autosalonu v roce 1984 slavila svoji premiéru vylepšená řada Wartburg 353, jež v této podobě vydržela ve výrobě až do roku 1988.
Seznam kapitol
  1. Prolog, Modelový rok 1985, Start/stop systém nastupuje
  2. Chladič z Nového Jičína, Konstrukce, Technické údaje

Prolog

V roce 1984, kdy na Západě naběhly do výroby třeba vozy Opel Kadett E, Lancia Thema nebo Mercedes-Benz W124, představila automobilka z východoněmeckého Eisenachu modernizované provedení své řady Wartburg 353 vyráběné bez výraznějších změn již od roku 1965. Model 353 tehdy nahradil řadu 311/312 a zachoval si koncepci s dvoutaktním motorem vpředu a pohonem kol přední nápravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Wartburg 353 byl dodáván zprvu jen s dvěma druhy karoserií

Na vybraných západoevropských trzích se vozy Wartburg 353 v omezených sériích prodávaly pod označením Knight, ovšem klíčovými byly samozřejmě trhy Východního bloku. Zvláště verze Tourist s karoserií kombi byly mimořádně oblíbené i v Československu. Šlo tehdy totiž o nejprostornější a běžnému smrtelníkovi přiměřeně dostupný vůz, jenž měl být mimochodem údajně jediným na silnicích zemí komunistického bloku, jenž naložil harfu…

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

Řada 353 prezentovaná v roce 1984 byla označena jako verze pro modelový rok 1985 a vynikala dílčími úpravami povrchu karoserie, interiéru i pohonného ústrojí, jehož základem ale i nadále byl dvoutaktní tříválec. Právě Wartburgy a Trabanty přitom v půli osmdesátých let zůstávaly posledními velkosériově vyráběnými evropskými mohykány s dvoutaktními motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podvozek si až do konce výroby zachovával svoji samostatnou, oddělenou konstrukci

Změnu přinesl až rok 1988, kdy se představil Wartburg 1.3, jenž kromě dalších retuší karoserie adoptoval čtyřtaktní čtyřválec Volkswagen a ve výrobě se udržel až do roku 1991, ovšem to už je trochu jiná historie.

Modelový rok 1985

Na první pohled omlazený Wartburg vynikal zejména jednodílnou plastovou maskou chladiče doplněnou novými světlomety a ocelovými nárazníky opatřenými ochrannou plastovou vrstvou. Interiér se dočkal především jiného látkového čalounění sedadel a nového panelu na středové konzole, nesoucího ovládání ventilace a sytiče. Pod palubní deskou se v celé šířce interiéru táhla otevřená police pro odkládání drobností.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi Tourist oslovilo zejména bezkonkurenční přepravní kapacitou

Wartburg 353 byl tehdy nabízen jako tříprostorový čtyřdveřový sedan a jako praktické, pětidveřové kombi Tourist s širokou výklopnou zádí a přepravní kapacitou vynikající po sklopení zadních sedadel hodnotou 2 000 l podle dobové metodiky měření. Výbavové stupně byly u obou karoserií dvě, 353 W (Standard) a 353 S (De Luxe).

Co se stane, když dáte dohromady Mercedes třídy G a Wartburg?

Co se stane, když dáte dohromady Mercedes třídy G a Wartburg?

Připlácet bylo v roce 1985 možno například za řazení na podlaze (normálně na sloupku řízení), navíjecí pásy vzadu (vpředu standardem), posuvnou plechovou střechu s plastovým větrolamem na přední hraně, rádio Auto-Super nebo anténu s předzesilovačem vestavěnou v rámu čelního skla. V Lipsku se roku 1984 spolu s faceliftem představilo také provedení pick-up s označením Wartburg 353 Trans.

Start/stop systém nastupuje

Myslíte si, že řízené zhášení motoru při krátkém státní je doménou dnešní doby pitoreskně lpící na úspoře každého centilitru paliva? Omyl, Wartburg 353 se v rámci modernizace pro modelový rok 1985 dočkal soustavy, která nejen že nesla přímo označení „start – stop“, ale také fungovala velmi podobně jako u moderních automobilů. V daném případě šlo ale jen o jeden z mnoha projevů beznadějné snahy decimovaných konstruktérů omezit emise a spotřebu přežitého dvoutaktního motoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modelový rok 1985 přinesl úpravy dvoutaktního motoru, ale také drobná vylepšení interiéru

Zařízení vzniklo ve spolupráci s odborníky kombinátu Fahrzeugelelektrik Ruhla a jeho posláním bylo zhášet motor při kratším stání třeba na křižovatce nebo při jízdě z kopce. Zde je třeba připomenout, že brzdění dvoutaktním motorem nebylo možné kvůli riziku zadření motoru a že Wartburg byl z tohoto důvodu beztak vybaven samočinnou volnoběžkou, takže s potenciální úsporou paliva nebylo možno počítat. Motor zhasnutý při sjíždění svahů navíc v případě řady W353 neparalyzoval posilovače, které nebyly ani na brzdách, ani na říezní...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oproti originální verzi z šedesátých let (na snícmích) měl nový Wartburg novou příď a černé nárazníky

Start/stop systém se aktivoval páčkou na sloupku volantu, motor pak po zastavení nebo jízdě z kopce zhasnul a prošlápnutím spojového pedálu opět naskočil. Už tehdy výrobce sliboval, že pro rok 1985 z tohoto důvodu posílil nejen spojku s novou přítlačnou deskou a vysouvacím mechanizmem a obložením s dvojnásobnou životností oproti dosavadní praxi, ale též upravený startér a vylepšený materiál ozubení setrvačníku.

Mělo se tím snížit zanášení útrob motoru usazeninami z nedokonalého spalování, ale především spotřeba paliva měla klesnout v průměru o 0,5 l/100 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Prolog, Modelový rok 1985, Start/stop systém nastupuje
  2. Chladič z Nového Jičína, Konstrukce, Technické údaje
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků