Wankelův motor se vrátí příští rok. Pomůže dojezdu elektrické Mazdy MX-30

O návratu rotačního motoru přemýšlela Mazda už dříve. Teď je údajně rozhodnuto, že opravdu pomůže s dojezdem elektromobilu MX-30.

O návratu Wankelova rotačního motoru do nových modelů Mazdy se spekuluje už doslova roky. V poslední době se nicméně nápad využití ikonické techniky vskutku odchýlil od představy všech nadšenců, kteří si comeback Wankelu představují v nějakém sporťáku. Naposledy se rotační jednotka objevila v modelu RX-8, jehož produkce skončila v roce 2012.

Už v dubnu minulého roku Mazda oficiálně zmínila myšlenku rotačního motoru jakožto „pomocného motoru“ pro elektromobily. A podle zpravodajského portálu Nikkei Asia už je nyní vedení Mazdy rozhodnuto, že Wankelův motor si v roce 2022 najde cestu do elektrického SUV MX-30 – přesně z důvodu, jaký byste čekali.

Rezne vaše Mazda MX-5? Přestavte ji na závodní Alfu Romeo, nevyjde to draho

Rezne vaše Mazda MX-5? Přestavte ji na závodní Alfu Romeo, nevyjde to draho

Od uvedení MX-30 se Mazda potýká s nízkým zájmem o svůj elektromobil. Prodejní cíle automobilky model podle všeho naplňuje zhruba z poloviny a vina padá především na nízký dojezd (asi 200 km) ve spojení s cenovkou vůči konkurenci. Mimo to prý zájemci nejsou zrovna fanoušky ani takzvaných „freestyle doors“, tedy bočních dveří, které se otevírají naproti sobě. Bohužel, nekonvenční řešení se u cílové skupiny zákazníků nesetkává s úspěchem.

Alespoň krátký dojezd však může Mazda operativně řešit a modelu by tudíž nabídla možnost „range extenderu“. Malý Wankelův motor by tedy fungoval čistě ve formě generátoru dobíjecího 35,5kWh akumulátor vozu, kdykoliv to bude nutné. Dojezd by tímto Mazda zvýšila z původních 200 na celkem 400 km.  

Nový Nissan Qashqai se poprvé ukazuje. Bude i elektrický s pomocným motorem

Nový Nissan Qashqai se poprvé ukazuje. Bude i elektrický s pomocným motorem

Oficiální potvrzení od Mazdy se stále očekává. V každém případě je ale zajímavé, jak se automobilový průmysl k řešení pomocného spalovacího motoru v elektromobilech částečně vrací. Zatímco BMW i3 před lety tuto možnost opustilo s příchodem schopnějších baterií, další značkou, která chce tuto cestu opět využít, je Nissan – nová generace Qashqaie totiž přijede rovněž s elektrickým ústrojím, kterému bude s nabíjením baterie pomáhat malý zážehový motor.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): Šli skautíci na výlet, měli 200 koní

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

Univerzálnímu stroji se zvýšeným podvozkem nejsilnější turbodiesel a bohatá výbava sluší. Znamená „skautizace“ pro uživatele nějaká omezení, nebo je zde vše Simply clever?

dnes | Richard Herbich | 6 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

22.  1.  2021 | Jan Mička | 75 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků