Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Model Walter Royal, ač vyroben jen ve třech exemplářích, potvrdil vynikající úroveň meziválečného československého automobilového průmyslu.
Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje

Praha – Paříž - Praha

Walter Royal nepomýšlel na převratná technická řešení, podobně jako třeba zmíněný Bugatti Royale tak sázel spíše na konvenční postupy, ovšem vyniknout měl spíše dokonalou spolehlivostí, rychlostí a špičkovým komfortem. Soutěž o nejrychlejší, nejdražší a největší československý automobil se paradoxně rozpoutala v době nastupující hospodářské krize. A vítězem se nakonec stala Tatra 80, alespoň co se výrobních počtů týče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Walter Royal při premiéře modelu na pražském autosalonu v roce 1931; později s ním jezdil hlavně generální ředitel Walteru Vítězslav Kumpera

Projekt Walter Royal vedli inženýři Barvitius a Šusta a srdcem vozu se stalo mohutné dvanáctiválcové srdce, jež v detailech nezapřelo zkušenosti obou pánů v konstrukci velkých leteckých motorů. Agregát Royal měl kapalinové chlazení a dvouventilové rozvody OHV, a jak bývalo v té době zvykem, šlo vlastně o dva řadové šestiválce sesazené v úhlu 60 stupňů. Tlumičem torzních kmitů opatřený klikový hřídel byl pečlivě staticky i dynamicky vyvážen a spočíval v sedmi ložiscích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter Royal na kresbách Václava Zapadlíka

Podobně jako třeba u Cadillacu V16 měla každá z řad válců samostatné zapalování Scintilla MN12 a vlastní spádový karburátor Stromberg s podávacím čerpadlem Autopuls, jež u Walteru používali i u menších vozů. Při objemu 5,9 l pohonná jednotka dosahovala výkonu 120 koní (88 kW) při 3 000 ot./min. a vůz s ní jezdil až 150 km/h.

Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka (3. a 4. stupeň synchronizovány) s pneumatickou předvolbou Maybach. Podvozek měl samozřejmě centrální mazání a tuhé nápravy pružené půleliptickými podélnými pery.

Tři vozy a 13 autobusů…

Za sedmnáctipalcovými drátovými ráfky Rudge-Whitworth se skrývaly mohutné bubny dvouokruhové kapalinové brzdové soustavy ATE Lockheed. Další podrobnosti najdete v přiložené tabulce technických údajů. Nakonec vznikly zřejmě jen tři vozy Walter Royal (dvě černé limuzíny Pullman a jeden bílý kabriolet z vrchlabské karosárny Petera), a tak jako v případě Bugatti Royale, také většina z nich ve skutečnosti sloužila spíše vedení automobilky než zákazníkům (generální ředitel Kumpera jezdil kabrioletem).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zbytek vyrobených motorů 12 V byl vestavěn do dálkových autokarů Walter D-Bus
 

Projekt Royal, realizovaný jen ve třech exemplářích, se stal pro automobilku Walter obchodním neúspěchem, ovšem v souvislosti s patřičnou reklamní kampaní a s Knapovou dálkovou jízdou významně podpořil věhlas jména Walter po celé Evropě. Dvanáctiválcových motorů ale vzniklo ještě alespoň 13. Zatímco Bugatti své přebytky osmiválců Type 41 montoval do motorových vlaků, dvanáctiválce Walter Royal byly vestavěny do luxusních dálkových autobusů Walter D-Bus…

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků