Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Model Walter Royal, ač vyroben jen ve třech exemplářích, potvrdil vynikající úroveň meziválečného československého automobilového průmyslu.
Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje

Praha – Paříž - Praha

Walter Royal nepomýšlel na převratná technická řešení, podobně jako třeba zmíněný Bugatti Royale tak sázel spíše na konvenční postupy, ovšem vyniknout měl spíše dokonalou spolehlivostí, rychlostí a špičkovým komfortem. Soutěž o nejrychlejší, nejdražší a největší československý automobil se paradoxně rozpoutala v době nastupující hospodářské krize. A vítězem se nakonec stala Tatra 80, alespoň co se výrobních počtů týče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Walter Royal při premiéře modelu na pražském autosalonu v roce 1931; později s ním jezdil hlavně generální ředitel Walteru Vítězslav Kumpera

Projekt Walter Royal vedli inženýři Barvitius a Šusta a srdcem vozu se stalo mohutné dvanáctiválcové srdce, jež v detailech nezapřelo zkušenosti obou pánů v konstrukci velkých leteckých motorů. Agregát Royal měl kapalinové chlazení a dvouventilové rozvody OHV, a jak bývalo v té době zvykem, šlo vlastně o dva řadové šestiválce sesazené v úhlu 60 stupňů. Tlumičem torzních kmitů opatřený klikový hřídel byl pečlivě staticky i dynamicky vyvážen a spočíval v sedmi ložiscích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter Royal na kresbách Václava Zapadlíka

Podobně jako třeba u Cadillacu V16 měla každá z řad válců samostatné zapalování Scintilla MN12 a vlastní spádový karburátor Stromberg s podávacím čerpadlem Autopuls, jež u Walteru používali i u menších vozů. Při objemu 5,9 l pohonná jednotka dosahovala výkonu 120 koní (88 kW) při 3 000 ot./min. a vůz s ní jezdil až 150 km/h.

Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka (3. a 4. stupeň synchronizovány) s pneumatickou předvolbou Maybach. Podvozek měl samozřejmě centrální mazání a tuhé nápravy pružené půleliptickými podélnými pery.

Tři vozy a 13 autobusů…

Za sedmnáctipalcovými drátovými ráfky Rudge-Whitworth se skrývaly mohutné bubny dvouokruhové kapalinové brzdové soustavy ATE Lockheed. Další podrobnosti najdete v přiložené tabulce technických údajů. Nakonec vznikly zřejmě jen tři vozy Walter Royal (dvě černé limuzíny Pullman a jeden bílý kabriolet z vrchlabské karosárny Petera), a tak jako v případě Bugatti Royale, také většina z nich ve skutečnosti sloužila spíše vedení automobilky než zákazníkům (generální ředitel Kumpera jezdil kabrioletem).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zbytek vyrobených motorů 12 V byl vestavěn do dálkových autokarů Walter D-Bus
 

Projekt Royal, realizovaný jen ve třech exemplářích, se stal pro automobilku Walter obchodním neúspěchem, ovšem v souvislosti s patřičnou reklamní kampaní a s Knapovou dálkovou jízdou významně podpořil věhlas jména Walter po celé Evropě. Dvanáctiválcových motorů ale vzniklo ještě alespoň 13. Zatímco Bugatti své přebytky osmiválců Type 41 montoval do motorových vlaků, dvanáctiválce Walter Royal byly vestavěny do luxusních dálkových autobusů Walter D-Bus…

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje
Minitest BMW X3 M40d: Opravdu těžká volba!

BMW X3 M40d (minitest)

M40d sice není nejvýkonnější, ale zato nejdražší verzí modelu X3. Srdce by sáhlo po benzinovém šestiválci M40i, dříve nebo později se vám však do rozhodování začne plést mozek.

včera | Jan Mička | 26 příspěvků
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků