Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Model Walter Royal, ač vyroben jen ve třech exemplářích, potvrdil vynikající úroveň meziválečného československého automobilového průmyslu.
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje

Československé automobily na špici

V dobách První republiky v Československu fungovaly desítky větších i menších automobilek, jež s ohledem na tehdejší výrobní počty i produkční postupy vyráběly nepřeberné množství automobilových modelů. Konstrukční škola v Čechách a na Moravě měla již od počátku dvacátého století ve světě skvělý zvuk včetně aplikace nejmodernějších poznatků v aerodynamice (např. prostějovský Wikov 35 „Kapka“ z počátku 30. let).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter 6 B a podélný řez jeho motorem

Zajímavých vozů bychom u československých automobilek v období dvacátých a třicátých let našli nespočet a je třeba připomenout, že právě náš automobilový průmysl je jednou z výkladních skříní dnes často docela idealizovaného odkazu První republiky. V poslední době jsem psal o prestižních automobilech Cadillac V16 a Bugatti Type 41 Royale z přelomu 20. a 30. let, ovšem také československé automobilky měly ve stejné době na poli luxusních a rychlých aut co nabídnout…

Cadillac V16 (1930): šestnáctiválcové znamení luxusu

Cadillac V16 (1930): šestnáctiválcové znamení luxusu

U nás se v té době prokazatelně vyráběly alespoň dva modely opatřené dvanáctiválcovými vidlicovými motory, jež jejich továrny pasovaly do společnosti těch nejvěhlasnějších továren na světě. O dvanáctiválcích Tatra 80, jichž se vyrobilo několik desítek, je toho všeobecně známo docela dost, ovšem nejen na Moravě tehdy uměli dvanáctiválce: se svojí troškou do mlýna tehdy přišla také jinonická továrna Walter, když představila svůj Royal.

Walter Royal 12 V útočí

Společnost Josef Walter a spol., s. r. o. byla hned po skončení první světové války „akcionována“ do podoby firmy „Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol., Praha – Jinonice“. V té době měla již společnost Josefa Waltera za sebou bohatou minulost motocyklů i leteckých motorů, ovšem mezi automobily s návratem civilní výroby po válce již úplně nenavázala na série vlastních konstrukcí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Walter Royal 12 V: první prototyp v Praze po návratu ze své první dálkové jízdy do Paříže a zpět; později u římského Kolosea; impozantní, ovšem úhledně vypadající dvanáctiválcové srdce 

Jistě, byly zde skvělé modely třeba v podobě řady Walter 6B, ovšem vedení továrny nakonec vsadilo převážně na licenční konstrukce Fiat zaváděné v „šlechtické“ hierarchii Regent, Lord a Princ. Na podzimním pražském autosalonu v roce 1931 se však zjevil skutečný král: nesl všeříkající označení Walter Royal. Šlo o jasnou odpověď na rok před tím představený dvanáctiválec Tatra 80, ovšem jeho vývoj byl zahájen již dříve.

Bugatti Type 41 Royale (1926): osm válců a 14,7 l, co dodat…?

Bugatti Type 41 Royale (1926): osm válců a 14,7 l, co dodat…?

Ovšem ještě před tím, než se brány pražského autosalonu otevřely, usedl závodník Jindřich Knap za volant prvního vyrobeného prototypu Walter Royal v podobě černé limuzíny s karoserií Pullman, aby se „na otočku“ podíval do Paříže. Vyrazil 5. listopadu a cesta Praha – Paříž – Praha Knapovi trvala pouhých 18 hodin a vůz ji celou absolvoval na přímý záběr. Knap svůj Royal samozřejmě hnal, na rovných úsecích jezdil přes 140 km/h, čemuž odpovídala průměrná spotřeba 25,6 l/100 km a 0,6 l oleje/100 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Československé automobily na špici, Walter Royal 12 V útočí
  2. Praha – Paříž - Praha, Tři vozy a 13 autobusů…
  3. Technické údaje

bazar

Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 473 km
Cena: 46 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků