Celosvětově respektovaný automobilový závodník Waler Röhrl se ohlíží za jedněmi z nejlepších automobilů z produkce Porsche.
Historie přeplňovaného sporťáku Porsche 911 se datuje již od poloviny 70. let. S nedávným uvedením nejnovějšího modelu se automobilka ohlíží zpět za dobře vykonanou prací. Není na to ale sama, na jedny z nejlepších vozů Porsche vzpomíná skutečný mistr volantu Walter Röhrl, který závodil nejen s vozy značky Porsche.
930
„Předek všech Turbo modelů byl skutečnou technickou revolucí. První verze vozu s výkonem 260 koní a čtyřstupňovou převodovkou byla skutečně velmi ostrá, ale zase to z ní dělalo skutečnou výzvu i pro skutečné řidiče,“ říká Walter. V roce 1979, čtyři roky po uvedení vozu na trh, si jej koupil.
964
Nástupce měl stejně velký motor o objemu 3,3 litru. Vražedná síla tady ale byla mnohem lépe zkrocená. Především pak pomohly brzdy s ABS a posilovač řízení. Podle Waltera Röhrla však tato první varianta motoru byla pro model 964 již zastaralá a oproti předchůdci to nebyl moc velký krok kupředu. To napravila až verze Turbo 3.6 s větším motorem o výkonu 360 koní.
993
„Další skvělý krok vpřed: pohon všech kol,“ říká Röhrl. Zmínil se také o tom, že na této změně v koncepci pohonu má tak trochu prsty. Tehdy totiž prohlásil, že auto bez pohonu všech kol je pouze „nouzovým východiskem“ a na začátku vývoje prohlásil, že není možné vyrobit auto s výkonem 408 koní bez pohonu všech kol. Po mnoha zkouškách a změnách v tradiční koncepci Porsche tak vznikl finální produkt, který se může pyšnit, že ho pomáhala vyvíjet taková legenda.
996
První Porsche 911 s vodním chlazením motoru. „996 bylo doposud tím nejlepším turbem, ale jeho vzhled se nestal příliš populárním. Lidé si stěžovali především na přední světlomety ve tvaru volských ok“, vzpomíná Walter Röhrl. V rámci jízdní dynamiky to ale bylo asi jedno. Porsche 911 Turbo této generace už dokonce mělo karbon-keramické brzdy ve standardní výbavě. V dnešní verzi vozu za ně dáte 273.730 Kč. Walterovi nakonec ani tak nevadil vzhled, jako spíše absence manuální převodovky.
997 (997.2)
První Porsche 911 Turbo s automatickou dvouspojkovou převodovkou PDK. Omlazená verze vozu 997.2 pak poprvé dosáhla magické hranice výkonu 500 koní. „Ani dnes o něm stále nemohu říct nic negativního. To auto bylo skvělé a vždy se jeho volant rád posadím. Má v sobě úžasný analogový pocit z řízení, převodovky i brzd,“ dodává Walter.
991
Široký a ramenatý postoj této generace připomíná závodníkovi původní turbo ze 70. let. K pohonu všech kol se u tohoto modelu připojilo ještě natáčení kol zadní nápravy pro přesnější vykrajování zatáček. „Pohotové reakce, vyváženost a nespoutaná síla motoru - to je prostě neuvěřitelné,“ pochvaluje si 991 Turbo závodník.
992
Aktuální generace Porsche 911 Turbo, kterou v Česku koupíte od 5.278.000 Kč ve verzi kupé. „992 Turbo jezdí na úrovní supersportovních aut, ale nemusíte mít strach se za jeho volant posadit. Není tu žádná nedotáčivost ani přetáčivost, jen neuvěřitelná rychlost. Musím smeknout klobouk před vývojovým týmem, protože auto kombinující tyto různé talenty bylo před lety ještě nemyslitelné,“ uzavírá automobilový závodník Walter Röhrl své ohlédnutí na legendárními vozy ze Stuttgartu.