Škodovka se měla před třiceti lety čile k světu. Přestože finišovala s prací na přípravě nového modelu Felicia a současně vyvíjela první generaci kompaktu Octavia, ani stárnoucí favorit s formanem stále ještě neřekly poslední slovo. Po nedávné důkladné modernizaci obou produkovaných typů pro modelový ročník 1993 tentokrát zasáhla do konstrukce malých škodovek zelená politika.
Tehdejší emisní norma Euro 1 sice platila už prvního ledna, a debutovala tedy ve stejný den jako nově osamostatněná Česká republika, ve výrobním programu největší tuzemské automobilky však stále evropský emisní limit nesplňovaly všechny vyráběné vozy. Tenkrát jsme si žili po svém a evropské předpisy brali tak nějak s rezervou. Nebylo kam chvátat, všechno má svůj čas.
Ekologie není nikdy zadarmo
Zcela novou kapitolu pro tuzemské zákazníky odstartovala Škodovka až po tři čtvrtě roce. Od 1. října 1993 už totiž musely být všechny nové automobily na českém trhu dostupné výhradně v ekologicky čistém provedení. Zmíněné rozhodnutí bylo 30. května 1991 ustaveno vyhláškou federálního ministerstva dopravy. Veškeré v tuzemsku nabízené škodovky tak byly od počátku podzimu 1993 povinně osazeny systémem nepřímého jednobodového vstřikování paliva Bosch Monomotronic s třícestným řízeným katalyzátorem výfukových plynů.
Automobilka tehdy složité emisní zařízení cenově zpřístupnila, na zákazníky však příliš motivačně nezapůsobila – dřívější prvek mimořádné výbavy v ceně 21.000 Kč zlevnila pouze na 19.900 Kč. Jenže jak už to tak bývá, každý podobný krok auta vždy citelně zdraží. Výkon motoru s tímto zařízením dosahoval vizuálně nelichotivých 40 kilowattů, přesto i ekologický favorit navzdory tabulkovým hodnotám uháněl velmi svižně. Počínaje rokem 1992 a tehdejšími modely Komfort, Sport line, Marathon a Excellent se Škoda zhlédla v atraktivních akčních modelech, jimiž výrazně podporovala odbyt celé výrobní řady.

Ve světě byla tahle akční praxe už v osmdesátkách naprosto běžná, někdejší limitované malé modely Volkswagen Polo Genesis, Seat Ibiza Gabriela Sabatini, Renault 5 Blue Jeans, Citroën AX Sport, Lancia Y10 Fila nebo Fiat Panda Sergio Tacchini jsou dnes sběrateli téměř vydražované. A že se Škodě tohle pestrobarevné zatraktivnění nabídky opravdu vyplatilo, dokládá konečné zúčtování odbytu řady Favorit/Forman – z některé limitované akční série vycházel téměř každý desátý prodaný automobil.
Blaupunkt a katalyzátor
Jedna z nejsmysluplnějších limitovaných verzí přitom propagovala právě přechod na nově standardní osazení škodovek třícestným řízeným katalyzátorem. Těžko už se pak dnes věří tomu, že zcela původní favority – proslulé vypisováním pořadníků, samosprávami a přenocováním zoufalých zájemců před prodejnami Mototechny – ještě využívaly prostý karburátor s rozdělovačem.
Akční propagátor moderního emisního systému se ve vrchlabském závodě Škody zrodil v třítisícové sérii, početně spravedlivě rozdělené mezi typy Favorit a Forman. Novinky inspirované úspěšnými typy Black line a Silver line nesly dodatkové označení Green line. Představily se přesně před 30 lety a jejich hlavním rozpoznávacím znakem byl atraktivní zelený pastelový lak. Ten byl pro modely Green line výhradní volbou a pro ostatní škodovky naopak nedostupným odstínem. Barva karoserie logicky symbolizovala souznění s přírodou.
Tehdejší hra na ekologii přitom zdaleka nebyla tolik naivní jako ta současná, symbolizovaná „všespásnými“ elektromobily, často nepřímo poháněnými palivem produkovaným uhelnými a jadernými elektrárnami… A protože každá z povedených akčních škodovek byla vždy něčím exkluzivní a přitažlivá, v případě modelů Green line automobilka ozdobila karoserii pestrými samolepkami s grafickým názvem specifikace a kola zušlechtila okrasnými velkoplošnými poklicemi. Samozřejmostí byly rovněž účinné ostřikovače hlavních světlometů.
Uvnitř na posádku křiklavě zelené škodovky čekaly exkluzivní potahy sedadel s decentním fialovo-zeleným motivem, připomínajícím úspěšné modely Silver line. Nejenže hezky vypadaly, ale navíc mají látku velmi příjemnou na pohled. Co si budeme povídat, v interiérech obou karosářských provedení si nás na první pohled podmanila i nyní, po třiceti letech od premiéry. Strakoničtí čalouníci tehdy odvedli opravdu skvělou práci.
Největším vnitřním bonusem pro cestující se však stala standardní montáž autorádia Blaupunkt Boston s bohatou výbavou: digitálním displejem, pěti předvolbami rozhlasových stanic, přehrávačem kazet a kódováním. Originální audio ve škodovkách bývalo v devadesátkách velmi drahý špás, vždyť za rádio se připlácelo dokonce i v nejluxusnější Octavii 1.8 SLX s téměř půlmilionovou cenovkou.
Tam už ale Blaupunkt Casablanca chránila módní výsuvná karta. Stará škodovácká šuplíková autorádia jsou ale vzácná i v současnosti – vždyť si dnes sami zkuste nějaký zachovalý (a hlavně funkční) výrobek sehnat.

JEDINÝ PŘÍMÝ NÁSTUPCE
Odkaz modelů Green line inspiroval Škodu o patnáct let později k uvedení celé palety Greenline, do níž se postupně zařadily ekologicky motivované modely Fabia, Octavia, Roomster, Yeti či Superb. Malá fabia coby vzdálený nástupce favoritů a formanů se ve verzi Greenline dodávala od roku 2008 v obou karosářských verzích. Vedle zmenšené světlosti a dalších prvků snižujících aerodynamický odpor vzduchu byla charakteristická především vznětovým tříválcem 1.4 TDI/59 kW.
Od roku 2010 se pak Fabia Greenline v provedení hatchback stala jedinou škodovkou dostupnou v tuzemsku s motorem 1.2 TDI/ 55 kW. Jednotka s litinovým blokem a filtrem pevných částic se chlubila udávaným průměrem 3,4 l/100 km. Hatchback s nevzhlednou zadní stříškou však nebyl zadarmo – proti stejně výkonné Fabii Classic 1.6 TDI stál o citelných 37.000 Kč více
Zájem o vzácnosti stoupá
Takto továrně nespecifikovaná Škoda Favorit v ekologické akční verzi Green line modelového ročníku 1994 stála rovných 199.900 Kč, kombi Forman přišlo na 237.200 korun. Proti základnímu Favoritu LX tak zákazník zelené novinky připlácel nicotných 6700 Kč, naopak proti luxusnímu modelu GLX byla limitovaná série o podstatných 22.900 korun levnější. Jenže právě zmíněný poslední modelový ročník favoritu s cenami vozů řádně zamíchal, proti jaru 1993 standardní favorit vyskočil o horentních 44.750 Kč.
Na základní Favorit 136 L z roku 1989 v ceně 84.600 Kčs však v obou případech rychle zapomeňte, v posledních dvou letech výroby a v očekávání nástupnické felicie se totiž na klasickém základu změnilo tolik věcí, že už šlo v mnoha oblastech o úplně jiné auto – nové modely LX a GLX se chlubily kompletně přepracovaným interiérem, kde archaickou hnědou barvu vystřídal módně černý odstín, pohodlnějšími sedadly, bezpečnostními výztuhami ve dveřích, vylepšenou brzdovou soustavou nebo změnou rozteče kolových šroubů.
Favorit i kombi Forman navíc na sklonku produkční kariéry získaly přívětivější a sympatičtější tvář s horizontální škvírou v chladičové mřížce, která se nám dodnes neokoukala. Nedivíme se sběratelům, že už v současnosti vedle původních, socialistických kousků vyhledávají i poslední modely. Zvlášť ceněné jsou například limitované specifikace Solitaire, Silver line, Black line nebo Forman Million Edition. A na záda jim dýchá právě verze Green line. Devadesátky zkrátka bývaly érou neomezené svobody a pestrých barev.
Nová historická dokumentace
Nyní už stojíme v jedné středočeské aleji, a přestože pondělní zářijové odpoledne teplotně připomíná spíše horké léto, pomalu žloutnoucí listí na stromech už ohlašuje blížící se podzim. V rukou třímáme třicetiletou fotografii z oficiální kolekce a snažíme se za asistence obou majitelů aut naaranžovat stejné prostředí jako naši předchůdci na tomtéž místě před rovnými třiceti lety. Zároveň však ihned chápeme současné společenské postavení Škodovek Green line – ke každodennímu jezdění už dnes neslouží, u obou majitelů jsou součástí soukromé automobilové sbírky.
A o tom, že byli na dnešní akci dokonale připraveni, svědčí třeba vlastnoručně vyrobené cedulky v rámečcích registrační značky, přesně odpovídající třicetiletým prezentačním originálům. Protože původní green line, vycházející z levné verze LX, výbavou neoplýval, doplňky z lepších variant na dochovaných autech nepřekvapí. Chvályhodné je, že navzdory éře divokého tuningu na obou vozech nalezneme jen tehdejší drahé originální příslušenství.
Favorit se tak díky zvětšené rozteči 100 mm může pochlubit elegantními litými disky z pozdější akční Felicie Magic. Forman si zase dopřává zadní spoiler z modelu Marathon a kouřové skupinové svítilny z tehdejších nejdražších limitovaných favoritů. Právě tyhle součástky z kusově omezených sérií přitom dnes patří mezi nejhůře dostupné komponenty. Kupodivu však není žádný problém se sháněním originálních okrasných samolepek, a to dokonce ani v případě neznámých edicí určených pro exportní trhy.
U některých akčních škodovek, například Felicií Pacific či Trumf, totiž dokázaly po pouhých pár sezonách vyšisovat až do jednolité bílé skvrny. Původní reklamní fotografie modelů Green line z roku 1993 dnes připomíná spíše samizdatové dílo, snímek plný nežádoucích odlesků a temných stínů už současnou optikou vypadá trochu amatérsky. Přesto z něho kouzlo starých časů dosud nevyčpělo. A jak už to tak bývá, vytvářet historická díla moderními metodami je složitější a náročnější než před mnoha lety originál.
Ve čtyřčlenném obsazení tak ze spousty úhlů porovnáváme realitu s fotografií, až nakonec zjišťujeme, že hodinářské přesnosti sjednocení stejně nikdy nedosáhneme. A když už jsme se tohoto úkolu zhostili, rovnou vytváříme takzvaný presskit, tedy kompletní fotografickou kolekci. Jak se nám novodobá prezentace první ekologicky motivované škodovky podařila, posuďte z našich detailů sami.
Logická hádanka
V souvislosti s limitovanou sérií zelených favoritů si dodnes vzpomínám na zvídavý řečnický dotaz z tehdejšího českého tisku: „Škodovka chystá nový akční model Green line. Tipnete si, jakou bude mít barvu?“ Logická hádanka vypadala záludně – vždyť tři roky předtím se představil Peugeot 309 Green, dodávaný výhradně v bílém laku.
Škoda však svého akčního názvu dosáhla, a nadto se podrobila splnění nových emisních limitů. Pro mě je tahle limitovaná edice ze všech akčních favoritů nejsmysluplnější. A považuji skoro za zázrak, že se nám na prahu letošního podzimu podařilo v nedotčeném stavu sehnat obě karosářské verze.
Škoda Favorit Greenline: Technické údaje |
Motor |
Řadový čtyřválec vpředu napříč |
Zdvihový objem [cm3] |
1289 |
Nejvyšší výkon [kW/min] |
40/4500 |
Točivý moment [N.m/min] |
99/3000 |
Převodovka |
pětistupňová manuální |
Pohon |
předních kol |
Brzdy |
vpředu kotoučové, vzadu bubnové |
Rozvor [mm] |
2450 |
Vnější rozměry [mm] |
3815 x 1620 x 1415 |
Největší rychlost [km/h] |
140 |
Zrychlení [s] |
17,0 |
Objem nádrže [l] |
42 |
Článek vyšel v Auto Tipu Klassik 11/2023. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.