VZP ČR pomůže zmírnit následky dopravních nehod

Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR se dnes jako první zdravotní instituce ve střední a východní Evropě připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu svým projektem prevence a řešení následků dopravních nehod. VZP ČR se tak stala dvacátým druhým českým subjektem, který se k dlouhodobé kampani Evropské komisezaměřené na zvýšení bezpečnosti silničního provozurozhodl přihlásit.

Osvětová kampaň Všeobecné zdravotní pojišťovny pro 6,5 milionu obyvatel ČR (kteří jsou u ní pojištěni) má přispět ke snížení počtu zbytečných úmrtí, zranění a trvalých následků tragédií za volantem. K nim často negativně přispěje špatný zdravotní stav či psychická indispozice řidiče, případně jiného účastníka silničního provozu.

„Stres, psychické napětí či panika ze složité dopravní situace jsou vedle nedodržování dopravních předpisů, zhoršených klimatických podmínek, či chvilkové nepozornosti řidiče, další častou příčinou nehod na silnicích. Stejně tak přecenění zdravotního stavu řidiče mívá tragické následky – jindy zvládnutelné zdravotní obtíže se zejména při rychlé jízdě nebo v silném provozu stávají fatální událostí. VZP ČR by proto chtěla právě v této zatím poněkud opomíjené oblasti přispět k větší informovanosti veřejnosti, a pomoci jak při předcházení nehodám, tak při řešení jejich následků, vysvětluje zapojení největší zdravotní pojišťovny její ředitel Pavel Horák.

Léčení (často velmi devastujících a komplikovaných) zranění z dopravních nehod stojí zdravotní pojišťovnu ročně řádově stamiliony korun. Tyto peníze, nebo alespoň jejích část, by přitom mohly být využity na léčení závažných, zhoubných nebo genetických onemocnění, jejichž výskytu nelze předcházet tak snadno, jako dopravním nehodám.

„Při hodnocení nehodovosti na silnicích se počítají především ztráty na lidských životech, které jsou nevyčíslitelné, a ztráty na majetku, které bývají značné. Jsou zde však i další, více či méně skryté, náklady, a to za léčbu zranění a psychických následků. Léčení oběti dopravní nehody může v komplikovanějším případě stát i přes milion korun. Velmi nákladná je ale i léčba narušené psychiky, kdy posttraumatické obtíže znemožňují účastníkovi nehody normální zapojení zpět do života. Celé společnosti tak přirozeně vznikají další ztráty,“ vyjmenovává Pavel Horák, ředitel VZP ČR.

Posttraumatické následky nehod se nevyhýbají ani obětem, ani jejich viníkům. Nechutenství, fobie, neschopnost pohybu na veřejnosti, problémy v soukromí i v zaměstnání - to jsou podle odborníků nejčastější psychické následky dopravních nehod, často dlouhodobého charakteru.VZP ČR se proto svou osvětovou kampaní, zahrnující speciální webové stránky, on-line poradnu nebo třeba školení v první pomoci, zaměří nejen na prevenci nehod, ale také na pomoc při překonávání jejich následků.

Projekt VZP je rozložen do tří let. V pilotním roce 2008 bude prioritou vytvoření specializovaného internetového serveru, který bude řešit jak prevenci nehodovosti, tak zvládání nehod na místě a poskytování rad pro účastníky nehod, včetně možnosti komunikace s psychologem. Na webu budou k dohledání například rady jak zvládat stres, kdy usedat za volant a kdy raději ne apod. K dispozici bude evidence problémových a nebezpečných míst, zásady první pomoci a on-line ordinace lékaře, která bude sloužit pro řešení psychických traumat z nehod. Specializované stránky budou oživovat také reakce čtenářů, kteří se budou podílet na evidenci problémových míst, zapojí se do diskuzí o poskytování první pomoci, o stavu naší silniční sítě a do dalších diskusních fór.

„Součástí projektu je také vzdělávání našich zaměstnanců. Cílem je dosáhnout toho, aby sami zaměstnanci největší zdravotní pojišťovny v ČR byli schopni účinně poskytnout první pomoc. Prostřednictvím časopisu VZP ČR a internetových stránek pak získá tyto informace a návody i široká veřejnost,“ uzavírá ředitel VZP Horák.

V České republice se vloni stalo více než 22 tisíc dopravních nehod, které si vyžádaly 1063 lidských životů. Jedním z rozhodujících faktorů při těchto nehodách bývá zdravotní či psychický stav řidiče či jiných účastníků nehody. Podle zdrojů Evropské komise trpí více než polovina účastníků těchto nehod následnými psychickými problémy, o fyzických následcích nemluvě.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků