VZP ČR pomůže zmírnit následky dopravních nehod

Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR se dnes jako první zdravotní instituce ve střední a východní Evropě připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu svým projektem prevence a řešení následků dopravních nehod. VZP ČR se tak stala dvacátým druhým českým subjektem, který se k dlouhodobé kampani Evropské komisezaměřené na zvýšení bezpečnosti silničního provozurozhodl přihlásit.

Osvětová kampaň Všeobecné zdravotní pojišťovny pro 6,5 milionu obyvatel ČR (kteří jsou u ní pojištěni) má přispět ke snížení počtu zbytečných úmrtí, zranění a trvalých následků tragédií za volantem. K nim často negativně přispěje špatný zdravotní stav či psychická indispozice řidiče, případně jiného účastníka silničního provozu.

„Stres, psychické napětí či panika ze složité dopravní situace jsou vedle nedodržování dopravních předpisů, zhoršených klimatických podmínek, či chvilkové nepozornosti řidiče, další častou příčinou nehod na silnicích. Stejně tak přecenění zdravotního stavu řidiče mívá tragické následky – jindy zvládnutelné zdravotní obtíže se zejména při rychlé jízdě nebo v silném provozu stávají fatální událostí. VZP ČR by proto chtěla právě v této zatím poněkud opomíjené oblasti přispět k větší informovanosti veřejnosti, a pomoci jak při předcházení nehodám, tak při řešení jejich následků, vysvětluje zapojení největší zdravotní pojišťovny její ředitel Pavel Horák.

Léčení (často velmi devastujících a komplikovaných) zranění z dopravních nehod stojí zdravotní pojišťovnu ročně řádově stamiliony korun. Tyto peníze, nebo alespoň jejích část, by přitom mohly být využity na léčení závažných, zhoubných nebo genetických onemocnění, jejichž výskytu nelze předcházet tak snadno, jako dopravním nehodám.

„Při hodnocení nehodovosti na silnicích se počítají především ztráty na lidských životech, které jsou nevyčíslitelné, a ztráty na majetku, které bývají značné. Jsou zde však i další, více či méně skryté, náklady, a to za léčbu zranění a psychických následků. Léčení oběti dopravní nehody může v komplikovanějším případě stát i přes milion korun. Velmi nákladná je ale i léčba narušené psychiky, kdy posttraumatické obtíže znemožňují účastníkovi nehody normální zapojení zpět do života. Celé společnosti tak přirozeně vznikají další ztráty,“ vyjmenovává Pavel Horák, ředitel VZP ČR.

Posttraumatické následky nehod se nevyhýbají ani obětem, ani jejich viníkům. Nechutenství, fobie, neschopnost pohybu na veřejnosti, problémy v soukromí i v zaměstnání - to jsou podle odborníků nejčastější psychické následky dopravních nehod, často dlouhodobého charakteru.VZP ČR se proto svou osvětovou kampaní, zahrnující speciální webové stránky, on-line poradnu nebo třeba školení v první pomoci, zaměří nejen na prevenci nehod, ale také na pomoc při překonávání jejich následků.

Projekt VZP je rozložen do tří let. V pilotním roce 2008 bude prioritou vytvoření specializovaného internetového serveru, který bude řešit jak prevenci nehodovosti, tak zvládání nehod na místě a poskytování rad pro účastníky nehod, včetně možnosti komunikace s psychologem. Na webu budou k dohledání například rady jak zvládat stres, kdy usedat za volant a kdy raději ne apod. K dispozici bude evidence problémových a nebezpečných míst, zásady první pomoci a on-line ordinace lékaře, která bude sloužit pro řešení psychických traumat z nehod. Specializované stránky budou oživovat také reakce čtenářů, kteří se budou podílet na evidenci problémových míst, zapojí se do diskuzí o poskytování první pomoci, o stavu naší silniční sítě a do dalších diskusních fór.

„Součástí projektu je také vzdělávání našich zaměstnanců. Cílem je dosáhnout toho, aby sami zaměstnanci největší zdravotní pojišťovny v ČR byli schopni účinně poskytnout první pomoc. Prostřednictvím časopisu VZP ČR a internetových stránek pak získá tyto informace a návody i široká veřejnost,“ uzavírá ředitel VZP Horák.

V České republice se vloni stalo více než 22 tisíc dopravních nehod, které si vyžádaly 1063 lidských životů. Jedním z rozhodujících faktorů při těchto nehodách bývá zdravotní či psychický stav řidiče či jiných účastníků nehody. Podle zdrojů Evropské komise trpí více než polovina účastníků těchto nehod následnými psychickými problémy, o fyzických následcích nemluvě.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků