Vzácnou Tatru 607 srovnali s formulí Red Bull mistra světa. Vznikly nádherné fotky

Český fotograf postavil monopost Tatry do kontrastu s moderním strojem od Red Bullu.

„V roce 1951 mělo Česko nakročeno k tomu mít v soutěži F1 vlastní formuli. Tatra 607 měla silný výkon, slušnou ovladatelnost i elegantní design, přesto se její sen alespoň symbolicky vyplnil až o 70 let později. Vyjela totiž na asfalt po boku o několik generací mladší sestry, monopostu RB7,“ uvádí Red Bull projekt Time Lap, za kterým stojí český fotograf Jiří Šimeček.

Tato Tatra T 613-4 Long vozila papaláše z Úřadu vlády. Moc luxusu si tehdy neužili

Tato Tatra T 613-4 Long vozila papaláše z Úřadu vlády. Moc luxusu si tehdy neužili

Na svých fotkách Šimeček ukazuje, jak rychle postupuje vývoj technologií. Fotografovi se pod střechou Red Bull Media House podařilo vedle sebe postavit legendární monopost Formule 1 RB7 a o 61 let starší Tatru 607, vzácný československý monopost, který mohl ve své době startovat v královské disciplíně motorsportu.

Vývoj technologií prezentuje fotograf nejen po stránce monopostů. Zatímco RB7 fotil na nejnovější bezzrcadlovku Nikon Z6II, stařičkou Tatru zachytil dobově na dálkoměrný přístroj Zorki (ruská kopie fotoaparátu Leica) z roku 1950. „V té době bylo velice nepravděpodobné, že by místní reportéři používali fotoaparáty ze západu,“ dodává Šimeček.

Red Bull překonal sám sebe. Formule 1 v Česku a na Slovensku bere dech (video)

Red Bull překonal sám sebe. Formule 1 v Česku a na Slovensku bere dech (video)

Kontrast je zřejmý také v mezinárodních úspěších obou monopostů. Monopost RB7 stáje Red Bull vyhrál v sezóně 2011 Formule 1 všechny kvalifikace a Sebastian Vettel v něm dosáhl titulu mistra světa. V roce 1950 v Československu uvedená Tatra 607 pak sice mohla dle pozdějších regulí v nejvyšší soutěži startovat, z politických důvodů se však na okruzích na západ od Československa objevovat nemohla.

Tatra 607 tak zářila hlavně na domácí scéně, kde v dalších letech sklízela mnohá vítězství. Poprvé se T607 ukázala veřejnosti na okruhu v Ostravě v roce 1950. Dva exempláře pak u nás v období 1950 až 1954 vyhrály celých 30 z 35 závodů, do kterých byly zapsány.

Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z vesmíru. Ve známém filmu ji nepoznáte

Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z vesmíru. Ve známém filmu ji nepoznáte

Technika T607 se postupně vyvíjela. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec před zadní nápravou měl nejprve objem 1987 cm³ a zajišťoval monopostu o suché hmotnosti 600 kg výkon 95 koní (70 kW) a maximální rychlost 190 km/h. Na zadní kola přenášela sílu čtyřstupňová převodovka pocházející z Tatraplanu.

Později se u Tatry upravoval objem i celkové naladění motoru, kdy pravděpodobně nejvýkonnější specifikace o objemu 2472 cm³ nabízela až 200 koní (147 kW) a teoretickou maximální rychlost 245 km/h. Právě v této formě splňující omezení objemu motoru na 2,5 litru by T607 odpovídala mezinárodním předpisům FIA pro závody Formule 1 v letech 1954 až 1960.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků