Vzácná Tatra JK 2500 je nádherný skvost z Československa. Nikdo neví, kde je teď

Kupé s tvary tehdejší evropské sportovní smetánky byste mohli nazvat nejhezčím autem Československa.

Osud mnohých vozů je opředen tajemstvím, navíc když mluvíme o vzácných exemplářích, které vznikaly zcela mimo hlavní proud automobilového průmyslu. A když přijde na naši domácí scénu, nelze si nevzpomenout na dnes už bájně pohřešované JK 2500, pohledné sportovní kupé z 50. let, často zmiňované se jménem Tatra.  

Vlastně jde o klasický příběh automobilového nadšence, příhodně konstruktéra, který si navzdory situaci a podmínkám splnil sen a postavil vlastní auto. Tím nadšencem je v tomto scénáři Július Kubinský, rodák z Prievidze, v druhé polovině 40. let pracující u bratislavské karosárny Koller, později na přelomu 40. a 50. let působící na vlastní pěst v Brně jako konstruktér závodních vozů.

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Myšlenku výroby vlastního sporťáku elegantních tvarů nosil Kubinský v hlavě dlouhá léta, až v roce 1951 však potencionální spolupráce s brněnskou Karosou zažehla reálnou šanci tuto představu dotáhnout do konce. Ani u Karosy se sice konstruktérovi nakonec nezadařilo a firma dala přednost jinému projektu (pokračování výroby vojenských nástaveb), právě zde ale v roce 1952 vznikly první nákresy budoucího kupé JK 2500 (označení tvoří iniciály autora a odkaz na 2,5litrový motor).

Odhodlání nepolevilo. Vznikla tak skupina 15 zaměstnanců Karosy, která pod vedením Kubinského souhlasila, že jeho vysněný sporťák zvládnou společně postavit vlastními silami v garáži. Výsledek byl na první dobrou úžasný, navíc s ohledem na podmínky, ve kterých JK 2500 vznikalo. Na podzim roku 1955 bylo hotovo a následující rok v lednu byl vůz představen tisku.

České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je extrémně vzácné, slaví 50 let

České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je extrémně vzácné, slaví 50 let

Základ dvoumístného kupé tvořil prostorový rám z ocelových trubek, doplněný o podpůrné díly z plechu. Jednotlivé části stylové karoserie byly samozřejmě vyklepány ručně. Přední náprava pocházela z německého KdF, vzadu bylo zavěšení typu De Dion. Na délku měl sporťák 4050 mm, široký byl 1620 mm, vysoký pouze 1220 mm a rozvor činil 2300 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybovala na hodnotě 1160 kg.

Do vytříbeného kolektivu renomovaných sportovních značek mohlo JK 2500 patřit i zprvu použitým motorem. Pod kapotu byl totiž uložen řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,4 litru. Na zadní kola tak mířilo okolo 90 koní (66 kW). Motor i převodovka z Alfy pocházely z druhé ruky, stejně jako například bubnové brzdy a kola z Lancie.

Vzácné AML Lanta s technikou Tatry 700 stále existuje. Na silnici ale pořád nesmí

Vzácné AML Lanta s technikou Tatry 700 stále existuje. Na silnici ale pořád nesmí

Československý původ nicméně zvýraznilo až následné použití vzduchem chlazeného V8 od Tatry. Verze motoru T 603 A byla postavena z náhradních dílů a původně pocházela z terénního modelu Tatra 805. Tady se pohyboval výkon okolo 75 koní (55 kW). S nasazením motoru od Tatry Kubinský počítal od začátku celého projektu.

Pomyslnou tečkou vývoje kupé byl tedy moment, kdy se konstruktérovi povedlo od Tatry získat nový motor T 603, s nímž dosahovalo JK 2500 výkonu přes 100 koní (74 kW) a zvládlo maximální rychlost přes 170 km/h. Ostatně diskuze s kopřivnickou značkou naznačují i dobové fotky, kde je JK 2500 viděno se jménem Tatra na přídi.

Škoda Garde Turbo byla monstrem pro závody do vrchu. Zůstal z ní jenom vrak

Škoda Garde Turbo byla monstrem pro závody do vrchu. Zůstal z ní jenom vrak

Ačkoliv se měla u samotné Tatry řešit i možná malosériová produkce, z těchto plánů nakonec sešlo. Ve vlastnictví Kubinského zůstalo kupé až do konce 60. let, kdy si ho rychlým tempem užíval v okolí Brna a Olomouce. Poté jej údajně prodal do dalších rukou.

A tady se příběh sportovního kupé s elegantními tvary rozplývá. Od té doby se po něm slehla zem. Některé zdroje uvádí, že zůstalo chátrat poblíž Brna. Kde se ale nachází dnes a v jakém stavu, není veřejně známo. Zůstává jen doufat, že pořád existuje a jednoho dne poctí nadšence z Česka i Slovenska návratem v plné parádě.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička