Dobrá, to označení „divné Lambo“ bereme zpět. Tato italská rarita by klidně mohla nadchnout více než kdejaké Diablo.
Když přijde na ex-zaměstnance italského Lamborghini, určitě vás napadne úspěšný příběh Horacia Paganiho a jeho supersportovní automobilky. Také ovšem může přijít na mysl projekt značky Cizeta bývalého inženýra Claudia Zampolliho, který se po svém odchodu z Lamborghini také rozhodl vytvořit svůj vlastní supersport, a přestože nedosáhl globálního úspěchu jako následně Pagani, nakonec stvořil opravdovou raritu.
Do aukce RM Sotheby’s v Arizoně tak ke konci ledna zamíří Cizeta V16T, výsledek Zampolliho snažení z přelomu 80. a 90. let. Přesněji tedy jeden z celkem 9 kusů prvotní série, která probíhala s prodlevami kvůli složitosti celého vozu. V mnoha ohledech je totiž Cizeta ještě šílenější než tehdejší vozy od Lamborghini.
Na karoserii nepracoval nikdo jiný než Marcelo Gandini, tvůrce úžasných designů Lamborghini Miura, Countach či Lancie Stratos. V16T si drží klínovitý, ač docela zaoblený design, kterému nechybí „osmdesátkové“ prvky jako vyklápěcí světlomety (hned čtveřice s páry nad sebou) nebo velké boční otvory přístupu vzduchu s podélnými lamelami.
Kromě mrkajícího čtyřokého pohledu Cizeta zaujme především svým motorem. Zampolli se rozhodl jít docela nezvyklou cestou, takže k volbě šestilitrového V16 přidal i jeho umístění napříč uprostřed. Na zadní kola pak putuje skrze pětistupňovou manuální převodovku zhruba 548 koní (403 kW).
Nakonec se může tento exemplář z roku 1993 pyšnit i docela zajímavou minulostí. Původně byl totiž součástí objednávky hned tří kusů V16T pro nechvalně známého sultána z Bruneje. I modrá Cizeta tak měla být součástí jeho obří sbírky automobilů. Z neznámých důvodu však auto k sultánovi nikdy nedorazilo a přes 25 let stálo u dealera v Singapuru, přes něhož si královská rodina vůz objednala.
Cizetu zachránil teprve minulý rok její současný majitel, který auto navrátil do funkčního stavu a nyní ho chce poslat dále do světa. Dodnes auto najezdilo pouhých 983 kilometrů (jejichž většina se přikládá testování samotnou automobilkou). Aukce RM Sotheby’s proběhne 22. ledna. Společnost předpokládá, že se cena této přeživší V16T vyšplhá k rozmezí 600.000 až 750.000 dolarů, tedy v přepočtu 12,8 až 16 milionů korun.
Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.
Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).
Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus