Výzkum: typický český řidič zkouší v autě děti z násobilky

Jaký je typický český řidič? Stačí se rozhlédnout kolem sebe nebo se kouknout zrcadla? To by asi nestačilo, v moderní době se na takové otázky odpovídá pomocí exkluzivních výzkumů. Jeden takový si nechala u agentury Ipsos Tambar udělat společnost GE Money Auto a z něj vyšlo, že Češi tráví za volantem stále víc času. Oproti roku 2008 se zvýšil počet šoferů, kteří řídí víc jak půl hodiny denně, z 55 na 71 procent.

V automobilech jezdí tři čtvrtiny dospělé české populace. Tito lidé stráví za volantem nejčastěji třicet až šedesát minut. Řízení je pro ně tak všední činnost, se se při jízdě stačí najíst (67 %), a přesto, že to zakazuje vyhláška, často telefonují bez hands free (47 %) nebo esemeskují (24 %).

Nejčastějším spolujezdcem jsou naši partneři a partnerky (52 %) nebo děti (26 %). S nimi jezdí do školek, škol a kurzů častěji ženy (44 %). „Podle průzkumu jsou děti nejnáročnějšími spolujezdci. Téměř polovina řidičů tvrdí, že to jsou v každém případě nejupovídanější pasažéři. Vznikl i nový obor učení při jízdě. Určitě se tak dá zkoušet násobilka nebo vyjmenovaná slova, už hůře si lze představit, že se tak dají dělat domácí úkoly, což uvedla čtyři procenta respondentů,“ řekl generální ředitel GE Money Auto Milan  Beutl.

Tchyně má smůlu

V 55 procentech tuzemských domácností je obvyklé jedno auto, dva vozy vlastní 23 % rodin. Nejoblíbenějšími barvami jsou modrá (23 %), červená (18 %) a stříbrná (17 %). Nejčastější značkou je podle očekávání Škoda (35 %) před Fordem (11 %), Renaultem (9 %) a Peuegotem (7 %). Tři čtvrtiny vozového parku je ve věku přes sedm let, nejpreferovanějším typem karosérie je hatchback a kombi (po 32 %).

Průzkum odhalil, že Češi jsou poměrně hákliví na půjčování svých plechových miláčků. „Třetina oslovených by volant svého vozu nikdy nesvěřila do rukou tchyně, čtvrtina ani kamarádům. Zajímavým zjištěním je skutečnost, že rodiče spíš půjčí vůz svým dětem, než je tomu v opačném případě,“ uvedl Beutl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typický český řidič v akci. Foto Jan Branč

Pod kapotou mezi českými vozy vládnou ve dvou třetinách benzinové motory, třicet procent preferuje naftu a pouze 5 % LPG. Při stoupajících cenách pohonných hmot by výrazně omezila své výjezdy polovina oslovených, kdyby se cena Naturalu 95 vrostla na 38 korun. Nové či ojeté auto si plánuje polovina účastníků výzkumu.

„Typickým českým řidičem je podle výsledků muž středního věku, který v autě tráví maximálně hodinu denně. Rád sveze svou partnerku, ale přitom se kvůli telefonování a svačení zcela  nevěnuje řízení. Na své auto je opatrný, určitě by ho nepůjčil tchyni a pokud budou ceny paliv dál stoupat, bude se rozmýšlet, jestli vyjede každý den,“ shrnul  Beutl.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků