Výzkum: typický český řidič zkouší v autě děti z násobilky

Výzkum: typický český řidič zkouší v autě děti z násobilky

Jaký je typický český řidič? Stačí se rozhlédnout kolem sebe nebo se kouknout zrcadla? To by asi nestačilo, v moderní době se na takové otázky odpovídá pomocí exkluzivních výzkumů. Jeden takový si nechala u agentury Ipsos Tambar udělat společnost GE Money Auto a z něj vyšlo, že Češi tráví za volantem stále víc času. Oproti roku 2008 se zvýšil počet šoferů, kteří řídí víc jak půl hodiny denně, z 55 na 71 procent.

V automobilech jezdí tři čtvrtiny dospělé české populace. Tito lidé stráví za volantem nejčastěji třicet až šedesát minut. Řízení je pro ně tak všední činnost, se se při jízdě stačí najíst (67 %), a přesto, že to zakazuje vyhláška, často telefonují bez hands free (47 %) nebo esemeskují (24 %).

Nejčastějším spolujezdcem jsou naši partneři a partnerky (52 %) nebo děti (26 %). S nimi jezdí do školek, škol a kurzů častěji ženy (44 %). „Podle průzkumu jsou děti nejnáročnějšími spolujezdci. Téměř polovina řidičů tvrdí, že to jsou v každém případě nejupovídanější pasažéři. Vznikl i nový obor učení při jízdě. Určitě se tak dá zkoušet násobilka nebo vyjmenovaná slova, už hůře si lze představit, že se tak dají dělat domácí úkoly, což uvedla čtyři procenta respondentů,“ řekl generální ředitel GE Money Auto Milan  Beutl.

Tchyně má smůlu

V 55 procentech tuzemských domácností je obvyklé jedno auto, dva vozy vlastní 23 % rodin. Nejoblíbenějšími barvami jsou modrá (23 %), červená (18 %) a stříbrná (17 %). Nejčastější značkou je podle očekávání Škoda (35 %) před Fordem (11 %), Renaultem (9 %) a Peuegotem (7 %). Tři čtvrtiny vozového parku je ve věku přes sedm let, nejpreferovanějším typem karosérie je hatchback a kombi (po 32 %).

Průzkum odhalil, že Češi jsou poměrně hákliví na půjčování svých plechových miláčků. „Třetina oslovených by volant svého vozu nikdy nesvěřila do rukou tchyně, čtvrtina ani kamarádům. Zajímavým zjištěním je skutečnost, že rodiče spíš půjčí vůz svým dětem, než je tomu v opačném případě,“ uvedl Beutl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typický český řidič v akci. Foto Jan Branč

Pod kapotou mezi českými vozy vládnou ve dvou třetinách benzinové motory, třicet procent preferuje naftu a pouze 5 % LPG. Při stoupajících cenách pohonných hmot by výrazně omezila své výjezdy polovina oslovených, kdyby se cena Naturalu 95 vrostla na 38 korun. Nové či ojeté auto si plánuje polovina účastníků výzkumu.

„Typickým českým řidičem je podle výsledků muž středního věku, který v autě tráví maximálně hodinu denně. Rád sveze svou partnerku, ale přitom se kvůli telefonování a svačení zcela  nevěnuje řízení. Na své auto je opatrný, určitě by ho nepůjčil tchyni a pokud budou ceny paliv dál stoupat, bude se rozmýšlet, jestli vyjede každý den,“ shrnul  Beutl.

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků