Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Když se to vezme v průměru, jezdíme v docela starých autech. Nedá se to příliš poznat ve velkých městech, ale stačí vyjet na venkov. Tam to pak často vypadá, jakoby se člověk vrátil někam na přelom osmdesátých a devadesátých let. Podle posledních výzkumů je průměr stáří automobilů dvanáct let a vozový park bude stárnout dál, protože v českých domácnostech přesahuje pětasedmdesát procent vozidel hranici sedmi let.

To je asi nejpodstatnější informace z celorepublikového výzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambar. O tom, že se u nás jezdí s hodně ojetými vozy, svědčí i další poznatek, že jen šest procent oslovených vlastní auto do stáří tří let. „Proti poslednímu podobnému průzkumu, který se uskutečnil v roce 2008, zestárnul vozový park o sedm procent,“ řekl při prezentaci výsledků marketingový ředitel GE Money Auto Jan Hrubý.

Pětapadesát procent Čechů má v domácnosti jeden osobní automobil, 23 % dvě a 9 % tři a více. Naopak třináct procent respondentů uvedlo, že je zcela bez vozidla. V posledním měřítku nastal proti roku 2008 čtyřprocentní nárůst a autoři výzkumu to vidí ve skutečnosti, že se domácnosti aut zbavovaly v době, kdy se v Česku projevila ekonomická recese. „Když lidé auta vyloženě nepotřebovali, prodávali je, aby ušetřili,“ pokračoval Hrubý.

Typickým autem domácností je modrá Felicia

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že v českých domácnostech je stále jedničkou tuzemská značka Škoda, ke které se přihlásilo pětatřicet procent dotázaných. S výrazným odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). „Domácnosti preferují praktické vozy, ve dvaatřiceti procentech se jedná o typy kombi či hatchback,“ sdělil ředitel s tím, že čtvrtina jezdí v sedanech.

Nejčastější barvou je modrá (23 %). Ta proti roku 2008 přeskočila červenou (18 %). Za poslední tři roky se zvýšil počet stříbrných vozidel (17 %). Auto stojí domácnost včetně paliv necelých 3300 korun, patnáct procent se ovšem vejde do tisícovky, devět procent naopak uvedlo, že za svého plechového miláčka za měsíc utratí přes pět tisíc korun.

„Pokud bychom z těchto údajů chtěli vystopovat typické auto české domácnosti, bude to dvanáct let stará Škoda Felicia v modrém provedení, která majitele vyjde zhruba na tři tisíce korun za měsíc,“ shrnul Hrubý.

Klepněte pro větší obrázek

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků