Výzkum: průměrné stáří českých aut se zvýšilo na dvanáct let

Když se to vezme v průměru, jezdíme v docela starých autech. Nedá se to příliš poznat ve velkých městech, ale stačí vyjet na venkov. Tam to pak často vypadá, jakoby se člověk vrátil někam na přelom osmdesátých a devadesátých let. Podle posledních výzkumů je průměr stáří automobilů dvanáct let a vozový park bude stárnout dál, protože v českých domácnostech přesahuje pětasedmdesát procent vozidel hranici sedmi let.

To je asi nejpodstatnější informace z celorepublikového výzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambar. O tom, že se u nás jezdí s hodně ojetými vozy, svědčí i další poznatek, že jen šest procent oslovených vlastní auto do stáří tří let. „Proti poslednímu podobnému průzkumu, který se uskutečnil v roce 2008, zestárnul vozový park o sedm procent,“ řekl při prezentaci výsledků marketingový ředitel GE Money Auto Jan Hrubý.

Pětapadesát procent Čechů má v domácnosti jeden osobní automobil, 23 % dvě a 9 % tři a více. Naopak třináct procent respondentů uvedlo, že je zcela bez vozidla. V posledním měřítku nastal proti roku 2008 čtyřprocentní nárůst a autoři výzkumu to vidí ve skutečnosti, že se domácnosti aut zbavovaly v době, kdy se v Česku projevila ekonomická recese. „Když lidé auta vyloženě nepotřebovali, prodávali je, aby ušetřili,“ pokračoval Hrubý.

Typickým autem domácností je modrá Felicia

Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že v českých domácnostech je stále jedničkou tuzemská značka Škoda, ke které se přihlásilo pětatřicet procent dotázaných. S výrazným odstupem následují Ford (11 %), Renault (9 %) a Peugeot (7 %). „Domácnosti preferují praktické vozy, ve dvaatřiceti procentech se jedná o typy kombi či hatchback,“ sdělil ředitel s tím, že čtvrtina jezdí v sedanech.

Nejčastější barvou je modrá (23 %). Ta proti roku 2008 přeskočila červenou (18 %). Za poslední tři roky se zvýšil počet stříbrných vozidel (17 %). Auto stojí domácnost včetně paliv necelých 3300 korun, patnáct procent se ovšem vejde do tisícovky, devět procent naopak uvedlo, že za svého plechového miláčka za měsíc utratí přes pět tisíc korun.

„Pokud bychom z těchto údajů chtěli vystopovat typické auto české domácnosti, bude to dvanáct let stará Škoda Felicia v modrém provedení, která majitele vyjde zhruba na tři tisíce korun za měsíc,“ shrnul Hrubý.

Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků