Výzkum odhalil, že klíčky jsou málo zabezpečené. Ohrožen je VW i Škoda

Když máte potřebné vybavení, odemknete dnes prakticky jakékoli auto. Stačí jen načíst signál klíčku dálkového ovládání.
Výzkum odhalil, že klíčky jsou málo zabezpečené. Ohrožen je VW i Škoda

Výzkumníci z Bochumi a Birminghamu odhalili, že tzv. „hacknout“ přístupový kód k moderním autům je poměrně snadné, upozorňuje německý tagesshau.de. Klíčky dálkového ovládání totiž nejsou dostatečně zabezpečené a pro člověka s odpovídajícím vybavením stačí jen stát na parkovišti, sbírat data, jak lidé zamykají a odemykají svá auta, a následně mít přístupové kódy k dispozici.

Výzkum se zaměřil na 15 nejprodávanějších značek a zjistil, že ohroženy jsou vlastně všechna auta až někam do modelového roku 1995. Od té doby se totiž zabezpečení klíčků příliš nezměnilo. Nejchoulostivější jsou údajně klíčky vozů koncernu Volkswagen a to u všech jeho masových značek včetně Škody, Seatu a Audi.

Jaká auta se v Americe kradou nejčastěji? Vede 20 let stará Honda

Jaká auta se v Americe kradou nejčastěji? Vede 20 let stará Honda

Výzkum upozorňuje na to, že kdokoli s odpovídajícím vybavením může během jedné sekundy zjistit přístupová data k vozidlu a odemknout ho. Na to, aby s ním odjel potřebuje trochu komplikovanější vybavení, ale i tak auto otevře a znovu zavře, aniž by po sobě nechal stopy.

Aspoň že ukrást vůz s klasickým startováním pomocí klíčku není úplně snadné, na rozdíl od bezdotykového systému. Tam stačí mít zařízení s nahraným kódem klíčku a pak si bude vůz myslet, že máte originální klíč, zatímco vlastně jen vysíláte falešný signál.

Testování zabezpečení ukázalo, že právě klíčky koncernu Volkswagen jsou nedostatečně zabezpečeny, především je zastaralý kód, kterým se klíčky programují. Za posledních 21 let se kód změnil jen párkrát a to pro hackery není vůbec žádná překážka.

I Tesla Model S se stala terčem hackerů. Na dálku dokázali auto vypnout

I Tesla Model S se stala terčem hackerů. Na dálku dokázali auto vypnout

Podle společnosti Kasper&Oswald, která se zabývá výzkumem zabezpečení, by mohlo být ohroženo až 100 milionů aut po celém světě. Firma informovala Volkswagen o svých zjištěních na konci roku 2015.

Volkswagen k tomu řekl, že zabezpečení 15 let starých aut není na takové úrovni jako u moderních vozů. Nicméně pak zase dodal, že vlastně pouze nejnovější generace modelů Golf, Tiguan, Touran a Passat není ohrožena rozklíčováním staršího kódu.

Výzkumníkům se podařilo rozkódovat klíčky k následujícím vozům koncernu Volkswagen:

  • Audi: A1, Q3, S3, TT, R8
  • VW Amarok, Beetle, Bora, Caddy, Crafter, Eos, Fox, Golf 4, Golf 5, Golf 6, Golf Plus, Jetta, Lupo, Passat, Polo, Transporter T4, T5 Transporter, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Up / e-Up
  • Seat Alhambra, Altea, Arosa, Cordoba, Ibiza, Leon, MII, Toledo
  • Skoda: Citigo, Roomster, Fabia 1 a 2, Octavia, Superb, Yeti

Problém se ale netýká jen Volkswagenu. Podobně ohroženy jsou i vozy jiných značek:

  • Fiat Punto: (Type 188), 500, Abarth 500, Bravo, Doblo, Ducato, Fiorino, Grande Punto, Panda, Punto Evo, Qubo
  • Alfa Romeo: Guilietta (Type 940)
  • Lancia Delta (type 844), Musa
  • Mitsubishi Colt (Z30)
  • Citroen Nemo, jumper
  • Opel Astra (model H), Corsa (Model D), Vectra (Model C), Combo, Meriva, Zafira
  • Ford Ka (RU8)
  • Dacia Logan II, Duster
  • Renault: Clio, Modus, Trafic, Twingo, Master
  • Nissan: Micra, Pathfinder, Navara, Note, Qashqai, X-Trail
  • Peugeot: Boxer, Expert, 207

Prozatím se k tomu vyjádřily jen automobilky Nissan a Opel. Nissan bere zabezpečení vážně a problémem se zabývá. Opel přiznal, že o problému ví od začátku roku a zabývá se tím, ale nespatřuje riziko v každodenním životě, neboť rozklíčování přístupového kódu potřebuje podle automobilky složité zařízení.

Hackeři si koupili SUV od Mitsubishi. Během čtyř dnů do něj pronikli  

Hackeři si koupili SUV od Mitsubishi. Během čtyř dnů do něj pronikli  

Výzkumníci dospěli k závěru, že pro starší auta je vlastně jedinou bezpečnou cestou zamykání a odemykání klasicky klíčkem pomocí otočení v zámku dveří. Klíček totiž v tomto případě nepřenáší žádný dálkový signál a hacker pak jeho kód nepřečte.

bazar

VW Sharan 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 235 312 km
Cena: 111 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 142 191 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 132 796 km
Cena: 153 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 123 956 km
Cena: 300 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 146 129 km
Cena: 320 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2013
Stav: 173 299 km
Cena: 294 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků