Výzkum: jak vypadá silniční pirát a kdo je zodpovědný řidič

Nezodpovědnost bývá společným jmenovatelem dopravních nehod. Podle policejních statistik jsou nejčastějšími příčinami havárií nevěnování potřebné pozornosti řízení, překračování nejvyšší povolené rychlosti a porušování povinností plynoucích ze zákazových nebo příkazových značek. Kdo porušuje tato pravidla, znamená nebezpečí pro další účastníky silničního provozu a dá se označit za piráta silnic. Direct Pojišťovna si na toto téma nechala udělat minulý měsíc výzkum, který na vzorku jednoho tisíce řidičů z celé ČR provedla agentura TNS Aisa.

Jedním z poznatků výzkumu je vysoké sebevědomí českých řidičů. „Více než polovina se považuje za nadprůměrné či velmi dobré,“ řekl při prezentaci výzkumu generální ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný. „Mírným kontrastem tohoto tvrzení je mínění o ostatních. Z výzkumu vyplynulo, že průměrný řidič považuje 67 procent kolegů za zodpovědné řidiče, zbylých 33 procent jsou podle něj piráti.“

Za pirátské chování považují Češi nejčastěji nebezpečné předjíždění, příliš vysokou rychlost a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. „Dvě třetiny respondentů uvedly, že setkání s agresivním řidičem má negativní vliv na jejich řízení,“ upozornil Čarný.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Sedmička

Z těchto a dalších poznatků vyšel model piráta silnic. Je jím svobodný bezdětný muž do třiceti let žijící v Praze s měsíčním příjmem nad čtyřicet tisíc korun. „Jeho krédem nejen v souvislosti s řízením je dělat si, co chce, být středem pozornosti a nenudit se,“ popsal ředitel vytipovanou postavu. Pirátovo auto je synonymem rychlé jízdy. Ze tří čtvrtin má černou barvu a v polovině případů se jedná o silné dieslové vozy BMW a Audi.

Naopak vysoce zodpovědný šofér se dá podle výzkumu prý nejčastěji potkat v Jihomoravském kraji. Jde o vdanou ženu se dvěma dětmi ve věku mezi 35 až 46 roky a s osobním příjmem do pětadvaceti tisíc korun. „Její krédo je při jízdě nikomu neublížit a dodržovat dopravní pravidla,“ sdělil Čarný. Takovou řidičku lze s největší pravděpodobností potkat ve stříbrném nebo červeném voze značky Škoda s benzinovým motorem.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků