Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, co udělají s autem a jeho parametry rozdílné velikosti kol a pneumatik. Zasvěcené výsledek nepřekvapí, ale mnozí se jistě budou divit…
Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Lidové pořekadlo praví, že kola dělají auto. Tuto poučku potvrdil i americký magazín Car and Driver, ale možná trochu jinak, než si někteří myslí. Ano, hezká velká nízkoprofilová kola udělají auto, ale evidentně horší — s horší dynamikou, spotřebou a jízdním komfortem. A dokonce i s horší ovladatelností.

Car and Driver vzal jedno auto, nám velmi dobře známý Volkswagen Golf, a postupně na něj obouval různá kola od základních 15" až po největší možná 19" s velmi nízkým profilem pneumatiky. Následně provedl měření zrychlení, brzdné dráhy, hluku a spotřeby. Golf použitý v testu měl benzínový pětiválec 2,5 s automatickou převodovkou, takže bylo zajištěno poměrně spolehlivé a objektivní měření.

Pneumatiky | Život řidiče

Češi přezouvají na zimní včas, mnohdy doma a za pneu dají do 10 000 Kč

Redaktoři nejprve testovali auto se standardním obutím, tedy na plechových 15" discích s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M+S. Je to u nás nepříliš obvyklá celoroční pneumatika, v Americe jsou ale celoroční pláště velmi rozšířené.

Statistiky | Bezpečnost | Pneumatiky | Život řidiče | Příslušenství

Test zimních a celoročních pneu 195/65 R15: Nejlepší je Continental

Následně časopis zvětšoval rozměr aftermarket ráfků ASA GT1 z 16 až na 19 palců se stejnou nebo maximálně podobnou specifikací pneumatiky. Jediný rozdíl je v rychlostním indexu pneu 18" a 19", které mají index W, tedy do 270 km/h. Ostatní gumy použité v testu mají index V do 240 km/h. Všechny testované rozměry uvádíme v tabulce spolu i s výsledky měření.

rozměr ráfku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozměr pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdění z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. přetížení 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk při 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotřeba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnost kola s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Jak vidíte z výsledků, čím má kolo větší průměr a pneumatika je širší, tím se dynamické parametry auta zhoršují. Jedinou výjimkou je nepatrné zlepšení brzdné dráhy a přilnavosti při maximálním přetížení (to Car and Driver prováděl na kruhové dráze o průměrem 91,4 m).

Bezpečnost | Pneumatiky | Život řidiče

Test letních pneumatik 175/65 R14: Ostuda pro Michelin i Kléber

Car and Driver také informuje, že největší a nejtěžší 19" ráfek s nízkoprofilovou pneumatikou pouštěl do auta nejvíce otřesů a hluku, zatímco dvě nejmenší kola, 15" a 16", poskytovala nejlepší akustický komfort a tlumení nerovností. Ovšem nejmenší kola také trpěla nejvíce na nedotáčivost. Jako nejlepší kompromis mezi ovladatelností a komfortem jízdy doporučuje Car and Driver 17" nebo 18" kola.

Přestože se jedná o zkoušku amerického časopisu, domníváme se, že její výsledky by měly zajímat i české čtenáře. Vždyť na vozovkách s nekvalitním povrchem, jakých je u nás stále většina, se nevýhody velkých kol projevují nejvýrazněji.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků