Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Americký magazín Car and Driver otestoval, co udělají s autem a jeho parametry rozdílné velikosti kol a pneumatik. Zasvěcené výsledek nepřekvapí, ale mnozí se jistě budou divit…
Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Lidové pořekadlo praví, že kola dělají auto. Tuto poučku potvrdil i americký magazín Car and Driver, ale možná trochu jinak, než si někteří myslí. Ano, hezká velká nízkoprofilová kola udělají auto, ale evidentně horší — s horší dynamikou, spotřebou a jízdním komfortem. A dokonce i s horší ovladatelností.

Car and Driver vzal jedno auto, nám velmi dobře známý Volkswagen Golf, a postupně na něj obouval různá kola od základních 15" až po největší možná 19" s velmi nízkým profilem pneumatiky. Následně provedl měření zrychlení, brzdné dráhy, hluku a spotřeby. Golf použitý v testu měl benzínový pětiválec 2,5 s automatickou převodovkou, takže bylo zajištěno poměrně spolehlivé a objektivní měření.

Češi přezouvají na zimní včas, mnohdy doma a za pneu dají do 10 000 Kč

Češi přezouvají na zimní včas, mnohdy doma a za pneu dají do 10 000 Kč

Redaktoři nejprve testovali auto se standardním obutím, tedy na plechových 15" discích s pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M+S. Je to u nás nepříliš obvyklá celoroční pneumatika, v Americe jsou ale celoroční pláště velmi rozšířené.

Test zimních a celoročních pneu 195/65 R15: Nejlepší je Continental

Test zimních a celoročních pneu 195/65 R15: Nejlepší je Continental

Následně časopis zvětšoval rozměr aftermarket ráfků ASA GT1 z 16 až na 19 palců se stejnou nebo maximálně podobnou specifikací pneumatiky. Jediný rozdíl je v rychlostním indexu pneu 18" a 19", které mají index W, tedy do 270 km/h. Ostatní gumy použité v testu mají index V do 240 km/h. Všechny testované rozměry uvádíme v tabulce spolu i s výsledky měření.

rozměr ráfku 15 x 6,0 " 16 x 7,5 " 17 x 8,0 " 18 x 8,0 " 19 x 8,5 "
rozměr pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 225/40 R18 235/35 R19
index pneu 91V 91V 91V 92W 91W
cena za disk $ 130 145 166 199
cena za pneu $ 69 97 118 125 160
0-96 km/h s 7,6 7,7 7,8 7,9 7,9
0-161 km/h s 22,3 22,6 22,7 23,3 23,4
0 - 400 m s / km/h 15,9 / 141,7 16,0 / 140 16,0 / 140 16,1 / 138,5 16,1 / 138,5
brzdění z 96 km/h 39,6 m 40,5 m 39,0 m 38,4 m 38,4 m
max. přetížení 0,83 g 0,85 g 0,85 g 0,89 g 0,88 g
hluk při 113 km/h 70 dBA 70 dBA 70 dBA 70 dBA 71 dBA
spotřeba l/100 km 10,1 10,3 10,4 10,7 11,1
hmotnost kola s pneu 18,1 kg 20,9 kg 21,8 kg 23,1 kg 24,5

Jak vidíte z výsledků, čím má kolo větší průměr a pneumatika je širší, tím se dynamické parametry auta zhoršují. Jedinou výjimkou je nepatrné zlepšení brzdné dráhy a přilnavosti při maximálním přetížení (to Car and Driver prováděl na kruhové dráze o průměrem 91,4 m).

Test letních pneumatik 175/65 R14: Ostuda pro Michelin i Kléber

Test letních pneumatik 175/65 R14: Ostuda pro Michelin i Kléber

Car and Driver také informuje, že největší a nejtěžší 19" ráfek s nízkoprofilovou pneumatikou pouštěl do auta nejvíce otřesů a hluku, zatímco dvě nejmenší kola, 15" a 16", poskytovala nejlepší akustický komfort a tlumení nerovností. Ovšem nejmenší kola také trpěla nejvíce na nedotáčivost. Jako nejlepší kompromis mezi ovladatelností a komfortem jízdy doporučuje Car and Driver 17" nebo 18" kola.

Přestože se jedná o zkoušku amerického časopisu, domníváme se, že její výsledky by měly zajímat i české čtenáře. Vždyť na vozovkách s nekvalitním povrchem, jakých je u nás stále většina, se nevýhody velkých kol projevují nejvýrazněji.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky