Vyzkoušeli jsme nové turbodiesely od Fordu

Ford obohatil svou motorovou paletu o nové turbodiesely TDCi pro modely Focus a Mondeo. My jsme je mohli vyzkoušet na autodromu v Mostě, kde se zároveň konala Fordem vyhlášená soutěž Economy Run. V tomto klání jsme s průměrnou spotřebou 3,94 l zvítězili.
Vyzkoušeli jsme nové turbodiesely od Fordu

Popularita moderních přeplňovaných motorů vzrůstá. Systém vstřikování typu "common-rail" posunul vývoj naftových motorů před benzínové agregáty. Zákazníky od volby právě tohoto typu pohonné jednotky však může odradit vyšší pořizovací cena, než jakou zaplatí za benzínový motor udělující vozu obdobné jízdní výkony. Automobilky se proto snaží nabídnout k nejvýkonnějším a současně nejdražším verzím svých turbodieselů úspornější alternativy.

Takové jsou dva nové agregáty Ford Duratorq TDCi se vstřikováním nafty typu "common-rail" druhé generace. Pro model Focus je připravený nový motor 1.8 TDCi o výkonu 74 kW/100k. Nabídku pohonných jednotek Mondea obohacuje agregát s hodnotou výkonu 85 kW/115 k. Nové motory nabízejí navzdory nižším číselným hodnotám výkonů srovnatelnou dynamiku jízdy.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nové vznětové motory Duratorq v celé své kráse: stokoňová verze
pro Focus je vlevo, silnější alternativa pro větší Mondeo vpravo.

Tři turbodiesely pro Ford Focus

Volba pohonných jednotek Fordu Focus nyní zahrnuje pět benzínových a tří vznětové pohonné jednotky. Mezi dosavadními dvěma agregáty zela, řečeno sportovním jazykem, výkonnostní propast. Ke staršímu motoru 1.8 TDdi o výkonu 66 kW/90 k s maximálním točivým momentem 200 Nm při 2000 otáčkách existovala varianta 1.8 TDCi o výkonu 85 kW/115 k a točivého momentu 250 Nm/1850 ot./min. Nová varianta motoru 1.8 TDCi vhodně zaplňuje mezeru výkonem 74 kW/100 k, přičemž maximálním točivým momentem 240 Nm se velmi přibližuje svému výkonnějšímu "dvojčeti" TDCi. Nejvyšší hodnota točivého momentu dokonce vrcholí o sto otáček dříve, tedy již při 1750 ot./min.

Obě pohonné jednotky Duratorq TDCi jsou vybavené vysokotlakým přímým vstřikováním nafty "common-rail" druhé generace. Šéfkonstruktéra vznětových motorů Ford, pana Phila Lakea, jsme se v Mostě zeptali na technickou příbuznost nových motorů TDCi pro Focus a Mondeo s motorem 1.4 TDCi, který pohání novou Fiestu. Trochu překvapivě nám sdělil, že agregáty jsou částečně koncepčně odlišné a motor ve Fiestě považuje za (o něco) modernější. Ten automobilka Ford vyvinula společně s francouzským koncernem PSA (Peugeot + Citroën).

Hodnotu maximálního výkonu 74 kW/100 k dává nový motor Duratorq TDCi při 3850 otáčkách za minutu a je vybavený systémem krátkodobého zvýšení točivého momentu stejně jako sportovně laděný motor Duratorq TDCi o výkonu 85 kW/115 k. Výrazný točivý moment 240 Nm/1750 ot./min. umožňuje systém přeplňování turbodmychadlem, které pracuje s přetlakem až 1,2 barů. Nový agregát je o 0,2 l/100 km úspornější než jeho silnější verze, když v kombinovaném provozu činí jeho spotřeba 5,2 l na 100 km jízdy. Cenový rozdíl mezi oběma motory Duratorq TDCi je 20 000 Kč.

V rámci krátké testovací jízdy se motor 1.8 TDCi (74 kW/100 k) ukázal v běžném provozu jako tichý, ale zároveň dosti dynamický "vykonavatel vůle řidiče". Výkonové manko oproti silnějšímu motoru je sice poznatelné, ale praxe potvrdila, že dynamika jízdy s tímto motorem netrpí zejména v běžném rozsahu povolených rychlostí. Rozdíl v hodnotách zrychlení 10,6 a 11,6 vteřiny z klidu na hodnotu 100 km/h není nijak dramatický. Teprve v oblasti maximálního výkonu se silnější agregát významněji prosazuje. Může Focusu udělit rychlost až 196 km/h, zatímco stokoňový turbodiesel "jen" 185 km/h.

2,0 TDCi pro Ford Mondeo

Současná "vlajková loď" evropské divize Fordu - model Mondeo - měl donedávna k dispozici pouze jeden vznětový agregát. Ten výkonem 96 kW/130 k i točivým momentem 330 Nm plně saturoval potřeby sportovně laděných zákazníků. Motorem TDCi o výkonu 85 kW/115 k s točivým momentem 280 Nm při 1900 ot./min. získalo Mondeo další a velmi uspokojivou, úspornější (o 0,1 l/100 km) a levnější (o 25 000 Kč) variantu.

Po přesednutí ze silnější verze dvoulitrového turbodieselu řidič samozřejmě na "plynu" pozná rozdíl patnácti koní, avšak rozhodně necítí nějakou výraznou újmu. Nový 2.0 TDCi (85 kW/115 k) padne Mondeu jako ušitý, maximální rychlost 197 km/h je o zanedbatelné tři dílečky rychlostní stupnice na tachometru skromnější. Zrychlením z "klidu na sto" za 10,8 vteřiny zaostává nový motor za silnější verzí o necelou vteřinu.

O dynamice nového motoru se ostatně novináři přesvědčili na sedadle spolujezdce, když volant svíral automobilový pilot formule 3000 Jaroslav Janiš. Ten si navíc pochvaloval jeho skvělé jízdní vlastnosti. Nejen podvozek, ale i karoserie je nyní oproti minulé generaci Mondea ve zkrutu výrazně pevnější.

Economy Run

Z kraje podzimu vyhlásil Ford Motor Company v České republice soutěž ve spotřebě paliva Economy Run. Z předkol soutěže, která probíhala u jednotlivých prodejců značky, se do finále na Mosteckém autodromu kvalifikovalo pět nejúspornějších řidičů. Tam si to ve Focusu (karoserie hatchback) s motorem 1.8 TDCi (74 kW/100 k) rozdali o celkové prvenství, které pozoruhodnou hodnotou 3,96 l/100 km získal pan Jindra. Mostecký autodrom zdaleka neleží na úplné rovině, a tak stanovená průměrná rychlost 65 km/h vyžadovala v některých úsecích docela svižnou jízdu a při stoupání k cílové rovince musel řidič na akcelerátor pořádně přitlačit.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Novináři absolvovali Economy Run v zeleném Mondeu kombi s nejsilnějším
turbodieselem 2.0 TDCi (96 kW/130 k).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Palivo bylo čerpáno ze speciální nádržky umístěné na sedadle spolujezdce,
hadičky vedly oknem do motoru, klasická nádrž byla odpojena.

Také novináři absolvovali Economy Run o co nejnižší spotřebu paliva. Soutěžním "nástrojem" jim však nebyl model Focus, ale Mondeo ve verzi kombi a s nejsilnějším motorem 2.0 TDCi (96 kW/130 k). Nejnižší spotřeby paliva - 3,94 l/100 km - dosáhl spolupracovník AutoRevue.cz, autor tohoto článku. Stejnou hodnotu také zajel kolega Pavel Olivík z měsíčníku Automobil Revue, avšak kvůli překroční časového limitu byl diskvalifikován.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
V novinářské části soutěže jsme s Mondeem dosáhli nejnižší spotřeby
(3,94 l/100 km). --- Při jízdě zručnosti asistovala nová Fiesta 1.4 TDCi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Mostecký autodrom zdaleka neleží na rovině, dodržení co nejnižší
spotřeby nebylo snadné. Pakliže novináři jezdili v Mondeu (vlevo),
veřejnost měla k dispozici Focuse (vpravo).

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků