Vyzkoušeli jsme Jeep Wrangler 4xe. Brzo nám ho prostě vnutí. Stojí hybrid za to?

Tlak na snížení emisí dopadá na všechny automobilky stejně: ušetřeny nezůstanou ani ty nejvěhlasnější legendy. Jeep Wrangler proto dostal plug-in hybridní systém, přídomek 4xe a my jsme jej jeli prubnout až do italského Turína.

Ani tak tradiční americká značka jako Jeep se nevyhnula stezce elektrifikace. Respektive do ní skočila rovnou po hlavě a slibuje nám bateriovou verzi každého svého modelu. Evropská nabídka tedy nabobtnala o několik plug-in hybridů, nejnověji přichází na řadu nejtypičtější z modelové řady. A tak jsme se vylíhli na mezinárodní prezentaci v horách poblíž Turína a tiše bzučíme v Jeepu Wrangler 4xe – přímém následníkovi válečného willysu.

Silný Jeep Wrangler 4xe přibližuje plug-in hybridní techniku. Známe i české ceny

Silný Jeep Wrangler 4xe přibližuje plug-in hybridní techniku. Známe i české ceny

Není to špatný zážitek, jen opravdu nezvyklý, neb k offroadu burácení silného motoru odjakživa patří stejně jako k fotbalovému Juventusu bílá a černá. Staromilci jistě budou brblat, nám se ale tichá projížďka terénem docela zamlouvá. Stejně na spalovací motor nakonec dochází, pod vrcholkem sjezdovky je přece jen čistě elektrický dojezd o trochu menší než deklarovaných 44 km. Dvoulitrový čtyřválec známý z dosavadní nabídky zůstává na svém místě, pouze se k němu přidává ještě elektromotor o výkonu 107 kW, umístěný mezi spalovací jednotkou a převodovkou. Dohromady se tak zásuvkový jeep chlubí kombinovanými 280 kW výkonu a 637 Nm točivého momentu.

Ve strmých kopcích je to poznat, i přes podstatně vyšší hmotnost (2,4 tuny místo 1,8 t) se s hybridem i díky plynulosti elektromotoru vydrápáváme všude s grácií a ladem antilopy. A kde už baterkám dojde šťáva, přispěchá na pomoc spalovací motor a osmistupňová automatická převodovka doplněná o redukci (2,72:1), ve verzi Rubicon rovněž uzávěrky diferenciálu. Na silnici se přitom chová tak, jak si jej pamatujeme s klasičtějším pohonem. Zadek sem tam uskočí a ve vyšším tempu musíme kormidlem v porovnání s osobáky korigovat směr častěji. Polepšila si ale dynamika – z nuly na stovku vylétne za 6,5 sekundy, ve městě je pak díky zátahu elektromotoru americký velikán mrštnější než malý hatchback.

Nový Jeep Wagoneer a Grand Wagoneer oficiálně: Pro americkou rodinu jedině V8

Nový Jeep Wagoneer a Grand Wagoneer oficiálně: Pro americkou rodinu jedině V8

V nabídce Jeepu doplní Wrangler 4xe dva civilnější modely se stejným podoznačením: Compass a Renegade. Na rozdíl od nich ale bude mít v našich končinách jeden kardinální hendikep. Třebaže disponuje obrovskou baterií s výkonem 17,3 kWh, jeho homologované emise se nevmáčknou pod požadovaných 50 g CO2 (79 g Sahara, 94 g Rubicon). Čili můžeme zapomenout na registrační e-značku, bezplatné parkování a dálniční známku.

Jeep Wrangler V8 je realitou. Rubicon 392 míří do výroby s výkonem 470 koní

Jeep Wrangler V8 je realitou. Rubicon 392 míří do výroby s výkonem 470 koní

Na český trh se Jeep Wrangler 4xe spustí s cenovkou začínající na 1.619.300 Kč. A jiný si už brzy bohužel ani nekoupíme, s příchodem hybridu totiž z tuzemské nabídky zmizí klasické verze wrangleru. Mimochodem krátkou verzi si už dokonce nepořídíme ani s baterií.

Jeep Wrangler 4xe: Technické údaje a české ceny
Verze Sahara, 80th Anniv. Rubicon
Motor 2.0 R4
Zdvihový objem [cm3] 1995
Výkon [kW/ot.min] 200/5250
Točivý moment [N.m/ot.min] 400/3000
Výkon el. motoru [kW] 107
Točivý moment el. motoru [N.m] 245
Kombinovaný výkon [kW] 280
Zrychlení [s] 6,5
Maximální rychlost [km/h] 177 156
Hnací náprava 4WD
Převodovka 8A
Délka x šířka x výška, rozvor [mm] 4882 x 1894 x 1838, 3008
Pohotovostní hmotnost [kg] 2348 2409
Cena Sahara [Kč] 1.619.300 -
Cena 80th Anniversary [Kč] 1.680.400 -
Cena Rubicon [Kč] - 1.668.800

Článek vyšel v novém čísle Světa motorů. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 37 příspěvků