Tlak na snížení emisí dopadá na všechny automobilky stejně: ušetřeny nezůstanou ani ty nejvěhlasnější legendy. Jeep Wrangler proto dostal plug-in hybridní systém, přídomek 4xe a my jsme jej jeli prubnout až do italského Turína.
Ani tak tradiční americká značka jako Jeep se nevyhnula stezce elektrifikace. Respektive do ní skočila rovnou po hlavě a slibuje nám bateriovou verzi každého svého modelu. Evropská nabídka tedy nabobtnala o několik plug-in hybridů, nejnověji přichází na řadu nejtypičtější z modelové řady. A tak jsme se vylíhli na mezinárodní prezentaci v horách poblíž Turína a tiše bzučíme v Jeepu Wrangler 4xe – přímém následníkovi válečného willysu.
Není to špatný zážitek, jen opravdu nezvyklý, neb k offroadu burácení silného motoru odjakživa patří stejně jako k fotbalovému Juventusu bílá a černá. Staromilci jistě budou brblat, nám se ale tichá projížďka terénem docela zamlouvá. Stejně na spalovací motor nakonec dochází, pod vrcholkem sjezdovky je přece jen čistě elektrický dojezd o trochu menší než deklarovaných 44 km. Dvoulitrový čtyřválec známý z dosavadní nabídky zůstává na svém místě, pouze se k němu přidává ještě elektromotor o výkonu 107 kW, umístěný mezi spalovací jednotkou a převodovkou. Dohromady se tak zásuvkový jeep chlubí kombinovanými 280 kW výkonu a 637 Nm točivého momentu.
Ve strmých kopcích je to poznat, i přes podstatně vyšší hmotnost (2,4 tuny místo 1,8 t) se s hybridem i díky plynulosti elektromotoru vydrápáváme všude s grácií a ladem antilopy. A kde už baterkám dojde šťáva, přispěchá na pomoc spalovací motor a osmistupňová automatická převodovka doplněná o redukci (2,72:1), ve verzi Rubicon rovněž uzávěrky diferenciálu. Na silnici se přitom chová tak, jak si jej pamatujeme s klasičtějším pohonem. Zadek sem tam uskočí a ve vyšším tempu musíme kormidlem v porovnání s osobáky korigovat směr častěji. Polepšila si ale dynamika – z nuly na stovku vylétne za 6,5 sekundy, ve městě je pak díky zátahu elektromotoru americký velikán mrštnější než malý hatchback.
V nabídce Jeepu doplní Wrangler 4xe dva civilnější modely se stejným podoznačením: Compass a Renegade. Na rozdíl od nich ale bude mít v našich končinách jeden kardinální hendikep. Třebaže disponuje obrovskou baterií s výkonem 17,3 kWh, jeho homologované emise se nevmáčknou pod požadovaných 50 g CO2 (79 g Sahara, 94 g Rubicon). Čili můžeme zapomenout na registrační e-značku, bezplatné parkování a dálniční známku.
Na český trh se Jeep Wrangler 4xe spustí s cenovkou začínající na 1.619.300 Kč. A jiný si už brzy bohužel ani nekoupíme, s příchodem hybridu totiž z tuzemské nabídky zmizí klasické verze wrangleru. Mimochodem krátkou verzi si už dokonce nepořídíme ani s baterií.
Jeep Wrangler 4xe: Technické údaje a české ceny |
Verze |
Sahara, 80th Anniv. |
Rubicon |
Motor |
2.0 R4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1995 |
Výkon [kW/ot.min] |
200/5250 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
400/3000 |
Výkon el. motoru [kW] |
107 |
Točivý moment el. motoru [N.m] |
245 |
Kombinovaný výkon [kW] |
280 |
Zrychlení [s] |
6,5 |
Maximální rychlost [km/h] |
177 |
156 |
Hnací náprava |
4WD |
Převodovka |
8A |
Délka x šířka x výška, rozvor [mm] |
4882 x 1894 x 1838, 3008 |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
2348 |
2409 |
Cena Sahara [Kč] |
1.619.300 |
- |
Cena 80th Anniversary [Kč] |
1.680.400 |
- |
Cena Rubicon [Kč] |
- |
1.668.800 |
Článek vyšel v novém čísle Světa motorů. Časopis si můžete koupit na ikiosek.cz.