Vývojáři autonomních aut čelí největší výzvě. Jak odhadnou chování chodců?

S odhadem a předvídání chování chodců poblíž silnic má autonomním vozidlům pomoci člověk. Software se lidský cit má prostě naučit.

Jak se říká, "do hlavy ti nevidím". Záměry lidských bytostí se přitom jako řidiči snažíme rozluštit každodenně. "Vidí mě v tom zpětném zrcátku?" Stejně často se pokoušíme odhadnou neverbální komunikaci chodců pohybujících se kolem silnice.

Obzvláště v éře zombíků s chytrými telefony není jednoduché předvídat, co se kolemjdoucí chystá provést ve chvíli, kdy jej míjíte třeba padesát kilometrů v hodině. A ještě podstatně náročnější je tato disciplína pro umělou inteligenci.

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Tématem se problematika rozpoznávání a předvídání chování chodců stává extrémně aktuální v současnosti, kdy se ladí a vylepšují softwary pro autonomní řízení. Ty si zkrátka chybu dovolit nemohou. Experti ze start-upové společnosti Perceptive Automata hovoří o tom, že naučit systém předvídat chování řidičů v provozu je mnohem snadnější, než je tomu u chodců. Ti se mohou do jakéhokoli směru vrhnout v podstatě okamžitě, neočekávatelnou rychlostí a bez varování.

Jediným řešením v tuto chvíli tak zůstává ladit systémy k co nejrychlejší reakci. Snadno to ale v rámci snahy o včasné zavedení autonomních systémů může dopadnout tak, že po městských ulicích s plnými chodníky se budou tato auto pohybovat pomalým krokem, protože je opatrný software rychleji nepustí.

"Pracujeme na umělé inteligenci, která se zaměřuje na porozumění signálů a způsobu našeho myšlení," vysvětluje spoluzakladatel společnosti Perceptive Automata, Sam Anthony. Cílem je vytrénovat počítač takovým způsobem, aby zcela lidsky v milisekundách poznal, že "ano, tato osoba se chystá přejít silnici" od toho, když zavrávorá na chodníku hledíc například do telefonu.

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Pracovat má na základě změřených dat, která posoudí člověk. Vývojáři tak během následujících měsíců budou pouštět různé záznamy lidem, kteří posoudí, zda-li je vhodné snížit rychlost či zastavit, a kdy tak usoudí. Zástupci zmíněné společnosti tvrdí, že na danou problematiku mají více času a možností věnovat se ji do hloubky, než vývojáři kompletních systémů autonomního řízení.

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

Fiat 500 1.2 8v Collezione

Pětistovka oslavila v loňském roce šedesátiny. Fiat se ale výrobou nejrůznějších speciálních a limitovaných verzí vytrvale stará o to, aby novodobá generace nezestárla ani o den.

dnes | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 31 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků