Vývojáři autonomních aut čelí největší výzvě. Jak odhadnou chování chodců?

S odhadem a předvídání chování chodců poblíž silnic má autonomním vozidlům pomoci člověk. Software se lidský cit má prostě naučit.

Jak se říká, "do hlavy ti nevidím". Záměry lidských bytostí se přitom jako řidiči snažíme rozluštit každodenně. "Vidí mě v tom zpětném zrcátku?" Stejně často se pokoušíme odhadnou neverbální komunikaci chodců pohybujících se kolem silnice.

Obzvláště v éře zombíků s chytrými telefony není jednoduché předvídat, co se kolemjdoucí chystá provést ve chvíli, kdy jej míjíte třeba padesát kilometrů v hodině. A ještě podstatně náročnější je tato disciplína pro umělou inteligenci.

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Tématem se problematika rozpoznávání a předvídání chování chodců stává extrémně aktuální v současnosti, kdy se ladí a vylepšují softwary pro autonomní řízení. Ty si zkrátka chybu dovolit nemohou. Experti ze start-upové společnosti Perceptive Automata hovoří o tom, že naučit systém předvídat chování řidičů v provozu je mnohem snadnější, než je tomu u chodců. Ti se mohou do jakéhokoli směru vrhnout v podstatě okamžitě, neočekávatelnou rychlostí a bez varování.

Jediným řešením v tuto chvíli tak zůstává ladit systémy k co nejrychlejší reakci. Snadno to ale v rámci snahy o včasné zavedení autonomních systémů může dopadnout tak, že po městských ulicích s plnými chodníky se budou tato auto pohybovat pomalým krokem, protože je opatrný software rychleji nepustí.

"Pracujeme na umělé inteligenci, která se zaměřuje na porozumění signálů a způsobu našeho myšlení," vysvětluje spoluzakladatel společnosti Perceptive Automata, Sam Anthony. Cílem je vytrénovat počítač takovým způsobem, aby zcela lidsky v milisekundách poznal, že "ano, tato osoba se chystá přejít silnici" od toho, když zavrávorá na chodníku hledíc například do telefonu.

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Pracovat má na základě změřených dat, která posoudí člověk. Vývojáři tak během následujících měsíců budou pouštět různé záznamy lidem, kteří posoudí, zda-li je vhodné snížit rychlost či zastavit, a kdy tak usoudí. Zástupci zmíněné společnosti tvrdí, že na danou problematiku mají více času a možností věnovat se ji do hloubky, než vývojáři kompletních systémů autonomního řízení.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků