Vývojáři autonomních aut čelí největší výzvě. Jak odhadnou chování chodců?

S odhadem a předvídání chování chodců poblíž silnic má autonomním vozidlům pomoci člověk. Software se lidský cit má prostě naučit.

Jak se říká, "do hlavy ti nevidím". Záměry lidských bytostí se přitom jako řidiči snažíme rozluštit každodenně. "Vidí mě v tom zpětném zrcátku?" Stejně často se pokoušíme odhadnou neverbální komunikaci chodců pohybujících se kolem silnice.

Obzvláště v éře zombíků s chytrými telefony není jednoduché předvídat, co se kolemjdoucí chystá provést ve chvíli, kdy jej míjíte třeba padesát kilometrů v hodině. A ještě podstatně náročnější je tato disciplína pro umělou inteligenci.

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Tématem se problematika rozpoznávání a předvídání chování chodců stává extrémně aktuální v současnosti, kdy se ladí a vylepšují softwary pro autonomní řízení. Ty si zkrátka chybu dovolit nemohou. Experti ze start-upové společnosti Perceptive Automata hovoří o tom, že naučit systém předvídat chování řidičů v provozu je mnohem snadnější, než je tomu u chodců. Ti se mohou do jakéhokoli směru vrhnout v podstatě okamžitě, neočekávatelnou rychlostí a bez varování.

Jediným řešením v tuto chvíli tak zůstává ladit systémy k co nejrychlejší reakci. Snadno to ale v rámci snahy o včasné zavedení autonomních systémů může dopadnout tak, že po městských ulicích s plnými chodníky se budou tato auto pohybovat pomalým krokem, protože je opatrný software rychleji nepustí.

"Pracujeme na umělé inteligenci, která se zaměřuje na porozumění signálů a způsobu našeho myšlení," vysvětluje spoluzakladatel společnosti Perceptive Automata, Sam Anthony. Cílem je vytrénovat počítač takovým způsobem, aby zcela lidsky v milisekundách poznal, že "ano, tato osoba se chystá přejít silnici" od toho, když zavrávorá na chodníku hledíc například do telefonu.

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Pracovat má na základě změřených dat, která posoudí člověk. Vývojáři tak během následujících měsíců budou pouštět různé záznamy lidem, kteří posoudí, zda-li je vhodné snížit rychlost či zastavit, a kdy tak usoudí. Zástupci zmíněné společnosti tvrdí, že na danou problematiku mají více času a možností věnovat se ji do hloubky, než vývojáři kompletních systémů autonomního řízení.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků