Vývojáři autonomních aut čelí největší výzvě. Jak odhadnou chování chodců?

S odhadem a předvídání chování chodců poblíž silnic má autonomním vozidlům pomoci člověk. Software se lidský cit má prostě naučit.

Jak se říká, "do hlavy ti nevidím". Záměry lidských bytostí se přitom jako řidiči snažíme rozluštit každodenně. "Vidí mě v tom zpětném zrcátku?" Stejně často se pokoušíme odhadnou neverbální komunikaci chodců pohybujících se kolem silnice.

Obzvláště v éře zombíků s chytrými telefony není jednoduché předvídat, co se kolemjdoucí chystá provést ve chvíli, kdy jej míjíte třeba padesát kilometrů v hodině. A ještě podstatně náročnější je tato disciplína pro umělou inteligenci.

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Brzy v lesích? Autonomní náklaďák bez kabiny už umí převážet i dřevo

Tématem se problematika rozpoznávání a předvídání chování chodců stává extrémně aktuální v současnosti, kdy se ladí a vylepšují softwary pro autonomní řízení. Ty si zkrátka chybu dovolit nemohou. Experti ze start-upové společnosti Perceptive Automata hovoří o tom, že naučit systém předvídat chování řidičů v provozu je mnohem snadnější, než je tomu u chodců. Ti se mohou do jakéhokoli směru vrhnout v podstatě okamžitě, neočekávatelnou rychlostí a bez varování.

Jediným řešením v tuto chvíli tak zůstává ladit systémy k co nejrychlejší reakci. Snadno to ale v rámci snahy o včasné zavedení autonomních systémů může dopadnout tak, že po městských ulicích s plnými chodníky se budou tato auto pohybovat pomalým krokem, protože je opatrný software rychleji nepustí.

"Pracujeme na umělé inteligenci, která se zaměřuje na porozumění signálů a způsobu našeho myšlení," vysvětluje spoluzakladatel společnosti Perceptive Automata, Sam Anthony. Cílem je vytrénovat počítač takovým způsobem, aby zcela lidsky v milisekundách poznal, že "ano, tato osoba se chystá přejít silnici" od toho, když zavrávorá na chodníku hledíc například do telefonu.

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Autonomní Mustang se v Goodwoodu motal hůř než s opilcem za volantem

Pracovat má na základě změřených dat, která posoudí člověk. Vývojáři tak během následujících měsíců budou pouštět různé záznamy lidem, kteří posoudí, zda-li je vhodné snížit rychlost či zastavit, a kdy tak usoudí. Zástupci zmíněné společnosti tvrdí, že na danou problematiku mají více času a možností věnovat se ji do hloubky, než vývojáři kompletních systémů autonomního řízení.

Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

včera | AutoRevue.cz | 7 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků