Výstavba "socialistické" dálnice D1 začala přesně před 50 lety

Soudruzi poklepali na základní kámen prvního úseku na pražském Spořilově 8. září 1967.
Výstavba "socialistické" dálnice D1 začala přesně před 50 lety

Stavba jedenadvacet kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice D1 v úseku mezi pražským Spořilovem a Mirošovicemi začala poklepáním na základní kámen přesně 8. září 1967, tedy před 50 lety. Za necelé čtyři roky - 12. července 1971 bylo hotovo na dálnici se mohla vydat první auta.

I když se kousky dálnic začaly na území tehdejšího Československa stavět již o řadu desetiletí dříve (konkrétně 2. května 1939) a pak znovu po druhé světové válce, nikdy to nevedlo k dokončení žádného provozuschopného úseku.

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Na dálnici D1 instalovali první radar. Úseky, kde se bude měřit, již odtajnili

Tehdy samozřejmě měla dálnice v tomto úseku jen dva pruhy v každém směru (k rozšíření na současné tři došlo v letech 1996-9). Na tehdejší poměry stavba pokračovala poměrně rychle. Stavělo se jak od Prahy, tak i od Brna. Proto také druhý zprovozněný úsek následoval v září 1972 a šlo o osm kilometrů mezi sjezdy Brno-západ a Kývalka.

Celá spojnice mezi Prahou a Brnem byla dokončena 8. listopadu 1980. Celá původně zamýšlená trasa D1 však není hotova dodnes. Zbývá dostavět části Přerov-Lipník nad Bečvou (staví se) a Říkovice-Přerov (začne se příští rok). Poté bude mít dálnice D1 z Prahy až na polské hranice konečnou délku 377 kilometrů.

Postup otevírání jednotlivých úseků dálnice D1:

  • 12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území tehdejšího Československa: úsek dálnice D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km)
  • 6. září 1972 - Kývalka - Brno-západ (8,2 km)
  • 3. listopadu 1973 - Velká Bíteš - Kývalka (19,5 km)
  • Květen 1975 - Velké Meziříčí-východ - Lhotka (5,1 km)
  • Prosinec 1975 - Lhotka - Velká Bíteš (9,2 km)
  • 28. října 1976 - Řehořov - Měřín (7,2 km) a Brno-západ - Brno-centrum (3,7 km)
  • Prosinec 1976 - Měřín - Velké Meziříčí-západ (6,5 km)
  • Červenec 1977 - Mirošovice - Hořice (54,1 km)
  • 30. září 1978 - Brno-centrum - Brno-jih (2,5 km)
  • 28. listopadu 1978 - Velké Meziříčí- západ - Velké Meziříčí, východ (7,5 km)
  • 6. října 1979 - Hořice - Jiřice (10,2 km); v polovičním profilu byl úsek v provozu již od 6. května 1979
  • 22. listopadu 1979 - Pávov - Řehořov (15,3 km)
  • 7. listopadu 1980 - Jiřice - Humpolec (6,1 km); v polovičním profilu byl otevřen 22. listopadu 1979
  • 8. listopadu 1980 - Humpolec - Pávov (20,7 km); stavba byla posledním zprovozněným úsekem mezi Prahou a Brnem
  • Prosinec 1982 - Brno-východ - Holubice (7,6 km)
  • 9. září 1983 - Brno-jih - Brno-východ (6,8 km)
  • 11. listopadu 1988 - Holubice - Tučapy (9,1 km)
  • 30. července 1992 - Tučapy - Vyškov (9,6 km)
  • 24. října 2005 - Vyškov - Mořice (17,5 km)
  • 1. prosince 2007 - Ostrav, Rudná - Bohumín (17, 2 km)
  • 6. května 2008 - Bílovec - Ostrava, Rudná (11, 7 km)
  • 23. října 2008 - Kojetín - Kroměříž (7 km)
  • 25. listopadu 2008 - Lipník nad Bečvou - Bělotín (15,4 km)
  • 17. září 2009 - Mořice - Kojetín (6,6 km)
  • 25. listopadu 2009 - Bělotín - Bílovec (29,8 km)
  • 3. prosince 2010 - Kroměříž - Hulín (4,8 km)
  • 11. července 2011 - Hulín - Říkovice (6,5 km)
  • 30. listopadu 2012 - Bohumín - hranice s Polskem (6,1 km)
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 35 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků