Vyšší podíl biosložek v palivech podle autodopravců prohloubí ekonomické problémy země

54 komentářů

Antizelený smrťák
27. května • 7:15
Antizelený smrťák
25. května • 21:49

Je otázkou jaký vliv bude mít lihobenzín z vyšším obsahem biolihu (E-85) na materiál motoru. Alkoholy se vzdušným kyslíkem za tepla zčásti oxidují na aldehydy a ty zase zčásti na karboxylové kyseliny. Z metanolu tak vznikne kyselina mravenčí a z etanolu zase kyselina octová. Obě tyto kyseliny působí korozívně na materiál ve spalovacím a výfukovém prostoru. Co to udělá po čase a po projetí 50, 100 a více tisíc kilometrů zatím přesně nebylo publikováno. Tento fakt je ale možné zase zmírnit přísadou inhibitorů jako antikorodantů do pohonných hmot.

kamil
25. května • 22:20

Materiály motoru jsou tomu uzpůsobeny, alespoň to tvrdí Saab, jestli to dělají i ostatní nevím.

Antizelený smrťák
25. května • 22:43

Také na to kašlu,jezdím na to 15 let:-D:-D

xxx
25. května • 20:30

Jeden kamion nam dymil, mal slusne cierny vyfuk, mal aj dost km, tak sa objednali veci a isiel na poslednu otocku, ked sa vrati tak sa vsetko vymeni. Ked dosiel, nikto, ani ja som neveril, vyfuk vypaleny do biela a bez naznaku dymu. Sofer neskor priznal ze v Holandsku "kupil" blocky a natankoval naftu do lodi bez dani v Bremenhavene,DE, ta je bez bio zlozky. Netvrdim ze je to bio zlozkou, asi to bola suhra viacerych okolnosti, no mam este v pamati ze nam v 97-98 jeden motor "odisiel" po tom, ako natankoval bio-naftu na pumpe OMV ked Ti buzeranti v Kapusanoch pridali vyse 60% bio zlozky. Vtedy oddrbali viacej motorov, no pokial viem nikto neuspel s reklamaciou.
IMHO nas kamion prejde na jednu nadrz necelych 4 000 km takze kvalitu nafty vieme posudit.
Nechcem robit reklamu, no podla nas najlepsiu naftu ma BP v Anglicku.

Zlepšovatel
25. května • 16:04

Snad by nikomu nevadilo, kdyby se jako přírodní biosložka přidávala do motorové nafty "mořská voda" z Mexického zálivu? ;-)

krok
25. května • 11:57

Ve čtvrtek 27.5.2010 od 9:30, se bude konat na Malostranském náměstí v Praze demonstrace proti biopalivům.
Škoda, že to mám do Prahy moc daleko, jinak bych tam šel.

Antizelený smrťák
25. května • 13:27

Doufám,že demonstranti budou ozbrojeni a vystřílí ten pseudozelený odpad.

ajja
24. května • 22:52

nam to na skole uz davno hovorili .. vyrabat potraviny na to aby sa spalili v autach je barbarstvo.. a kto vravi, ze nie, je obmedzeny. miliarda ludi nema co jest a my tu davame zarabat pochybnym firmam europskych politikov. ZIADNA velka rafinerska spoločnost nesla do biopaliv..a vedia preco.
metylestery mastnych kyselin-biodiesel... bioetanol to iste.. proste bio niekedy neznamena green
toto je len jeden problem zivotneho prostredia. co sa tyka produkcie ostatnych chemikalii..ako je napriklad chlor.. ktory sa nema kam davat a ludia si ho kupuju "zabudovany" v plastovych oknach. v minulosti to bola pvc podlaha.. 60% z okna je chloru kruta predstava co s tym v buducnosti budeme robit :-/ ...na slovensku mame este dalsi ekobullshit..zateplovanie.. ale o tom a o nasom premierovi hranolovi nabuduce ;-)

Esok Draksar
25. května • 9:40

Jasne ! Prec s chlorom ! Mimochodom nevadi ti ze podstatna cast kuchynskej soly je chlor ?

eko
25. května • 16:13

skus sa naucit chemiu.. je rozdiel NaCl a monomérom vinylchloridu. Jedine co na tvoju reakciu povedat je, ze si totalny obmedzeny debil ;-)skus spalovat kuchynsku sol a material z polyvinylchloridu.. odbornik B-]

Esok Draksar
25. května • 22:59

S tou chemiou si ma pobavil. Predstav si ze je mi v celku jasny rozdiel monomerov a polymerov. Pan ale pisal ako su ludia blbi ze si kupuju chlor v oknach. Nechapem preco by som mal spalovat plastove okna a este to aj dychat. O tom rec vobec nebola. Bola rec o tom ako je chlor skodlivy. Ano vie byt aj skodlivy. Tak ako to dokaze kyslik a kopec dalsich prvkov. Zalezi ale sakramentsky na tom v akom je stave.

Antizelený smrťák
25. května • 10:06

A v prdech je metan. Mnohem horší plyn než CO2. Tak neprď

Esok Draksar
25. května • 12:38

No a to je vazny problem Australie a ich oviec.

Antizelený smrťák
24. května • 21:54

Pokud peníze,tak jízda na E 85 není nijak zvlášť levná. Pokud ekologie,tak spalováním etanolu vznikají zase jiné jedy,takže je to o hovně. A všechno zaplatí daňový poplatník.:-D A tak to má být. Něco vymyslet a nechat to zaplatit druhé.:-D:-D:-D:-D

Esok Draksar
25. května • 9:42

Ake jedy vznikaju spalovanim etanlu ? To uz aby si clovek ani flambovane palacinky nedaval ...

Antizelený smrťák
25. května • 10:05

Jaké jedy?? :-D Například vzniká asi 10x více aldehydů. Aldehydy se potom rozkládají na ozon. Přízemní ozon je žíravina. Není to vůbec dobré na plíce. Kdyby všechna auta jezdila na líh,tak si zdravotně vůbec nepomůžeme. Ale vysvětluj to zelenému blbu. :-D Také patříš k zelené církvi?? Přírodu zachráníme za každou cenu ,i kdyby jsme ji měli úplně zničit

ZocelenyDrapalik
25. května • 15:46

Spalovanim etanolu, cili cesky lihu, vznika voda a CO2, mily mlady chemiku. Kdyz se k tomu prida 15% benzinu, prida se i nejaky sajrajt, ktery ovsem pochazi z toho benzinu. Vysledne vznikaji emise, kde je neceho o trochu mene a neceho o trochu vice nez z benzinu. Napriklad karcinogennich polyaromatickych uhlovodiku je tam podstane mene. To umoznuje ruznym manipulatorum vyzdvihovat ruzne slozky a podle zameru manipulatora prohlasit biopaliva za zlo nebo dobro. Ty jsi si evidentne vybral to prvni. Pri zhodnoceni emisi a jejich nebezpecnosti jako celku, vychazi biopaliva spise prizniveji.

Antizelený smrťák
25. května • 19:25

Vůbec tomu nerozumíš. Je rozdíl spalovat líh doma v hrnci a v motoru.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ZocelenyDrapalik
25. května • 19:55

To jsi mne pobavil. Spalovanim lihu v hrnci vznika voda a CO2, spalovanim stejneho lihu v motoru vznikaji nebezpecne jedy. Revoluce v chemickych zakonech.

Antizelený smrťák
25. května • 21:34

Pobavil jsem Tě? To jsem rád. Když tomu nerozumíš,tak se do toho neser. A najdi si to v odborném tisku. Stačí zadat etanol jako palivo,biopaliva atd.

Esok Draksar
25. května • 22:54

Na tom, ze ale spalovanim liehu vznika CO2 + voda sa ale uz hadam zhodneme. Reagoval som len na tvoju vetu, ze spalovanim liehu vznika iny bordel. Suhlasim ze spalovanim E85 asi dajaky iny bordel vznikne, ale spalovanim liehu len a len to CO2+H2O. A je uplne jedno ci je to na panvici alebo v motore.

dtsmaniac
25. května • 23:11

Jo, pokud bys do sání napral bombu s čistým kyslíkem. Jenže motor "dejchá" vzduch. A nebo máš snad svojí teorii, proč z vejfuku unikají věci jako NOx a podobný sajrajty?

Esok Draksar
26. května • 8:08

... a predsa mi to nedalo. Takze lieh = C2H5-OH, horenie = oxidacia. Pocas oxidacie zo vzduchu reaguje prave ten kyslik. Dusik je pomerne stabilny a do reakcie sa nezapaja. Vysledkom uvedenej rovnice je CO2 + H20 + uvolnena energia. V rope a nasledne v jej produktoch ako nafta a benzin sa nenachadzaju len a len uhlovodiky, ale aj kopec dalsich prvkov ako napr. sira. Dalej sa tam pridavaju aditiva. Preto na vystupe podstatne komplikovanejsej reakcie je NOx SOx a co ja viem este co. Verim tomu, ze auto ktore pojde na lieh (nie na E85) bude mat nizsie skodlive emisie ako benzinovy motor. Ako priklad neskdnosti horenia liehu som uviedol flambovanie. Tak ale ak dakto vidi problem v tom ze pri horeni liehu vznikaju brutalne jedy a pri horeni nafty nie, nech si svoje palacinky nabuduce oflambuje benzinom. Moze nam potom napisat ci je lepsi Shell, alebo OMV.

ZocelenyDrapalik
27. května • 0:12

Antizeleny je opravdu zabavny. O co mene znalosti o to pevnejsi presvedceni. On vubec netusi co saplovanim biopaliv vznika, ale je si jisty, ze vsichni ostatni jsou hlupaci. Mota biolih a aldehydy, ktere se castecne uvolnuji pri paleni bionafty. Zkratka v tom ma hokej. Problem je, ze cela dikuze o biopalivech se vyznacuje tim, ze verejnost o tom vi prd, ale o to vice je ji vse jasne.Skutecnost je takova, ze spalovanim E85 se z lihove slozky uvolnuje H2O + CO2. Protoze horeni lihu probiha za nemalych teplot, vstupuje do reakce i ten vzdusny dusik a vznikaji oxidy dusiku - stejny dej jako pri paleni benzinu, ktereho je tam 15%. Oxidy dusiku ale dnes dovedeme pomerne solidne odfiltorvat - to jsou ty mocovinove filtry na dyzlech. Takze nakonec pred filtraci a katalyzaci je tam o neco vice oxidu dusiku (protoze teploty horeni lihu jsou o trochu vyssi) minimalni nebo nulovy obsah jedu jako je CO a aromaticke uhlovodiky a vsechen ten sajrajt z ropy je na urovni 15% - tolik kolik je obsah benzinu v E85. Jednoduse je to cistsi. To je cele.

Antizelený smrťák
27. května • 7:00

Co kecáš? Aldehydy nevznikají při spalování BIOnafty. Kde jsem to řekl? Pouze říkám ,že spalováním lihu v motoru si naše zdraví a tím méně příroda moc nepomůže. A tím končím. By mě zajímalo co je Tvůj obor. Asi šíření zelených lží.Mimochodem mám vzdělání v chemii a když já jezdil na líh,tak Bursík tahal kačera

Esok Draksar
26. května • 7:38

Dobre, neubudeme tu argumentovat chemickymi reakciami, ale pozri co sa predava www.bezkominovekrby.sk ... Myslis ze ludia co si to kupia domov sa otravia ? Ver tomu ze keby si takyto krb spravil na naftu tak to za chvilu uz nerozdychas. Musim sa ale pobavit na termine BIOlieh, ktory je v texte spomenuty. Moj nazor je taky ze spalovanim lieho vznika podstatne menej bordelu ako spalovanim nafty. Druha vec je ze ten bordel sa uvolni pri priemyselnej produkcii liehu. Ide teraz o to ako je to v sume.

Antizelený smrťák
26. května • 8:38

TZV. Biokrb mám doma:-D Opět opakuji ,že spálením lihu ve spalovacím motoru a spálením lihu v hrnci vznikají jiné emise. Samozřejmě spálením lihu jen s kyslíkem vznikne pouze CO2 a voda. To je ovšem teorie

Esok Draksar
26. května • 9:03

Teraz sa fakt nechcem hadat. Mne to proste nie je jasne. Preco spalovanim v motore vzniknu ine emisie ako ked dane palivo spalujem v "hrnci" ? Cielom kazdeho motora je aby nedochadzalo k nedokonalemu horeniu a palivo sa vyuzilo na max. Preto sa optimalizuju tlaky, vrstvenie zmesy a co ja viem co. Preto si myslim ze v motore by malo dochadzat k daleko kvalitnejsiemu horeniu ako v tom hrnci. Ak by som tvoju uvahu rozviedol a tvrdil ze spalovanim liehu na vzduchu vznika bordel, tak sa domnievam ze taktiez rovnaky bordel + kopec dalsieho sa produkuje spalovanim nafty na vzduchu. Preto sa domnievam ze spalovanie liehu je podstatne cistejsie ako spalovanie nafty. Nehovorim tu o produkcii exhalatov pri vyrobe toho liehu a nafty. To je dalsia kapitola.

Antizelený smrťák
25. května • 23:09

Není to jedno. A už mě to sere. Je rozdíl například spalovat naftu v hořáku a ohřívat vodu pod kotlem parního stroje a spalovat ji v naftovém motoru. To samé u lihu.

Antizelený smrťák
25. května • 21:42

Etanol je pohon budoucnosti. Vykácíme tropické pralesy, nasázíme cukrovou třtinu a cukr budeme kvasit na etanol (propagátorům se doporučuje používat termín "biolíh", neboť vše co má předponu "bio" je vnímáno veřejností jako lepší a ušlechtilejší). Takto získaný "biolíh" nalijeme do motorů aut a budeme jezdit a jezdit a jezdit. Taková je vize zachránců světového klimatu. Budeme mít skvělý zdroj paliva, který bude "CO2-neutrální (jeho spálením se vyprodukuje tolik oxidu uhličitého, kolik se spotřebuje z ovzduší na jeho produkci) a dokonale obnovitelný. Navíc se budeme moct vysmát Arabům a jejich ropným polím. Takhle si maloval budoucnost amerických automobilů například bývalý prezident George Bush. Ten to spojil s podporou venkovských voličů dotacemi na produkci kukuřice na výrobu biolihu.Nová studie ze Stanford University ale dokazuje, že znečištění ovzduší ozónem bude u aut poháněných lihem horší. Nejde o ozón vysoko v atmosféře, který nás chrání před nebezpečným zářením, ale o ozón v přízemní vrstvě, který dýcháme a "leptá" nám plíce. O ten není co stát. Jeho podíl na vzniku mnoha chorob je již prokázán.
Vědci srovnávali efekt klasického benzínu se směsí označovanou jako E85, v které tvoří 85% etanol. Spalováním E85 vznikají jiné zplodiny. Vzniká více aldehydů, které jsou prekurzory ozónu. "V městech jako je Los Angeles, představuje i malý nárůst ozónu významné riziko, protože už dneska tu dochází k překročení zdravotních limitů ozónu," říká členka výzkumného týmu Diana Ginnebaughová, která přednesla referát o výsledcích výzkumu na konferenci American Geophysical Union v San Francisku.Kromě aldehydů spalování lihu zvyšuje koncentraci jedovatého ozónu...Hladiny přízemního ozónu bývají obvykle vysoké v letních měsících, kdy tvorbě ozónu přispívá delší sluneční svit a vyšší teploty. Jízda na biolíh ale představuje značné riziko vysoké produkce přízemního ozónu i v zimě, při teplotách pod bodem mrazu.
Města s chladnějším počasím, jako je Denver, zatím s přízemním ozónem nemívají problémy. Pokud v nich začnou jezdit auta na biolíh, budou tu problémům s přízemním ozónem čelit ze dne na den. Aldehydy měnící se na ozón nejsou jedinou zplodinou, která vzbuzuje v souvislosti s provozem aut na biolíh obavy. Některé spaliny bioetanolu mohou dráždit oči a sliznice, další mohou škodit rostlinám. V aldehydech ale vidí stanfordští vědci "nepřítele č. 1". Možná je na čase se zeptat ekologistů, zda by v případě aut na biolíh nebylo namístě uplatnit "princip předběžné opatrnosti" a zakázat je do doby, než se na 100% prokáže jejich neškodnost pro životní prostředí a lidské zdraví. A neměli by zapomenout, že si veřejnost zvykla v této souvislosti požadovat důkaz neškodnosti daleko do budoucna – minimálně tak na 100 či 200 let. Ze stejného důvodu je třeba zakázat přidávání biolihu do benzínu.

kamil
25. května • 22:13

Záleží na tom z čeho je biosložka vyrobena:
"Z hlediska energetické náročnosti výroby by samotný rostlinný olej byl patrně nejvhodnějším biopalivem. Jeho dopady pro životní prostředí však nejsou jen příznivé. Olej totiž je, jak známo, sloučeninou mastných kyselin a glycerolu. (Naproti tomu bionafta - tzv. MEŘO - již glycerol neobsahuje.) Při hoření oleje může vznikat z glycerolu dráždivý a toxický aldehyd akrolein (akrylaldehyd)."Jinak biosložka jako taková je u dieselových motorů leda tak a škodu, akorát to kurv..í vstřikovací soustavu.

Esok Draksar
25. května • 12:40

Nepatrim k zelenym, ale pride mi ze splaenim benzinu vznika vacsi bordel ako liehu. Tak sa pytam. Druha vec je ze na vyprodukovanie liehu sa tiez dajaky ten bordel uvolnuje a stoji to energiu. Otazka teda je kde je pravda. Nic nie je zadarmo.

Bořek Hudák (bhudak)
24. května • 20:15

E85 stojí 24kč/litr a má 109oktanů. Jakmile bude v blízkosti benzinka, kde to budou mít, okamžitě přecházim...

pepe
24. května • 21:10

ano ale proc? Neni na to uvalena spotrebni dan a stat z toho ma prd, jak myslite ze by tam nebyla i kdyby to zacalo pouzivat vice nez 10 procent motoristu?

ZocelenyDrapalik
25. května • 15:04

LPG a v soucasnosti i CNG, je taky bez spotrebni dane. Nafta ma spotrebni dan snizenou. Zajimave, ze u fosilnich paliv to nikomu nevadi. Nezaznamenal jsem rozhorcene diskuze jak je LPG "dotovane z dani nas vsech", nebo jak je to zdrojem zavratnych prijmu zlocinne lobby, ktera si osvobozeni od dane nechala prohlasovat". Jenom u biopaliv se z toho stale "nekdo" snazi vytvorit problem. Zajimavy jev. Cim to asi bude?
Mimochodem jestlize LPG stoji 15Kc a E85 okolo 23 Kc, pak mi nejak nehraje udaj "caspisu Petrol" (uz nazev dava vedet, jak objektivni zdroj informaci asi ten casopis bude), ze biopaliva jsou o 80% drazsi.

Bořek Hudák (bhudak)
24. května • 21:22

Dokud neni, tak se to vyplatí. A až bude, tak na to budu jezdit stejně

Oktany
24. května • 21:44

Jsi divný. Co máš za káru? Tolik oktanů to nemá

KKK
24. května • 21:50

U nás stojí 22,50kč:-D + 20% zvýšená spotřeba a velmi problematické ranní starty(za chladu)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Bořek Hudák (bhudak)
24. května • 22:06

Pokud je na to upravená jednotka, tak ta spotřeba se nezvýší o tolik.

Antizelený smrťák
24. května • 22:12

To jsou pouze kecy. Lež. Tož upravuj,no. Parkuješ venku?? I v zimě?? :-D:-D

ZocelenyDrapalik
25. května • 15:34

Nikoliv. Pravda je takova, ze soucasne technologie jsou konstruovany tak, aby byly optimalni pro ropna paliva. Kdyby si nekdo dal stejnou praci s jakou desetileti optimalizoval svuj motor pro ropna paliva a provedl totez pro biopaliva, tak by vsechny provozni problemy zmizely. Mimochodem, nejvice motoru na biopaliva se prodava ve Svedsku. I Skoda tam vetsinu sve produkce dodava s motory na E85. Myslite, ze tam maji teplejsi zimy?

Antizelený smrťák
25. května • 19:44

Ne technologie, ale spalovací motor obecně. Aby se využil etanol hospodárně,musel by mít motor kompresi kolem 1:15

Antizelený smrťák
25. května • 19:23

Ve Švédsku mají elektrické vyhřívání motorů. Jinak by v zimě odjeli tak do prdele

ZocelenyDrapalik
25. května • 20:14

Jinymi slovy, nicotnou upravou motoru by vyse uvedene namitky padly. Jednoduche topne telisko za par maximalne stokorun to resi. Konec koncu Skoda to pro sve zakazniky ve Svedsku udelala pomerne svizne. Jen u nas mame po ruce tisic duvodu proc to nejde .

Antizelený smrťák
25. května • 21:35

Na 220voltů ale. Ze zásuvky. :-D

Antizelený smrťák
24. května • 19:26

Smrt zeleným fašistům

Hopi
24. května • 16:51

Ropa je příliš drahá na to, aby se spalovala v autech. A bionafta je stejný nesmysl jako třeba biobanány. Je to drahý a má to horší kvalitu. Jediná výhoda je to módní slovo bio v názvu. Nejvíc mě pobavili zemědělci a jejich nesouhlas s vetováním zákonu. Nebyli to náhodou zemědělci, kteří si stěžovali, že jim bionafta při delším nepoužívání shnije (nebo nějakým způsobem zesračkuje) v nádržích?

x12345678
25. května • 10:07

Tak zemědělci jsou ti, které v tomto směru chápu, byť s nimi nesouhlasím. Jasně že je pro sedláky skvělé, když mají zákonem zajištěn odbyt řepky na věky věků, nemusí sténat na téma zasadili jsme moc a a tudíž jsou levné, proděláme, máme moc prasat, proděláme, (a sedláckým rozumem bramborpříště nezasadí brambory, tedy jich je málo a jsou drahé, za rok zas naopak zasadí brambor moc..., pravidelný cyklus sedlácké mysli).
Stejně tak chápu stát. O 5% snížit objem dovezené ropy je v bilanci zahraničního obchodu zajímavé, navíc zkasíruje touto cestou spotřební daň i z řepky. Lepší kšeft pro stát už jsou jen brambory do lihovaru.
Jenže tahle selanka má i své stinné stránky. Především na to doplácí řidiči a přepravci. A těch je víc než sedláků i ministrů financí............

ZocelenyDrapalik
25. května • 15:21

Budete se divit, ale nasi sedlaci nemaji zakonem zaruceno nic. Stanoveno je povinne procento biopaliva, ale kdo ho doda, je zcela trzni soutez, jako kazda jina. Kdyz budou levnejsi zahranicni dodavatele, maji cesti sedlaci smulu. Takze zakonem nemaji zaruceno nic. Tudiz "zasadili jsme moc - proděláme" plati i tady. Nicmene sance k odbytu to samozrejme je, jen zalezi jak ji vyuziji.Na to kdo na to doplati bych se podival o trochu sireji. 5% ropy, kterou nemusime dovezt znamena radove okolo 2-3 miliard Kc, ktere neodtecou z nasi zeme. Zustanou ceskym vyrobcum a zdani se ceskym, statem. To je "investicni pobidka" velikosti 2 zavodu TPCA v Koline, o kterem se hovori, ze sam dokaze zvednout DPH o 1%. Jsou to stamiliony na danich. Takze tu mame nebyvalou "investicni pobidku", ze ktere se jiste nemala cast promeni do zakazek pro dopravu a mame tu stamiliony na danich, ktere se take castecne naliji do novych silnic. Rekl bych, ze tech par haliru na litr, ktere dopravci za biopaliva zaplati se jim diky popsanym efektum nakonec nemala cast vrati. A z celospolecenskeho hlediska je to prinosny system.

Johnnik
26. května • 9:32

Líbí se mi myšlenka "neodtečou z naší země a zůstanou u nás českým výrobcům". To je dobrý humor. Takže místo ropy za 2-3 mld. se nakoupí biosložka za 4-5 mld. Nějak mi uniká to "zůstanou českým výrobcům". Takže pro české podnikatele je výhodnější platit za litr nafty o 2-3 koruny více díky biosložce. Anebo mít o procento vyšší daně, aby se biosložka mohla dotovat a nezvyšovala se cena nafty.

jogurt
25. května • 22:23

Dovolil bych si hrubě nesouhlasit s nepravdivou zkratkou na téma "nalije se něco do nových silnic". V totálně přerozdělujícím česku se nic nikam nenalije proto, že se někde vybrala nějaká skupina daní.
Do silnic se nalije to, na čem se dohodnou politici se svými přáteli z několika málo významných stavebních společností. Nic víc, nic míň. Daně z paliv se použijí na řadu jiných výdajů. Smysluplných i nesmyslných.

JiVi
24. května • 15:40

a kdyby ta skupinka byla pocetna, pak by to bylo OK?

Petr Hlobil (hlobilp)
24. května • 16:21

no pokud by to byla vetsina obcanu, tak potom jo :-D

Doporučujeme

Články odjinud