Vyšší podíl biosložek v palivech podle autodopravců prohloubí ekonomické problémy země

Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia se rozhodlo vystoupit proti záměru poslanecké sněmovny, jež se chce pokusit jediný den před parlamentními volbami přehlasovat veto prezidenta republiky. Ten jím odmítl zákon zvyšující povinný podíl biosložek u motorových benzínů z dosavadních 3,5 % na 4,1 % a u motorové nafty z 4,5 % na 6 %.

Prezidentův krok je podle ČESMADu naprosto logický, neboť v době, kdy sama EU pochybuje o ekologických přínosech biopaliv, je nezodpovědné zvyšovat jejich výrobu za cenu obrovských finančních nákladů. Výroba biopaliv, jež jsou dle časopisu Petrol o 80 % dražší než pohonné látky vyrobené z ropy, přináší zisky pouze části zemědělců a několika zpracovatelům biosložek. Ti tak tahají peníze z kapes všech motoristů, kteří si bez ohledu na svou vůli musejí kupovat předražená paliva bez jakéhokoli ověřeného přínosu.

Nejvíce na vyšší cenu paliv doplatí automobiloví dopravci, kteří již nyní patří k těm nejvíce zasaženým stávající ekonomickou recesí. V letošním roce jejich situaci již zhoršilo zvýšení spotřební daně na naftu, které, zdá se, výběru této daně spíš uškodilo než pomohlo. V žádném případě pak nechtějí akceptovat další nesmyslné zdražování paliva, které nemá přínos ani pro ekologii, ani pro státní rozpočet, zato může dále omezit již tak přidušenou ekonomickou aktivitu jednotlivců i firem.

ČESMAD přitom považuje za krajně podezřelé, že poslanci s končícím mandátem, kteří před volbami jinak hýří populistickými gesty za peníze daňových poplatníků, vyvíjejí právě v otázce biopaliv takovou aktivitu. Sdružení tak rozhodně protestuje proti tomu, aby posledním činem Poslanecké sněmovny bylo uzákoněné odírání motoristů kvůli byznysu nepočetné skupiny výrobců biosložek pohonných hmot.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků