Vyšší podíl biosložek v palivech podle autodopravců prohloubí ekonomické problémy země

Vyšší podíl biosložek v palivech podle autodopravců prohloubí ekonomické problémy země

Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia se rozhodlo vystoupit proti záměru poslanecké sněmovny, jež se chce pokusit jediný den před parlamentními volbami přehlasovat veto prezidenta republiky. Ten jím odmítl zákon zvyšující povinný podíl biosložek u motorových benzínů z dosavadních 3,5 % na 4,1 % a u motorové nafty z 4,5 % na 6 %.

Prezidentův krok je podle ČESMADu naprosto logický, neboť v době, kdy sama EU pochybuje o ekologických přínosech biopaliv, je nezodpovědné zvyšovat jejich výrobu za cenu obrovských finančních nákladů. Výroba biopaliv, jež jsou dle časopisu Petrol o 80 % dražší než pohonné látky vyrobené z ropy, přináší zisky pouze části zemědělců a několika zpracovatelům biosložek. Ti tak tahají peníze z kapes všech motoristů, kteří si bez ohledu na svou vůli musejí kupovat předražená paliva bez jakéhokoli ověřeného přínosu.

Nejvíce na vyšší cenu paliv doplatí automobiloví dopravci, kteří již nyní patří k těm nejvíce zasaženým stávající ekonomickou recesí. V letošním roce jejich situaci již zhoršilo zvýšení spotřební daně na naftu, které, zdá se, výběru této daně spíš uškodilo než pomohlo. V žádném případě pak nechtějí akceptovat další nesmyslné zdražování paliva, které nemá přínos ani pro ekologii, ani pro státní rozpočet, zato může dále omezit již tak přidušenou ekonomickou aktivitu jednotlivců i firem.

ČESMAD přitom považuje za krajně podezřelé, že poslanci s končícím mandátem, kteří před volbami jinak hýří populistickými gesty za peníze daňových poplatníků, vyvíjejí právě v otázce biopaliv takovou aktivitu. Sdružení tak rozhodně protestuje proti tomu, aby posledním činem Poslanecké sněmovny bylo uzákoněné odírání motoristů kvůli byznysu nepočetné skupiny výrobců biosložek pohonných hmot.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků