Z těch nejbezpečnějších vozů experti vyzdvihují hlavně nový Nissan Qashqai a Mercedes EQS.
S blížícím se koncem roku zveřejňuje nezávislá organizace Euro NCAP výsledky referenčních testů bezpečnosti u poslední hrstky letošních novinek na trhu Evropy. Většina vozů ve skupině si vedla nadmíru dobře a odnáší si tradiční pětihvězdičkové hodnocení, na druhou stranu se najdou i propadlíci s jedinou, respektive žádnou hvězdou ve skóre.
Z jedenáctičlenné skupiny testovaných vozů si pět hvězdiček v hodnocení bezpečnosti odneslo sedm modelů, a to napříč různými segmenty, druhy pohonů i cenovkami. Konkrétně jde o BMW iX, modely G70 a GV70 korejského Genesisu, elektrickou limuzínu Mercedes EQS a nové generace Nissanu Qashqai, Volkswagenu Caddy a taky Škody Fabia.
Samotná Škoda dodává, že nová Fabia patří ve své třídě k nejbezpečnějším vozům. S maximálním hodnocením v Euro NCAP má nicméně Škoda už dlouhou tradici. Od roku 2008 neměla žádná nová škodovka po uvedení na trh nižší než pětihvězdičkové skóre.
Experti z Euro NCAP vypichují v tiskové zprávě výsledky Nissanu Qashqai, který si vedl vůbec nejlépe v kategorii asistenčních systémů (hodnocení 95 %), Mercedes EQS pak exceloval v ochraně dospělých i dětí. Hodnocení čtyř hvězd si poté odnesla dvojka elektromobilů Fiat 500e a rovněž SUV MG Marvel R (britská verze čínského Roewe Marvel R).
Euro NCAP v posledních letech zohledňuje do konečného hodnocení stále více i standardní výbavu nejrůznějších asistenčních a bezpečnostních systémů (a kritéria testů byla v roce 2020 opět zpřísněna). Nejen kvůli tomu tak v testech dopadla špatně levná Dacia Spring, načež překvapivě zcela pohořel i nedávno modernizovaný Renault Zoe.
Dostupný elektromobil od Dacie si odnesl jednu hvězdičku. Spring je sice v Evropě nabízen jako nový model, experti nicméně upozorňují na jeho chabé bezpečnostní prvky a starou techniku vycházející z čínského Renault City K-ZE, respektive jeho derivátu Kwid, který se v Indii a Brazílii prodává od roku 2015. „Je cynické nabízet spotřebiteli cenově dostupné ekologické auto, pokud je to za cenu vyššího rizika zranění v případě nehody,“ říká generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Překvapivě ještě horší hodnocení nula hvězd si odnesl Renault Zoe, který je v rámci modernizace prezentován jako novinka, ale stále mluvíme o modelu uvedeném v roce 2012. Po stránce bezpečnosti nelze dle expertů mluvit o vývoji. Například boční airbag v sedadle, který dříve chránil hlavu a hrudník řidiče, byl nyní nahrazen méně účinným airbagem pouze pro hrudník. V kategorii asistentů pak dostalo Zoe hodnocení jen 14 % – v základní výbavě postrádá i dnes všudypřítomný systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů.
„Testy Euro NCAP zdůrazňují významné rozdíly, které vznikají, když je přijato rozhodnutí neaktualizovat úroveň bezpečnosti vozidla, které je ponecháno ve výrobě. Obzvláště alarmující je zhoršení airbagů, když byl vůz inovován v jiných oblastech nesouvisejících s bezpečností. V této sadě testů můžeme vidět příklady elektromobilů v podobné cenové hladině, ale s pozoruhodně odlišnou úrovní bezpečnosti,“ komentuje výsledek Zoe Rikard Fredriksson, poradce pro bezpečnost vozidel ze švédské státní agentury Trafikverket.